Citat:
Ursprungligen postat av
staticage
Alla tjänar så jävla bra i Sverige (LOL)
Min egna erfarenhet är att så inte är fallet knegare som tjänstemän har i stort sätt likvärdiga löner,ju mer man går upp i lön ju mer tar skatterna.Under de senaste tio åren så har lönerna varit det största samtals ämnet på de arbetsplatser jag varit på och det på ett negativt sätt.
Vad är eran erfarenhet och syn på detta är det så jävla bra löner? Eller är jag för gammal och missat tåget? Har ni ångrat utbildning? då ni trodde att det skulle ge mer i lön men så var inte fallet?
Sveriges lönespridning är väldigt speciell.
Som anställd kan du i princip inte tjäna mer än genomsnittet, vare sig du är civilingenjör, lärare, busschauför eller sjuksköterska.
Lönespridningen är extremt liten.
Men om du startar upp ett företag som konkurerar med välfärden: Vårdcentral: Friskola eller som egenföretagare som revisor etc. kan du tjäna ofantliga belopp.
Så Extremt knepigt och inte alls jämförbart med de flesta länder.
Gällande min utbildning ångrar jag ingenting, har fått ett jobb som jag trivs med och jag tjänar så jag klarar mig. Bor bra, har 1 fubgerande familjebil samt en "leksak" kan unna mig 2-4 utlandsresor per år och matpriset är inget problem. Dessutom är frugan hemma som pensionär.
Det jag kan ångra är jag inte flyttat eller jobbat utomlands några år. Lönerna i mitt jobb går inte att jämföra med sverige Tyskland eller USA det dubbla och hade jag jobbat i Kina hade jag dragit in en livslön under ett 4års kontrakt,
Men vi har få fattiga i sverige, om man undantar alla dessa som lever utanför sammhället och är här olagligt.