2023-06-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Ja precis så
Och varför flög bara de bak i vagnarna ut? Kan inte ha berott på bara vikt då

Säkerhetsbälte? Är väl bara bygel? Jag hoppas att min dotter fortsätter vara rädd för allt som har med karuseller att göra, så slipper en ha hjärtat i halsgropen konstant… Märkligt att inte olyckor händer oftare.
Citera
2023-06-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Ja precis så
Och varför flög bara de bak i vagnarna ut? Kan inte ha berott på bara vikt då

Kan mekanismerna som håller byglarna ha skadats av att en hjulboggie med fäste skramlar till mellan bana och vagnsunderrede? Eller av att första vagnens underrede hyvlar mot rälsen? Hur funkar låsningen? Mekaniskt, elektriskt, hydrauliskt, pneumatiskt?

Jag vet en som fick skador på bromsrören av att köra på ett vedträ som låg på vägen. Båda sprack. Det kunde ha gått illa om det hade hänt i en nedförsbacke.
Citera
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Nu lär det iallafall vara slut på vilket är Sveriges bästa nöjespark är.
Tveklöst Gröna Lund i Stockholm helt enkelt. Mer spänning än såhär blir det knappast. Det hade dock varit minst lika spännande om vi nu fick veta vem Nadja egentligen var, och vad hon hade för livshistoria. Hon är trots allt ett av Gröna Lunds helgon nu.
Citera
Medlem
Blackdollkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
@naomi💌: min pappas bror jobbar p sjukhus o han fick in den döda mamman o han sa att hennes nacke va helt vriden

Från tik tok

Jo, den blir ju det om man dör av att slå huvet i en balk.. Finns det någon som har nån info vem den stackaren är som avlidit?
Citera
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Kan det vara så att byglar inte fungerar på feta personer, typ fettet trycks undan medans en bröstkorg håller dig kvar även om några revben bryts?

den här personen var mer kraft och kanske lyckades att bryta upp den
Citera
2023-06-26, 23:22
Medlem
GD för Haverikommissionen har väl fattat fel. Bara den första vagnen ska totalt ha fyra hjul, varav de två
första har lossnat.
Han säger att alla vagnar har fyra hjul.
Men resten av vagnarna har väl två hjul.
Åtminstone har det beskrivits vederhäftigt så i tråden tidigare.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Har säkert framkommit i tråden men på vilken plats satt kvinnorna som det blev värst för? Jag har tagit för givet att de satt först men fick höra att de inte gjorde det av en kollega som hade läst det nånstans
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om de var för löst åtdragen så kanske kraften från personen som flyger emot det göra så att den öppnas. Ett konstant tryck kanske bygeln tål men inte att någon smäller emot den

Hmm jo kanske. Men tror ändå de där byglarna ska klara det mesta oavsett om trycket är konstant eller inte. De är mekaniskt låsta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om de var för löst åtdragen så kanske kraften från personen som flyger emot det göra så att den öppnas. Ett konstant tryck kanske bygeln tål men inte att någon smäller emot den

Men då borde väl barnen åkt ut? De åker ju med föräldrar som är större än den vilket borde medföra att barnet sitter lösare än den vuxna. Eller ska barnen väga så lite så att trycket inte blir så stort då?
Citera
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Kan det vara så att byglar inte fungerar på feta personer, typ fettet trycks undan medans en bröstkorg håller dig kvar även om några revben bryts?

Tror du är något på spåren
Citera
2023-06-26, 23:23
Medlem
Tidigare i tråden minns jag att jag läste något om att man tydligen placerat överviktiga längst fram i tågetav säkerhetsskäl (?). Om det nu stämmer att kvinnan som omkom var överviktig (kanske även hennes syster som hon satt bredvid), varför satt inte de längst fram? Där satt istället en ensam tonårsgrabb om jag förstått det rätt. Hur blev det då med viktfördelningen? Det kanske inte påverkade händelseförloppet alls men bara en iakttagelse.
Citera
2023-06-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snillet88
Säkerhetsbälte? Är väl bara bygel? Jag hoppas att min dotter fortsätter vara rädd för allt som har med karuseller att göra, så slipper en ha hjärtat i halsgropen konstant… Märkligt att inte olyckor händer oftare.

Nej det finns inget säkerhetsbälte
Utan bara bygel ner över låren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in