2023-06-26, 21:02
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Kan lova att det första ansvariga gjorde efter olyckan var att börja kolla igenom dokumentationen och se över vilka checklistor och egenkontroller som var eller inte var korrekt ifyllda.

Jag har sett detta förekomma mängder av gånger i byggbranschen med fejkade arbetsberedningar och dokumentation om tex arbetsmiljöverket och/eller polis blivit inblandade, dock har det då inte varit dödsolyckor, men är tämligen säker på att det fungerar på samma sätt överallt då alla jävla papper som skall fyllas i jämt och ständigt egentligen inte hjälper till med säkerheten utan bara är ett sätt att vidarebefordra ansvaret till någon annan.

Grönan kommer inte bara lämna över allt lägga sig raklånga och låta rätten ha sin gång, dom kommer avleda och uppehålla så mycket dom kan för att fixa i ordning dokumentationen.

Det kan de givetvis göra men det spelar ingen roll. Haverikommissionen kommer intervjua tonåringar på hela grönan och förmodligen de som arbetat ett antal år tillbaka. Det finns inte en chans att grönan kommer att kunna dölja hur det fungerar. Tonåringarna har ingen anledning att ljuga eller bedra. Varför skulle de göra det för ett pissbetalt jobb? De kommer säga precis hur det är.

Grönan är som man med juridiska termer beskriver som "fucked"
Citera
Medlem
FenrirGreybacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Då har du omöjligen åkt Vilda Musen på grönan.
Där kastas man hej vilt i varje kurva så att man tror hela vagnen ska välta när som helst. Brutalt obehaglig.

Jag förstår vad du menar det är en del av upplevelsen med vilda musen, dock kände jag inget obehag av att de skulle vara något fel med hjulen. Men därmed jetline där kände jag att varje gång jag passerade ett visst område så kämpade hjulen att hålla vagnen kvar och det kändes verkligen som att något var fel (den känslan fick jag varje år jag besökte grönan så till slut tänkte jag att det kanske är så skitet är konstrukterad)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojkottad
Tror inte att byglarna har öppnat sig som många här verkar tro.. Tror snarare att i och med den hårda inbromsningen som blev så kastades de ur, trots att bygeln borde hållit fast de. Bygeln är av sån typ att den endast sitter över låren, och många av dem är ruckbara och svåra att låsa närmast kroppen. Vet själv när jag åkt Jetline att jag fått pressa bygeln HÅRT mot låren så att den verkligen stannar så långt ned som möjligt. Men många nöjer sig nog med hacket innan, så att den inte är närmast kroppen. Om man då åker och det blir en sån här katastrofal inbromsning så flyger man ur

Har aldrig åkt Jetline själv, men en normalstark människa som är uppmärksam borde väl klara sig genom att hålla i bygeln med båda händerna om tåget tvärnitar?

Möjligen finns ju att båda kvinnorna filmade åkturen med sina mobiler, och därför inte lyckades hålla sig fast när vagnarna plötsligt spårade ur.

Vore ju hemskt om den omkomna kvinnan filmade sin egen död
Citera
2023-06-26, 21:05
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Du verkar ha svårt att förstå att denna Lina inte arbetar eller arbetade på Gröna Lund.

Aftonblaskan har intervjuat en servicetekniker från en helt annan park med ingen koppling till Jetline. Hur är det med källkritiken?

Attraktionsvärden visar ju småbarn i svt vad de gör under tåget. Finns en länk på svt.
attraktionsvärden leker mekaniker.- på jetline.
Senast redigerad av Driftstopp 2023-06-26 kl. 21:08.
Citera
2023-06-26, 21:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
.
Kolla höger fram, andra hjulet verkar saknas.
Tittar och tittar, tycker det ser normalt ut. Skuggsidan, är det den du tänker på? Man ser ju skuggan av ett hjul iaf.
Citera
2023-06-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Man ska komma ihåg att personalen på grönan är ungdomar som inte är välbetalda. Tekniker ska varje dag inspektera och testa attraktionerna. Det finns rykten om att det är brist på grönans tekniker och följaktligen kan man anta att dessa inspektioner inte utförts. Det här går givetvis inte att dölja för haverikommisionen. OM det är så att grönan har tummat på säkerheten kommer det att bli dyrbart

