2023-06-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Opps, känns som Swartzkopf är ganska körda nu!

Jetline II som var den dom hade innan Jetline var även den tillverkad av Schwarzkopf men stängdes ned efter bara 1 år pga av olyckor!

Jet Star II 1982 1983 Där Jetline står idag. En stålbana 587 meter lång och 15 meter hög. Stängdes 1983 efter flera olyckor året före

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_tidigare_%C3%A5kattraktioner_p%C3% A5_Gr%C3%B6na_Lund

Schwarzkopf har inte funnits sen 80-talet och grundaren är väl död sen 20 år tillbaka.

Det är nog Zierer du syftar på
Citera
2023-06-27, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Ja för att jag är i en chock just nu och kan inte landa i att en vän har dött på fucking grönalund och det diskuteras till och med om henne på Flashback. Jag vet varken in eller ut, hur hade du känt?

den det disskuteras om är ju någon kvinna som några här felaktigt har hängt ut som inte alls är relaterat tiöl detta. Vi vet ingenting om 35 åriga kvinnan som dog på Gröna lund förutom att hon var där med syster och barn.
Citera
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
”Att hela boggin knäcks av på en vagn kommer gå betydligt högre upp än till någon enstaka underhålls-mek/tekniker.
Det är inget annat än materialutmattning ihop med slarviga kontroller och bristande underhåll det är frågan om här.
Det är organisationen med ekonomin som styr underhållet. Skulle inte förvåna mig om anmärkningar finns protokollfört på den här attraktionen, men att parken kör skiten ändå.
Det är metall och mekanik, och det kan inte uppstå så plötsliga förändringar över en dag eller ens en säsong att en hel djävla boggi släpper.
Parkens VD är ytterst ansvarig, och det kan finnas en arbetsgrupp under VDn som hållit i tåtarna om besiktning/underhåll/drift baserat på scheman från tillverkaren, men framförallt baserat på sina egna ekonomiska intressen.

Gamla bergbanor och annat som servats dåligt är tyvärr ett återkommande inslag i svenska nöjesparker.
Man chansar lite, eftersom tillverkarnas underhållsscheman är väldigt kostsamma och ens egna marginaler har krympt.
Besiktningsbolagen numera privatiserade, vilket gjort att kvalitén och noggrannheten i besiktningsprotokoll stagnerat.
Både besiktningsmän och mekaniker/tekniker är generellt inte lika hårt drillade i sina jobb längre och från andra hållet trycker ekonomiavdelningarna på med sina spärrar.
Det är så här bolag sköts idag.
Då blir det så här.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Känns som att det aldrig kommer vara så säkert som efter detta att åka berg & dalbana.

Inte för att jag skulle sätta mig i en sån frivilligt, det kan ni Svenssons göra.

Din logik är bristfällig. Tvärtom resulterar oftast sådana här olyckor i att säkerheten förbättras. Åk och njut!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Helt felaktigt.
Det var väl 2 systrar som åkte tillsammans?
Citera
2023-06-27, 00:07
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Jag tror tyvärr det är ett genomgående problem att det tummas på säkerheten, även av utbildad personal. Och ingen bryr sig förrän det händer något, för det kan ju inte hända!
Haft samma problem med inspektörer på mitt jobb där de ofta kan se mellan fingrarna på saker som egentligen borde åtgärdas.

Jo kostnader kostnader men i fallet "Lina"

"Började som chaufför
Lina började sin karriär som förare för en åkattraktion i parken, men blev senare befordrad till servicetekniker. Ansvarig för att inspektera attraktionerna varje morgon. Se till att hjulen fungerade, att spåret var helt och att byglarna kunde stängas, bland annat.

– Jag hade ju ingen teknisk utbildning som mekaniker eller tekniker. Vem som helst som gör ett bra jobb som förare kan få jobbet." och forsätter

"– Om något är fel så får man försöka fixa det. Till exempel att byta hjul. Det hade jag såklart aldrig gjort innan så jag bad alltid någon annan göra det. Tänk om jag skulle göra fel och hjulen lossnade?"

Så hon tar en befodran, får internutbildning och lönehöjning men vägrar utföra uppgiften! Kan det vart en "Lina" på Gröna Lund som vägrade utföra sina arbetsuppgifter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Hur kvalificerad ska man vara? Det är inte ingenjörsarbete vi pratar om.

