2023-06-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Om hjulpaketet lossnat från vagnen beror det troligen på materialutmattning som någon fysikprofessor tidigare uttalat sig om.

Kan vara en svetsfog eller solid del som gett vika. Materialutmattning kan vara mycket svårt att upptäcka, man behöver kanske röntga materialet. Av denna anledning så ska man byta ut vagnar/delar i god tid innan det finns risk att materialutmattning kan ske.

Lisebergsbanan från 1987 bytte ut sina vagnar 2018. Jetline från 1988 hade originalvagnar. Varför bytte inte Grönan när Liseberg gjorde det?

Ja, märkligt !
Berg och dalbanan på Gröna Lund renoverades år 2000 , vad åtgärdades/byttes då ??
Citera
2023-06-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussiKatt
Så är det ju inte alls? Killen som satt längst fram har berättat att tåget skakade och höll på innan det tog tvärstopp. Fullt möjligt att denna person tittat upp vid tillfället precis innan det tog tvärstopp och missat det skakiga introt.

Vet ej vad killen som satt längst fram har berättat med betydligt många fler säger att vagnsetet åkte fram och tillbaks innan stopp. Säger inte att ”inbromsningen” inte var rejäl, men något ”tvärstopp” tycks det inte ha varit fråga om. Finns dessutom bilder postade tidigare i tråden på ”balkmannen” när han fortfarande sitter i sin vagn innan han självmant klättrade ut.
Att han flugit som en trasdocka och haft turen att landa på spåret utan att falla vidare stämmer alltså inte och då väljer jag att ifrågasätta resten av ”vittnesmålet” också.

Om han nu hade flugit ur vagnen för att det tog tvärstopp borde han dessutom landat framför vagnarna (enligt detta vittnesmål landade han ju på spåret), men absolut… Jag var inte själv där så jag vet inte med säkerhet.

Väljer dock att tro mer på de vittnesmål som framkommit i övrig media än någon anonym med nystartat konto på Flashback. Men det är jag.
Citera
2023-06-27, 12:14
Medlem
PussiKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Vet ej vad killen som satt längst fram har berättat med betydligt många fler säger att vagnsetet åkte fram och tillbaks innan stopp. Säger inte att ”inbromsningen” inte var rejäl, men något ”tvärstopp” tycks det inte ha varit fråga om. Finns dessutom bilder postade tidigare i tråden på ”balkmannen” när han fortfarande sitter i sin vagn innan han självmant klättrade ut.
Att han flugit som en trasdocka och haft turen att landa på spåret utan att falla vidare stämmer alltså inte och då väljer jag att ifrågasätta resten av ”vittnesmålet” också.

Om han nu hade flugit ur vagnen för att det tog tvärstopp borde han dessutom landat framför vagnarna (enligt detta vittnesmål landade han ju på spåret), men absolut… Jag var inte själv där så jag vet inte med säkerhet.

Väljer dock att tro mer på de vittnesmål som framkommit i övrig media än någon anonym med nystartat konto på Flashback. Men det är jag.
Tror absolut att tåget tappade fart iom allt krängande. Men något slags tvärstopp tycker jag att många vittnen har pratat om. Speciellt då killen som satt längst fram:

"– Det var på raksträckan precis innan kurvan där olyckan hände som vagnarna började rycka och hoppa. Först kom ett ryck och sedan ett till och så blev det snabbare och snabbare. Det var kanske fem eller tio skakningar. Till slut flög hjulet på min vagn av och flög förbi mig på min vänster sida och höll på att träffa mig i huvudet.

Därefter blev det tvärstopp och total panik utbröt.
Det gick från full hastighet till noll på bara en sekund."

Några bilder när balkmannen sitter kvar i vagnen har kan jag inte minnas att jag har sett, du får gärna länka om du hittar! Självklart förstår jag att man är skeptisk mot vad anonyma människor berättar, speciellt här på fb.
Citera
2023-06-27, 12:15
Avstängd
Sagodjurs avatar
"Har ni övervägt att skrota Jetline?

– Lite tidigt att svara på. Vi måste till en början förstå vad som har hänt igen. Om vi inte känner att den är säker kommer vi landa i att skrota den, säger Jan Eriksson."

