2023-06-26, 20:52
Medlem
Tror inte att byglarna har öppnat sig som många här verkar tro.. Tror snarare att i och med den hårda inbromsningen som blev så kastades de ur, trots att bygeln borde hållit fast de. Bygeln är av sån typ att den endast sitter över låren, och många av dem är ruckbara och svåra att låsa närmast kroppen. Vet själv när jag åkt Jetline att jag fått pressa bygeln HÅRT mot låren så att den verkligen stannar så långt ned som möjligt. Men många nöjer sig nog med hacket innan, så att den inte är närmast kroppen. Om man då åker och det blir en sån här katastrofal inbromsning så flyger man ur
Citera
2023-06-26, 20:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Tittade på bilder från tåget. Tydligen så kör Gröna Lund fortfarande med orginalvagnarna. Hittade denna bild. Fattas det inte några hjul samt delar. Zoomar man in och jämför med bilden på hjulparet som lossnat i olyckan.

https://www.alamy.com/stock-photo-jetline-rollercoaster-grna-lund-amusement-park-djurgrden-stockholm-28234835.html
..? Var menar du att det skulle fattas hjul..?
Citera
2023-06-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojkottad
Tror inte att byglarna har öppnat sig som många här verkar tro.. Tror snarare att i och med den hårda inbromsningen som blev så kastades de ur, trots att bygeln borde hållit fast de. Bygeln är av sån typ att den endast sitter över låren, och många av dem är ruckbara och svåra att låsa närmast kroppen. Vet själv när jag åkt Jetline att jag fått pressa bygeln HÅRT mot låren så att den verkligen stannar så långt ned som möjligt. Men många nöjer sig nog med hacket innan, så att den inte är närmast kroppen. Om man då åker och det blir en sån här katastrofal inbromsning så flyger man ur
Har alla separat låsning eller är allt kopplat via första vagnen? Om hjulet lossnar så kanske tåget glider på rälsen och skadat tryckluften alternativt elektroniken så låsningen släppt..!!
Citera
2023-06-26, 20:56
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojkottad

Detta är min upplevelse också, och min egna förklaring till att vissa flög ur men andra stannade kvar.

Ibland fastnar bygeln långt ner och skär in i låren/magen. Ibland är det ett stort glapp där du i princip kan ta dig ur vagnen.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Kolla höger fram, andra hjulet verkar saknas.
Citera
2023-06-26, 20:56
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Han tror att det är attraktionsvärdarna som lägger sig under vagnarna varje morgon. De ser väldigt rena ut för att ha dessa arbetsuppgifter.

Läste du ens länken jag skickade?
Serviceteknikern Lina: ”Fick en dags utbildning”
"Vi gick omkring med en utbildad tekniker som visade vad vi skulle göra. Sen förväntades vi göra det dagen efter"
-Visste ledningen för parken där du jobbade att det gick till så här?
"Ja det är klart att de gjorde det. Det är de som godkänt de här anställningarna. De vet att det är unga människor utan utbildning som gör inspektionerna."

Har du svårt att begripa innebörden i texten?
Citera
2023-06-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Nää, beror helt på vad som framkommer. Ibland händer skit trots 100%-iga säkerhetsföreskrifter.
Så är det i den riktiga världen.

Nja, i den vanliga civila världen är materialläran och händelsekedjorna väl utredda. Visst inom flyget händer det väl vart 5e år att man hittar ett flöde eller ett fysiskt faktum som man inte kände till tidigare, (Concorde kraschen ledde till att man fixade bättre däck på alla flygplan osv osv..) men i detta fall kommer det 100% koka ner i att man "glömt" byta ett hjullager enligt intervall, dragit en mutter för hårt dvs "glömt" läsa instruktionerna för momenttabellen, som i sin tur beror på att man lagt detta på entreprenad till lägsta kostnad, dvs mest kreativa bedragare.

I morgon blir det Wildfire, där slipper man ju sannolikt överleva om det går åt helvete, alltid nåt.
Citera
2023-06-26, 20:57
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Tittade på bilder från tåget. Tydligen så kör Gröna Lund fortfarande med orginalvagnarna. Hittade denna bild. Fattas det inte några hjul samt delar. Zoomar man in och jämför med bilden på hjulparet som lossnat i olyckan.

https://www.alamy.com/stock-photo-jetline-rollercoaster-grna-lund-amusement-park-djurgrden-stockholm-28234835.html

Nej det ser det inte ut som och tror knappast att de skulle köra utan ett par hjul då det skulle bli på tok för mycket belastning på vissa hjul.
Citera
2023-06-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kollar man på bilden där upphängningen ligger i gräset så ser jag bara de undre 2 däcken och sidodäcken. Balken som som håller de övre 2 däcken syns/finns inte …!!! Kan var gömt i blommorna men så stora däck syns väl?
Citera
2023-06-26, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crimesass
Finns inte många nadja 35 år med en dotter i Mölndal. Lätt att hitta. Om uppgifterna stämmer.
Tragiskt😪

men vadå Nadja och Mölndal??? Någon skrev Stockholm?? så jävla rörig tråd! Och vadå Nadja?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
En liten tröst i sammanhanget är ju att Grönan förlorar en del pengar på olyckan. Dels att tivolit stängs ner en vecka och dels all badwill dom har fått.
Och alla löner som måste betalas ut när de anställda är lediga i minst en vecka.

Några skadestånd att prata om lär det inte bli. Reklamen med Joel Kinnaman (”Jag har ingen svensk livförsäkring”) får de nog ta bort.

Hur blir det med utbyggnaden nu? Den var väl planerad till nästa år?

Blir det en lugn säsong framöver för gröna Lund? Halloween? Wonderland?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coolkid111kr738
Det är en person i tråden som har gett namn och ort (Stockholm) med barn på 10 år. Samt att kvinnan var där med sin syster, och detta innan det kom ut i tidningarna. Personen har skrivit det 5 gånger ungefär.
Läser man vad de skrev om Mölndal så var det att det var fel person.

Så Nadja 35år barn 10år. Stockholm

och hur vet man att det stämmer då?
Citera
2023-06-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Läste du ens länken jag skickade?
Serviceteknikern Lina: ”Fick en dags utbildning”
"Vi gick omkring med en utbildad tekniker som visade vad vi skulle göra. Sen förväntades vi göra det dagen efter"
-Visste ledningen för parken där du jobbade att det gick till så här?
"Ja det är klart att de gjorde det. Det är de som godkänt de här anställningarna. De vet att det är unga människor utan utbildning som gör inspektionerna."

Har du svårt att begripa innebörden i texten?
Du verkar ha svårt att förstå att denna Lina inte arbetar eller arbetade på Gröna Lund.

Citat:
Visste ledningen för parken där du jobbade att det gick till så här?

Aftonblaskan har intervjuat en servicetekniker från en helt annan park med ingen koppling till Jetline. Hur är det med källkritiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in