Citat:
Ursprungligen postat av
Driftstopp
Läste du ens länken jag skickade?
Serviceteknikern Lina: ”Fick en dags utbildning”
"Vi gick omkring med en utbildad tekniker som visade vad vi skulle göra. Sen förväntades vi göra det dagen efter"
-Visste ledningen för parken där du jobbade att det gick till så här?
"Ja det är klart att de gjorde det. Det är de som godkänt de här anställningarna. De vet att det är unga människor utan utbildning som gör inspektionerna."
Har du svårt att begripa innebörden i texten?
Jag svarade utifrån vad du skrev i
(FB) Berg- och dalbana har spårat ur på Gröna Lund - en död, flera skadade (2023-06-25). Där verkar det som att du tror att det är attraktionsvärdarna som kontrollerar skiten innan de öppnar.
Det finns säsongsmekaniker, kanske de är ungdomar, men de flesta tekniker är typ medelålders män. Exakt vad som anses vara en godtycklig daglig tillsyn för Jetline vet varken du eller jag. Jag antar att det är tillverkaren som kommer med anvisningar. Om de oerfarna upptäcker problem kallar de väl på de som har mer kännedom om attraktionerna. De öppnar inte en attraktion som inte är kontrollerad för dagen.
Men tågen har ju godkänts för säsongen i oberoende besiktningar. Då märktes uppenbarligen inget?
Förresten den där Lina verkar vara så ung och oerfaren att hon inte vet vad hon ska säga och inte till media. Om jag var Lina skulle jag kontakta journalisten och be dem ta bort uttalandet eller artikeln om det går. Att säga för mycket efter en olycka eller ett felhanterat ärende som anställd får konsekvenser. Annars Lina, fixa nytt jobb omgående.