Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Numera gör inte media det, men det är ett konstigt förfarande som inte i sig är mer moraliskt och oproblematiskt än motsatsen. Att upplysa samhället om dödsfall är inget märkligt och det är vettig information för den som vill veta, t ex bekanta och det motverkar rykten och att folk får för sig felaktigheter om vem som avlidit, speciellt vid större olyckor. Det är inget nedsättande i att upplysa om att någon dött och ingen brist på respekt mot den döda eller de anhöriga.
Att en del människor blir så arga på de som sprider och vill ha korrekt information vid olyckor, både om exakt vad som hänt och vem som är inblandad och speciellt vid så uppseendeväckande om de här, tror jag beror på sekundära orsaker som att man vill ha utlopp för de känslor som rörs upp och vill ha en syndabock att skälla på och att man fått för sig att det är så det måste vara och då ger uttryck för sin inre moralpolis som skall tala om för alla andra hur de skall bete sig, för det är så jag gör och då skall alla göra så, ett vanligt fenomen.
Den här sortens ”respekt” är i grunden osund och avhumaniserande och media borde sluta med den. Däremot finns det förstås anledning att vänta med att publicera uppgifterna till dess de närmast anhöriga informerats. Men det har ju skett i detta fall.
Oj, vilken otroligt märklig inställning… jag kan inte överhuvudtaget leva mig in i hur du kommit fram till den här inställningen… sorry. 😁
Tycker definitivt det är väldigt respektlöst, mot dösoffer i olyckor, så som här, om man skulle hänga ut dem. Skulle själv inte velat vara med i tidningarna på det sättet, ingen annan jag känner heller. Och våra anhöriga skulle definitivt inte heller vilja det.
Tror det är en djupt mänsklig känsla, att vilja skydda sina anhöriga som dött eller skadats allvarligt, ifrån ytterligare ”skador” eller ett slags ”skändande”, i form av allmän beskådan och kommentarer. Särskilt i närtid efter olyckor.
Sedan att vissa efter en tid gått, och bearbetning gjorts till viss del, senare går ut i media och berättar sin story, är ju en annan sak. Då gör de det med eget val, på egna villkor. Efter en tids tänkande/bearbetande och inte för att gamar ringt ner dem osv. Det är det som är nyckelbegreppet här. Att de anhöriga skall få valet. Inte media och definitivt inte nån klåfingrig allmänhet..!
Ja ja det här blir snart en annan diskussion så jag slutar där. Fridens.