2023-06-26, 18:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Skulle man vara riktigt petig så kontrolleras väl konstruktionen bara vid den första typbesiktningen?Därefter är det funktionen som kontrolleras.

Nej det håller jag verkligen inte med om. Det är konstruktionen som är det bärande elementet och funktion är något helt annat. Det var inte funktionen som rämnade på Gröna Lunds Jetline. Det var konstruktionen.

Tillägg: Vid närmare eftertanke så är det nog just detta som är problemet, nämligen att de gör som du skriver. De utför funktionskontroller i stället för konstruktionskontroller. En konstruktion är ju inte bara själva hopbyggnaden. Det är ju även dess hållfasthet över tiden. När exempelvis ett tak rasar under snömassor så beror det på att konstruktionen varit bristfällig, inte funktionen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-06-26 kl. 19:10.
Citera
2023-06-26, 19:01
Medlem
Tindraindras avatar
Stör mig på när framförallt yngre människor använder typ i var och varannan mening. "Såhär kan man säga att det var typ, men jag tycker typ annorlunda".
Det är samma med ordet liksom som många missbrukar.
Signalerar dålig språkförmåga.
Citera
2023-06-27, 11:51
Medlem
Jag stör mig på när någon säger
"hata någon"

Ordet "på" användes inte i dessa sammanhang för 20-30 år sedan. Ungefär som att säga "jag älskar på dig". Låter mongo.
Citera
2023-06-27, 11:53
Medlem
den.dryges avatar
Bör man för höra...
Jag hör vad du säger och tar det med mig.

Den frasen ska man dö över
Citera
2023-06-27, 14:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Jag stör mig på när någon säger
"hata någon"

Ordet "på" användes inte i dessa sammanhang för 20-30 år sedan. Ungefär som att säga "jag älskar på dig". Låter mongo.

Vi har väl alla en tendens att störa oss på ord och uttryck som inte fanns när vi var barn, så även jag. Detta uttryck vill jag dock försvara. Att hata på någon har inte samma betydelse som att hata någon. Att hata på någon är mer av en aktivt pågående händelse som till exempel att utöva näthat mot någon. Om någon skriver: "Varför hatar alla på Zara Larsson!?" så menas väl ungefär: "Varför skriver alla elaka saker om Zara Larsson på Twitter, Facebook och Flashback!?".
Citera
2023-06-27, 14:49
Medlem
När folk börjar sin beskrivning med ”ponera”
Citera
2023-06-27, 21:08
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vi har väl alla en tendens att störa oss på ord och uttryck som inte fanns när vi var barn, så även jag. Detta uttryck vill jag dock försvara. Att hata på någon har inte samma betydelse som att hata någon. Att hata på någon är mer av en aktivt pågående händelse som till exempel att utöva näthat mot någon. Om någon skriver: "Varför hatar alla på Zara Larsson!?" så menas väl ungefär: "Varför skriver alla elaka saker om Zara Larsson på Twitter, Facebook och Flashback!?".

Då kommer vi raskt till devalveringen av ord, ett fenomen som är ack så populärt nuförtiden. Även med den bredaste av definition på ordet kan man väl ändå inte beskriva kritik av en artist/kändis som hat?
Citera
2023-06-27, 21:10
Medlem
scoremaxs avatar
”Påmena”

Jag stör mig på att det inte används.

Senast redigerad av scoremax 2023-06-27 kl. 21:15.
Citera
2023-07-01, 01:05
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Då kommer vi raskt till devalveringen av ord, ett fenomen som är ack så populärt nuförtiden. Även med den bredaste av definition på ordet kan man väl ändå inte beskriva kritik av en artist/kändis som hat?
Jo, jag har sett många exempel på det går över till rent hat och inte bara kritik.
Senast redigerad av Chrisma 2023-07-01 kl. 01:10.
Citera
2023-07-01, 01:58
Medlem
Stör mig något kopiöst på när folk skriver nt istället för inte.
Citera
2023-07-12, 12:26
Medlem
Jag hatar alla "nya" ord som tydligen är det nya svarta på arbetsplatserna

- taggad (som i "är alla taggade inför detta)
- fett nice
- OMG (oh my god)
- svinbra
- sjukt bra

Dessutom:

- fredagsmys
- nära och kära
- trivsam (som i min trivsamma lilla lägenhet)

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrr
Citera
2023-07-16, 14:49
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nena2000
Jag hatar alla "nya" ord som tydligen är det nya svarta på arbetsplatserna

- taggad (som i "är alla taggade inför detta)
- fett nice
- OMG (oh my god)
- svinbra
- sjukt bra

Dessutom:

- fredagsmys
- nära och kära
- trivsam (som i min trivsamma lilla lägenhet)

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrr

"Fett nice" och "svinbra" sa man eedan 80-talet.

Trivsamt är ett mycket gammalt ord, och vad ska man säga om något är trivsamt då, enligt dig? Eller du kanske överhuvudtaget inte gillar sådant som känns trivsamt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in