Samma rykte har jag också tagit del av tyvärr. Lite läskigt när man ser det hända på flera ställen. Det kryllar t.o.m. tekniska chefer utan större kompetens på våra stora industrier i dag. VD & ledning blir felinformerade av ledningsgrupper och hela kedjan drabbas av leveransproblem pga lätta fel som man kan fixa ganska enkelt.
Senast redigerad av Komediklubben 2023-06-26 kl. 21:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojkottad
Tror inte att byglarna har öppnat sig som många här verkar tro.. Tror snarare att i och med den hårda inbromsningen som blev så kastades de ur, trots att bygeln borde hållit fast de. Bygeln är av sån typ att den endast sitter över låren, och många av dem är ruckbara och svåra att låsa närmast kroppen. Vet själv när jag åkt Jetline att jag fått pressa bygeln HÅRT mot låren så att den verkligen stannar så långt ned som möjligt. Men många nöjer sig nog med hacket innan, så att den inte är närmast kroppen. Om man då åker och det blir en sån här katastrofal inbromsning så flyger man ur

Samtidigt har andra vittnat om hur de där byglarna åkt upp när åket nödbromsats. Och vet vi att inbromsningen var så kraftig i det här fallet? Folk har ju beskrivit det som att passagerarna tippar ut. Om inget håller en på plats behövs inte något hastigt stopp. Balkmannen gör det ju så "långsamt" att han lyckas klamra sig fast vid nåt. Och snackar vi värsta tvärniten kan man tycka att de bakre vagnarna borde skadats. Ser helt ok ut på bild.
Senast redigerad av Bemp 2023-06-26 kl. 21:15.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Kollar man på bilden där upphängningen ligger i gräset så ser jag bara de undre 2 däcken och sidodäcken. Balken som som håller de övre 2 däcken syns/finns inte …!!! Kan var gömt i blommorna men så stora däck syns väl?
Hänger inte med i resonemanget. Inga hjul verkar saknas på alamy-bilden. Möjligt att några gummistopper saknas framtill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
och hur vet man att det stämmer då?

För det känns inte troligt att personen gissade att kvinnan åkte med sin syster innan media bekräftade det. Men nej det är inte bekräftat. Vill du ha bekräftelse får du vänta ett tag.
Citera
2023-06-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Attraktionsvärden visar ju småbarn i svt vad de gör under tåget. Finns en länk på svt.
attraktiovärden leker mekaniker.- på jetline.
Barnen hittar en lös modul, mekanikern kommer dit och fixar. Du tänker inte att det är uppgjort för tittarna?

Snälla rara människa, ta ditt sinne till fånga och börja tänka själv istället för att läsa artiklar och titta på videos och tro att allt du ser och hör är sant. Nyhetsmedia är ingen bra källa att basera fakta på.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag tycker det ser ut som det är fästet till det undre hjulet som gått av om man kollar på bilden med hjulpaketet på backen:
https://ibb.co/NTFgBpq (markerat med pil)

Isåfall fanns inget som hindrade hjulboggien att studsa av spåret och sen krascha ner i de tvärbalkar som håller rälsen med tvärstopp som följd och hela boggien slogs av och ramlade ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Detta är min upplevelse också, och min egna förklaring till att vissa flög ur men andra stannade kvar.

Ibland fastnar bygeln långt ner och skär in i låren/magen. Ibland är det ett stort glapp där du i princip kan ta dig ur vagnen.

Kolla höger fram, andra hjulet verkar saknas.

Det ligger väl i buskarna
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Läste du ens länken jag skickade?
Serviceteknikern Lina: ”Fick en dags utbildning”
"Vi gick omkring med en utbildad tekniker som visade vad vi skulle göra. Sen förväntades vi göra det dagen efter"
-Visste ledningen för parken där du jobbade att det gick till så här?
"Ja det är klart att de gjorde det. Det är de som godkänt de här anställningarna. De vet att det är unga människor utan utbildning som gör inspektionerna."

Har du svårt att begripa innebörden i texten?
Jag svarade utifrån vad du skrev i (FB) Berg- och dalbana har spårat ur på Gröna Lund - en död, flera skadade (2023-06-25). Där verkar det som att du tror att det är attraktionsvärdarna som kontrollerar skiten innan de öppnar.

Det finns säsongsmekaniker, kanske de är ungdomar, men de flesta tekniker är typ medelålders män. Exakt vad som anses vara en godtycklig daglig tillsyn för Jetline vet varken du eller jag. Jag antar att det är tillverkaren som kommer med anvisningar. Om de oerfarna upptäcker problem kallar de väl på de som har mer kännedom om attraktionerna. De öppnar inte en attraktion som inte är kontrollerad för dagen.

Men tågen har ju godkänts för säsongen i oberoende besiktningar. Då märktes uppenbarligen inget?

Förresten den där Lina verkar vara så ung och oerfaren att hon inte vet vad hon ska säga och inte till media. Om jag var Lina skulle jag kontakta journalisten och be dem ta bort uttalandet eller artikeln om det går. Att säga för mycket efter en olycka eller ett felhanterat ärende som anställd får konsekvenser. Annars Lina, fixa nytt jobb omgående.
Senast redigerad av Roxic 2023-06-26 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in