2023-06-27, 15:27
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Att hitta färg för att måla trä antingen med pensel eller spray. Inga problem.

Att hitta färg för att måla metall antingen med pensel eller spray. Inga problem.

MEN plast då??

Lite pill hemma bara.
Citera
2023-06-27, 15:53
Medlem
Ja, plastfärg, dvs akrylat, en av de vanliga typerna av fasadfärg, borde fungera bra. Plast på plast kan väl knappast bli fel tänker jag? Alla oljefärger borde också funka bra. Undvik slamfärger.

Så kallad hobbyfärg funkar garanterat om det är mindre mängder. Det är förmodligen akrylat eller alkydolja gissar jag. De färgerna är ju avsedda att måla plastfigurer mm. med.
Citera
2023-06-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
va skit som helst funkar till plast =)

Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Ja, plastfärg, dvs akrylat, en av de vanliga typerna av fasadfärg, borde fungera bra. Plast på plast kan väl knappast bli fel tänker jag? Alla oljefärger borde också funka bra. Undvik slamfärger.

Så kallad hobbyfärg funkar garanterat om det är mindre mängder. Det är förmodligen akrylat eller alkydolja gissar jag. De färgerna är ju avsedda att måla plastfigurer mm. med.

Thanks!
Citera
2023-06-27, 16:09
Medlem
När jag använde sprayfärg eg. avsett för metall på en plastpryl så funkade det, men ärligt inte optimalt.
Det blev liksom lite som "damm" på ytan. Det satte sig inte helt.
Citera
2023-06-27, 16:22
Medlem
borrasss avatar
Lägger du en plastprimer innan så kan du köra med vilken färg du vill sen.. typ 🙂
Citera
2023-06-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Lägger du en plastprimer innan så kan du köra med vilken färg du vill sen.. typ 🙂

Bra tips. tack.
Finns ingen färg som uttryckligen är för plast kanske.
Citera
2023-06-27, 17:08
Bannlyst
Plast är lurigt att måla med sprayfärg! Väldigt ofta så fäster det inte riktigt och om det fäster tillfälligt så ramlar det sedan av i "flakes" och lossnar eller spricker spontant.

Min metod för att lösa detta är att använda epoxy, först sandpapprar man ytan för att få bättre grepp, och sedan penslar man på ett tunt lager epoxylim (som fäster i den aktuella plasten). När detta har härdat så kan man spraya på färg direkt!
Citera
2023-06-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Plast är lurigt att måla med sprayfärg! Väldigt ofta så fäster det inte riktigt och om det fäster tillfälligt så ramlar det sedan av i "flakes" och lossnar eller spricker spontant.

Min metod för att lösa detta är att använda epoxy, först sandpapprar man ytan för att få bättre grepp, och sedan penslar man på ett tunt lager epoxylim (som fäster i den aktuella plasten). När detta har härdat så kan man spraya på färg direkt!

Är den torra epoxyytan mer mottaglig än plastytan menar du?
Vilken färg använder du sedan?
Citera
2023-06-27, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Är den torra epoxyytan mer mottaglig än plastytan menar du?
Vilken färg använder du sedan?
Ja det är det som är grejen. Epoxy har inte det "feta" i plasten som gör att färgen ramlar av.

Det beror på prylen man målar. Ska det vara väderbeständigt så rekommenderar jag två lager färg och ett lager klarlack.
Citera
2023-06-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ja det är det som är grejen. Epoxy har inte det "feta" i plasten som gör att färgen ramlar av.

Det beror på prylen man målar. Ska det vara väderbeständigt så rekommenderar jag två lager färg och ett lager klarlack.

Tack!
Ja, men vilken färgtyp. Vilken burk/spray skall jag köpa? Det är för inomhusgrejer. Det är det hela tråden handlar om. Skall jag använda väggfärg eller vad liksom?
Citera
2023-06-27, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Tack!
Ja, men vilken färgtyp. Vilken burk/spray skall jag köpa? Det är för inomhusgrejer. Det är det hela tråden handlar om. Skall jag använda väggfärg eller vad liksom?
Sprayfärg är det som jag använt på epoxy. Det finns i olika kvalitet beroende på hur bra du vill ha det. Är du rik så kör du Auto-K, är du fattig så kan du köpa sprayfärg på Biltema för 79 kr. Glöm inte att använda klarlack bara. Det stärker ytan och ger mer lyster.

Är det en större yta eller möbler så rekommenderar jag oljefärg, som späs ut med lösningsmedel (lacknafta).
Citera
2023-06-27, 18:11
Medlem
Citat:
Sprayfärg är det som jag använt på epoxy. Det finns i olika kvalitet beroende på hur bra du vill ha det. Är du rik så kör du Auto-K, är du fattig så kan du köpa sprayfärg på Biltema för 79 kr. Glöm inte att använda klarlack bara. Det stärker ytan och ger mer lyster.

Är det en större yta eller möbler så rekommenderar jag oljefärg, som späs ut med lösningsmedel (lacknafta).

Men även sådan färg där det på burken står "metall" alltså.
Tror biltemas gör det.
Tack!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här