Citat:
I grund och botten handlar världspolitiken - för vår del - om vi vill bevara vår västerländska civilisation, eller om vi på lång sikt är beredda att kapitulera för det österländska barbariet.
För att bli konkreta, så ser jag en möjlighet att blockera Ryssland för all trafik på Finska viken och Svarta havet. Då är de hänvisade till Stilla havet och till Norra ishavet. Vi kan för mycket lång tid framåt håll Ryssland i blockad för att handel med Västerlandet och förbjuda all turism, studenter, resor osv. Om vi vill kan vi åstadkomma mycket skada, men vi måste också vara beredda att använda det våld som krävs för att hålla Ryssland ute och nere.
Att bevara värden kräver stundom hårda nypor.
För att bli konkreta, så ser jag en möjlighet att blockera Ryssland för all trafik på Finska viken och Svarta havet. Då är de hänvisade till Stilla havet och till Norra ishavet. Vi kan för mycket lång tid framåt håll Ryssland i blockad för att handel med Västerlandet och förbjuda all turism, studenter, resor osv. Om vi vill kan vi åstadkomma mycket skada, men vi måste också vara beredda att använda det våld som krävs för att hålla Ryssland ute och nere.
Att bevara värden kräver stundom hårda nypor.
Det är osannolikt dumt att blockera ryssland till sådan nivå att ingen utbyte av ideer sker. Blockera handel med ryssland så de bara handlar med växande Indien och Kina medan vi lever på olja från mellanöstern, inte direkt genialisk ide. Vi utövar allt sådant och det går ju inte speciellt bra i att göra ryssland säkrare, dessutom vinner kineserna på det. Europa skjuter sig i foten, ryssland säljer sig till kineser och agerar allt mer hotfullt mot väst. Vad är poängen med detta?
Använda våld är inget alternativ för nato, men man kan ju skicka ukrainare in i en slavisk köttkvarn.
Men då ryssland allt mindre blir en militär supermakt förblir den en kärnvapenmakt. När Ryssland skalat bort allt och enbart kärnvapen återstår, då bör vi vara mer rädda än någonsin.
Västvärlden har ju gjort så jävla mycket skit i mellanöstern att vi borde veta bättre vid det här laget, vad sägs om att sluta med liberal internationalism, och fokusera på mindre universalism, spela istället gamla klassisk realpolitik som undviker alla problem som tillkommer hybris?