Hur kvalificerad vill du att den som skruvar fast hjulen på det flygplan du åker med ska vara? Flygtekniker; 2 år minimum.

Hur skiljer sig det här fordonet från ett flygplan? Well, färre dör när det smäller, man behöver inte pyssla med bagage, en buss kan ha ihjäl många fler om den störtar över en bro och den kräver inte den här typen av tekniker.

Likväl är det här en anordning som marknadsförs som "nöje". Det är en sak om en platform på en oljerigg i Nordsjön lossnar, man vet att man jobbar under hög risk där. Men, på ett område som folk betalar för att få uppleva "nöjen" vid - borde väl kraven vara rätt höga.

Så, med andra ord, någonstans mellan 1 dag och 2 år kanske är svaret?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
?? kan metallen fått värmeslag??? Det var ju väldigt varmt igår.
Vad jag förstår så kan metall ändras vid överhettning.
Brukar inte ibland tågrälsen och tåghjulen få problem vid mycket hög värme på somrarna??
Då det även ibland kan bli bränder.

Nä, metaller kan inte få ”värmeslag”.
Du är ta mej tusan vrickad om du ens antyder något om ”klimatförändring” i samband med den här olyckan.
Inte ens väder är aktuellt.
Citera
2023-06-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Skit samma. En överviktig kvinna väger som en normal man. Det måste finnas marginal.
Det har inte med vikten att göra om detta är orsaken, det har med för mycket mjuka stopp som flexar vad kraftig inbromsning. Tänk dig att du sätter spärren mot en hård kudde. När denna utsätts för tryck så flexar den och är då rörelsemomentet för stort så kan ben knäckas och en kropp slungas ut. Än så länge en teori dock. Vi vet inte om byglarna satt kvar under smällen.
Citera
2023-06-27, 00:08
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Schwarzkopf har inte funnits sen 80-talet och grundaren är väl död sen 20 år tillbaka.

Det är nog Zierer du syftar på

Anton Schwarzkopf (8 July 1924 – 30 July 2001) was a German engineer who founded Schwarzkopf Industries GmbH, a German manufacturer of roller coasters and other amusement rides that were sold to amusement parks and travelling funfairs around the world.

EDIT: sry glömde källa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Anton_Schwarzkopf
Senast redigerad av Flaklypan 2023-06-27 kl. 00:11.
Citera
2023-06-27, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
Ja, men eftersom där var det längst bak det skedde, så fishtailade den och lossnade även hjulet på andra sidan så den var helt lös och slog i stolpen
Ja. Det är ett exempel på att man bör ha två par hjul bak också.
Citera
2023-06-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
”Att hela boggin knäcks av på en vagn kommer gå betydligt högre upp än till någon enstaka underhålls-mek/tekniker.
Det är inget annat än materialutmattning ihop med slarviga kontroller och bristande underhåll det är frågan om här.
Det är organisationen med ekonomin som styr underhållet. Skulle inte förvåna mig om anmärkningar finns protokollfört på den här attraktionen, men att parken kör skiten ändå.
Det är metall och mekanik, och det kan inte uppstå så plötsliga förändringar över en dag eller ens en säsong att en hel djävla boggi släpper.
Parkens VD är ytterst ansvarig, och det kan finnas en arbetsgrupp under VDn som hållit i tåtarna om besiktning/underhåll/drift baserat på scheman från tillverkaren, men framförallt baserat på sina egna ekonomiska intressen.

Gamla bergbanor och annat som servats dåligt är tyvärr ett återkommande inslag i svenska nöjesparker.
Man chansar lite, eftersom tillverkarnas underhållsscheman är väldigt kostsamma och ens egna marginaler har krympt.
Besiktningsbolagen numera privatiserade, vilket gjort att kvalitén och noggrannheten i besiktningsprotokoll stagnerat.
Både besiktningsmän och mekaniker/tekniker är generellt inte lika hårt drillade i sina jobb längre och från andra hållet trycker ekonomiavdelningarna på med sina spärrar.
Det är så här bolag sköts idag.
Då blir det så här.”
Boggien är dock ett mindre problem än att folk flög ur vagnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in