2023-06-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ungefär så här, får se senare om allt stämmer: Jetline kommer upp i 90 km/t, känd för branta svängar, och kommer upp i 4.5 G. Olyckan inträffade efter en nedförsbacke, mot raksträcka. Båda framhjulshusen lossnade då, antagligen särskilt mycket kraft på dem då, vid upptag. Det blev närmast tvärstopp. De som satt längre bak i tåget satt i mer nedförsbacke än de längre fram, och den fåniga bommen kunde inte hålla dem kvar i sätet varmed tre flög ut. Uppenbart att tillverkaren inte funderat på att denna typ av olycka kan ske, plus att låsmekanismen nog är tekniskt tveksam och kan gå upp, samt att de som jobbar där inte är supernoga att kolla hur bommen sitter.

Tack för beskrivningen - Den som tillverkar måste använda sin fantasi, och föreställa sig så många olika scenarier som kan uppstå. Både mänskliga faktorer och materiella.
"En bom" - som säkerhet, låter ju inte betryggande. Sådana bommar har jag varit med om när jag åkt på Liseberg. Man kan trycka fast bommen olika hårt beroende på hur stora passagerarna är. Ibland sitter det två bredvid varandra som är olika stora - och då säger det sig självt att den mindre inte sitter lika starkt fastspänd. (vet inte hur det är på Gröna Lund)

Låter som det varit flera fel, som samverkat. Hjul lossnar, förmodligen hela framaxeln. Vagn spårar ur. Passagerare sitter inte tillräckligt fastspända.
Citera
2023-06-27, 09:39
Medlem
Åka Jetline? Risken att dö är 1 på 40 000 0000. Det kan jag leva med.
Citera
2023-06-27, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Det finns inga bromsar där den spårat ur.
Den har stannat för att första vagnen slagit i tvärbalkarna under rälsen och detta har skett med sådan kraft att tåget tryckts ihop.
Citera
2023-06-27, 09:43
Medlem
Jag tror fortfarande på sabotage! Någon har skruvat upp muttrarna på främre hjulparet. Syftet är alldeles säkert att hela vagnen skulle ha spårat ur. En större katastrof var troligen syftet! En katastrof blev det ju men säkert inte lika stor som var tänkt! Nu får vi bara hoppas på att de är ärliga utredarna om varför olyckan hände. Men det kan ju bli som olyckan med konstnären Vilks och polisen Löfving. En suddig förklaring och sedan läggs locket på. Alla vet.. men det skiter dom i!

Statens haverikommission har fått i uppgift att utreda dödsolyckan på Gröna Lund.

Nu uppger myndigheten att man hittat en avvikelse.

– De två främsta hjulen har av någon anledning lossnat, säger generaldirektören John Ahlberk i SVT:s Aktuellt.
Senast redigerad av Ajabaja555 2023-06-27 kl. 09:51.
Citera
2023-06-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Tror ni orsaken till olyckan blir offentlig i detalj även om det är direkta handhavandefel kopplade till barn-operatörerna som är orsaken ?
De kommer inte att klandras. Det är i så fall de som beslutat om utbildningen som klandras.
Citera
2023-06-27, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag tror fortfarande på sabotage! Någon har skruvat upp muttrarna på främre hjulparet. Syftet är alldeles säkert att hela vagnen skulle ha spårat ur. En större katastrof var troligen syftet! En katastrof blev det ju men säkert inte lika stor som var tänkt! Nu får vi bara hoppas på att de är ärliga utredarna om varför olyckan hände. Men det kan ju bli som olyckan med konstnären Vilks och polisen Löfving. En suddig förklaring och sedan läggs locket på. Alla vet.. men det skiter dom i!
Man ser ju att infästningen slitits loss på bilderna.
Citera
2023-06-27, 09:48
Medlem
När man ser bilder på hjulen till tåget så verkar de vara små och underdimensionerade, typ något man kan köpa på närmaste byggvaruhus. Enkla konstruktioner som förmodligen har varit fästade med bultar till vagnarna. Dessa bultar kan ha gängat upp sig eller varit skadade p g a metallutmattning efter många åk utan tillräcklig kontroll och tillsyn. Till slut har de lossnat och den främsta vagnen har då börjat kana på underredet. Till slut har det i hög fart tagit tvärstopp mot räls och underlag och åkgondolen har tryckts ihop och passagerarna kastats av, med förödande följder.

Om detta stämmer torde ett stort ansvar för detta falla på ägarna för bristande tillsyn och kontroll.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-06-27 kl. 09:57.
Citera
2023-06-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man ser ju att infästningen slitits loss på bilderna.

Statens haverikommission har fått i uppgift att utreda dödsolyckan på Gröna Lund.

Nu uppger myndigheten att man hittat en avvikelse.

– De två främsta hjulen har av någon anledning lossnat, säger generaldirektören John Ahlberk i SVT:s Aktuellt.
Citera
2023-06-27, 09:51
Medlem
Om det visar sig att det dels var fel på hjulen (tex materialutmattning), dels var fel på säkerhetsbygeln (tex defekt låsning) är detta riktigt riktigt illa. Jag är nästan helt säker på att varje gång jag har åkt jetline under min uppväxt så har personalen alltid varit noggranna med att kolla så att säkerhetsbygeln sitter åt. Varför det inte görs längre (hundratals vittnen) kan det finnas flera anledningar till, tex att man har implementerat ett automatiskt system som indikerar när alla är byglar är i nedfällt läge eller så. Men att det inte görs längre kan också tyda på bara rent slarv där man vill skicka iväg tågen så effektivt som möjligt.
Citera
2023-06-27, 09:55
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
När man ser bilder på hjulen till tåget så verkar de små och underdimensionerade, typ något man kan köpa på närmaste byggvaruhus. Enkla konstruktioner som förmodligen har varit fästade med bultar till vagnarna. Dessa bultar kan ha gängat upp sig efter många åk utan tillräcklig kontroll och tillsyn. Till slut har de lossnat och den främsta vagnen har då börjat kana på underredet. Till slut har det i hög fart tagit tvärstopp mot räls och underlag och åkgondolen har tryckts ihop och passagerarna kastats av, med förödande följder.
Om detta stämmer torde ett stort ansvar för detta falla på ägarna för bristande tillsyn och kontroll.

Du kan helt utesluta underdimensionering, eftersom 1) seriösa konstruktörer har räknat på detta och 2) banan har varit i drift i 35 år med miljontals åk. En underdimensionering hade visat sig mycket, mycket tidigare.

Brister i skruvförband (underhåll/materialutmattning) och/eller svetsfogar (materialutmattning) kan däremot inte uteslutas.
Citera
2023-06-27, 09:57
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Åka Jetline? Risken att dö är 1 på 40 000 0000. Det kan jag leva med.
Resterande i vagnen hade tur.
Citera
2023-06-27, 09:58
Medlem
N*dj* Victori* L*uril*
* = a

Om mina källor stämmer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto