2023-06-27, 16:14
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är en låst artikel men står det att han klättrade ut vagnen?
Har ju tidigare i tråden framgått att även han slungades ut men lyckades klättra till balken

Hmm något oklart faktiskt. Jag fick för mig att han klättrade ur. Men så var det kanske inte...
Citera
2023-06-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Frun vårdas på IVA. Är nedsövd med flertalet svåra frakturer.

Fy fan! Var ju mycket värre än många här trodde. Han såg ju rätt avslappnad ut när han satt där på balken, och så visade det sig att hans fru låg allvarligt skadad på marken nedanför. Stackars kille!
Citera
2023-06-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Jag gissar på att de gjort någon form av uträkning nedan utfallet blir åtminstone rimligt.

Jetline tar 90 sekunder att åka runt banan. Under en timme blir det 40 åk (60/1,5 = 40).

Gröna Lund har oftast öppet 12 timmar, 40 åk på 12 timmar blir således 480 st.

Gröna Lund har öppet från slutet av april/början på april, till slutet av september/början på oktober. Ungefär 5 månader (eller ca 150 dagar beräknat att varje dag har 30 dagar, vilket såklart inte stämmer men för exemplet skull). 480 åk multiplicerat med 150 dagar resulterar i ca 72,000 åk per säsong.

72,000 åk multiplicerat med 14 passagerare resulterar i 1 008 000 passagerare / säsong.

Hur vida det är sanningsenligt eller ej låter jag vara öppet.
Till exempel har inte varje åktur 14 passagerare.

Du glömde räkna med att folk ska kliva av och på och sätta på bygeln samt någon som checkar alla. Den mellanakten tar nog minst 2 minuter. Omöjligt att det kan röra sig om 1 miljon åk per år.
Citera
2023-06-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Ja men isf var ju det en jättemiss vid konstruktionen av åkattraktionen. Visst första felet var ju att man inte låg bakom förhindrande av urspårningen. Det hade förmodligen isf blivit vissa ganska enkla skador pga av enbart urspårningen (15 åriga Elias bröt ju tex tummen) men det värsta var ju att folk föll ut från vagn. Borde väl ha varit hur enkelt som helst att bygga in en mer raffinerad bygel o dyl? Det verkar alltså enbart finnas säkerhets system i kontexten av att skydda vid normalt scenario typ.

Ja tror de flesta säkerhetsanordningarna är gjorda för att skydda för normalt åkande.
Citera
2023-06-27, 16:25
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Du glömde räkna med att folk ska kliva av och på och sätta på bygeln samt någon som checkar alla. Den mellanakten tar nog minst 2 minuter. Omöjligt att det kan röra sig om 1 miljon åk per år.

Nämts tidigare i tråden med länkar till Jetlines wiki sida att max kapacitet är 1300 personer per timme villket är betydligt fler är 1M per säsong mer än dubbelt så mycket faktiskt
Citera
2023-06-27, 16:29
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:

En sådan uträkning ger samtidigt en ledtråd varför säkerhetsbälten togs bort. Varje åk skulle ta längre tid -> färre åk -> mindre profit.
Citera
2023-06-27, 16:32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Man drar ner bygeln själv så hårt man vill. Sen rycker personalen i dom en gång innan den åker. Jag har alltid tryckt ner den så långt det går men dessa personer kanske inte gjorde det?

På den del nöjesfält trycker personalen ned byglarna vid kontrollen för att fastställa att dom är tillräckligt nedtryckta.
Citera
2023-06-27, 16:35
Avslutad
Citat:

Jetline har fyra tåg om jag inte missminner mig med vardera 14 platser.
Citera
2023-06-27, 16:36
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Nämts tidigare i tråden med länkar till Jetlines wiki sida att max kapacitet är 1300 personer per timme villket är betydligt fler är 1M per säsong mer än dubbelt så mycket faktiskt
Det är väl fler än ett tåg har jag för mig att jag läste...
Citera
2023-06-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Kanske personen jobbar på Skatteverket. Där finns all sådan information.

Man behöver inte ens jobba där, det är bara att ringa 0771-567 567 och fråga. De läser upp allt över telefon till dig, personnummer, adresser, vem man var gift med och när, skilsmässor, alla barn oavsett ålder, osv. De ställer inga motfrågor om varför du undrar, det är offentlighetsprincipen i Sverige.
Citera
2023-06-27, 16:37
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/mannen-i-rott-klamrar-sig-fast-pa--stalbalken-efter-olyckan-med-jetline/

Finns nu en artikel i Aftonbladet om balkmannen!
Citera
2023-06-27, 16:38
Medlem
Min dotter klagade över att hennes bygel inte satt ordentligt när hon åkte Monster. Jag betraktade det som en omöjlighet att det skulle kunnat inträffa, men nu vette fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in