Tror ni dom kommer skrota Jetline? Eller kommer dom sälja den till nån nöjespark i Rumänien eller liknande?
Citera
2023-06-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora

Men då borde ju kvinnorna också hamnat framför vagnarna? Men det stämmer ju inte.
Citera
2023-06-27, 12:24
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-Lane
N*dj* Victori* L*uril*
* = a

Om mina källor stämmer...
Det finns bara en i Sverige som detta stämmer in på.
Hon är född 1987, skriven på Vendelsö utanför Stockholm. Ursprungligen från Gambia. Jobbar heltid som telefonist. Har sju syskon.
Hon har en dotter, född år 2013.
Pappan till dottern är född 1967, läkare, bodde i Göteborg fram till årsskiftet 2021/2022, bor nu på Cypern. Han har totalt 12 barn med 9 olika kvinnor. Han är pursvensk.
Senast redigerad av stamfader 2023-06-27 kl. 12:33.
Citera
2023-06-27, 12:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Har ni övervägt att skrota Jetline?

– Lite tidigt att svara på. Vi måste till en början förstå vad som har hänt igen. Om vi inte känner att den är säker kommer vi landa i att skrota den, säger Jan Eriksson."

Tror ni dom kommer skrota Jetline? Eller kommer dom sälja den till nån nöjespark i Rumänien eller liknande?

Jag hoppas den blir kvar. Jetline är ett lika starkt landmärke i Stockholm som Katarinahissen eller Kungstornen. Men det måste såklart säkerställas att den är så säker som den kan bli.
Citera
2023-06-27, 12:26
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flasharinan
Som tidigare säkert skrivits: jag var där
förra veckan och åkte Jetline. Pratade med min kompis som satt bredvid om att de inte gick och kollade att byglarna satt fast (som de tidigare år gjort). Så vi skakade extra mycket på dem själva för att testa.

Såg ni om dom struntade att kolla tågen innan er också? Skulle ni känna igen personalen?
Citera
2023-06-27, 12:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Man brukar (i svenska media) inte gå ut med namn på olycksoffer, så länge inte anhöriga godkänt det. Är väl rätt sunt att inte behöva bli uthängd med namn och bild bara för man varit med om en olycka. Särskilt då det också kan leda till att anhöriga blir nerringda av olika media osv. Är kanske (eller bör kanske vara) samma typ av hederskodex här inne?

Numera gör inte media det, men det är ett konstigt förfarande som inte i sig är mer moraliskt och oproblematiskt än motsatsen. Att upplysa samhället om dödsfall är inget märkligt och det är vettig information för den som vill veta, t ex bekanta och det motverkar rykten och att folk får för sig felaktigheter om vem som avlidit, speciellt vid större olyckor. Det är inget nedsättande i att upplysa om att någon dött och ingen brist på respekt mot den döda eller de anhöriga.

Att en del människor blir så arga på de som sprider och vill ha korrekt information vid olyckor, både om exakt vad som hänt och vem som är inblandad och speciellt vid så uppseendeväckande om de här, tror jag beror på sekundära orsaker som att man vill ha utlopp för de känslor som rörs upp och vill ha en syndabock att skälla på och att man fått för sig att det är så det måste vara och då ger uttryck för sin inre moralpolis som skall tala om för alla andra hur de skall bete sig, för det är så jag gör och då skall alla göra så, ett vanligt fenomen.

Den här sortens ”respekt” är i grunden osund och avhumaniserande och media borde sluta med den. Däremot finns det förstås anledning att vänta med att publicera uppgifterna till dess de närmast anhöriga informerats. Men det har ju skett i detta fall.
Citera
2023-06-27, 12:27
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag hoppas den blir kvar. Jetline är ett lika starkt landmärke i Stockholm som Katarinahissen eller Kungstornen. Men det måste såklart säkerställas att den är så säker som den kan bli.

Katarinahissen är typ 10 av 10.
Kungstornen kanske 5 av 10.
Jetline 1 av 10.

Om vi snackar landmärken.

Men det är sött att du värderar berg-o-dalbanan så högt för du åkte den som barn.
Citera
2023-06-27, 12:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Ok, då är pappa icke etnisk svensk då.

Det verkar som jag kan ha fel här och båda föräldrarna har eventuellt utländskt ursprung, eller i alla fall den avlidna kvinnan.
Citera
2023-06-27, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Nej på båda. Enligt vittnesmål från personen, som satt i vagn 1 och bröt tummen , så stämmer det ej.

De enda han sagt är att hon ramlade ur och satt längre bak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in