2023-06-26, 18:20
Medlem
Hej
Har någon filmen där man ser en person med röd tröja ”balkmannen” klättra ur sin vagn? Eller iallafall ser det ut som han gör det, lades upp igår men hittar inte nu.
Citera
2023-06-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Hur vet Eliaz, 15 år att vagnens framhjul flög bara någon decimeter rakt förbi hans huvud?
Finns det filmer på detta eller är det bara för att få 5 minuter i rampljuset?

Detta skriver expressen https://www.expressen.se/nyheter/15-ariga-eliaz-satt-langst-fram-nar-taget-sparade-ur/

Han har väl ögon? 😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Ja så kan det givetvis vara men jag tror ändå att till slut lossnade båda de första hjulpaketen. Tänker också eftersom poliser gräver i buskarna på bilden. Den första hittade hjulpaketet hamnade ju på utsidan av en buske. Om de inte letade efter flickan i andra vagnens glasögon som tydligen försvann.

Jag tror att man söker igenom allt. Minsta mutter kan ge en ledtråd om vad som gick fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Hennes syster som satt i samma vagn sägs ju vara allvarligt skadad och fortfarande på sjukhus. Vem vet kanske blir ett dödsoffer till. Stackars barn alltså

Det håller jag definitivt med om 😢
Citera
2023-06-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, detta är definitivt mer komplicerat än så. För att avgöra om juridiskt ansvar och skuld överhuvudtaget finns kring denna händelsen, och om så är fallet VEM som bär detta ansvaret, så kommer man behöva se till förekomster som:

1. Har det funnits anledning att tro att någonting av detta skulle hända?
2. Har det tagits medvetna risker?
3. Har rutiner och riktlinjer följts? Hur har ev. riskbedömning gått till?
4. Har det funnits tillbud, incidenter eller anmärkningar kring Jetline?
5. Hur ser arbetsordningen och arbetsfördelningen på Gröna Lund ut? Vem delegerar ansvar- och till vem?

En 35 år gammal bana tror jag får nästan en helgon status, inget har hänt på 35 år, man kastar lite ögon snabbt för så har man gjort i 23 år typ, sedan senaste renoveringen.
Handen på hjärtat, jag går aldrig igenom min bil innan jag åker, men det är bara jag och möjligtvis en annan bil jag krockar i.

Jag tror att säkerheten i Sverige har för bra status för att man ska tro annat, då händer sedan sånt.

Flyget har alltid blivit bättre med varje olycka och det är ganska hårt allt ska följas, här är det säkert men det som körs börjar bli föråldrat.

Tror att det kommer komma något ur det här som är bra till kostnad på dom som blev drabbade
Citera
2023-06-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Jag tror det var helt andra personer som la fram förnamnet efter RIP hälsningar på sociala medier.

Men utan länkar eller skärmdumpar, och då är det inte speciellt trovärdigt.
Citera
2023-06-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
En 35 år gammal bana tror jag får nästan en helgon status, inget har hänt på 35 år, man kastar lite ögon snabbt för så har man gjort i 23 år typ, sedan senaste renoveringen.
Handen på hjärtat, jag går aldrig igenom min bil innan jag åker, men det är bara jag och möjligtvis en annan bil jag krockar i.

Jag tror att säkerheten i Sverige har för bra status för att man ska tro annat, då händer sedan sånt.

Flyget har alltid blivit bättre med varje olycka och det är ganska hårt allt ska följas, här är det säkert men det som körs börjar bli föråldrat.

Tror att det kommer komma något ur det här som är bra till kostnad på dom som blev drabbade

Visst. Men det var ju inte det vi pratade om nu...
Citera
2023-06-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Det är nog ganska mänskligt, man vill veta för att förstå sammanhanget bättre, få ett ansikte, en person på det som är ofattbart och diffust. Lättare att applicera sorg/empati om man vet vem som var offret.

Sammanhanget är att det skett en ovanlig olycka, det sammanhanget blir inte enklare att förstå den dödes identitet. Eller hur menar du att du får enklare att känna sorg av att veta ett namn och eventuellt hur offret såg ut? Räcker det inte med kön och ålder? Du har rätt i att det är mänskligt att undra, men det är inte samma sak som att spekulera och aktivt söka svar.
Då blir det plötsligt rätt omänskligt med hänsyn till den avlidne och hennes efterlevande. Tids nog kanske familjen väljer att själva gå ut och berätta.

Vidare fattar jag inte varför man ska känna någon ”sorg” över någon okänd man överhuvudtaget inte känner som omkommit i en olycka. Inte fan går väl du runt och sörjer alla som årligen dör i trafikolyckor, drunkningsolyckor osv? Med det menar jag givetvis inte att man ska vara obrydd och självklart är det svårt att värja sig vid medialt uppmärksammade olyckor, men kom igen! Din nyfikenhet handlar inte om att enklare känna sorg och empati.
Det handlar rätt och slätt om att du gillar skvaller och inget annat.

Antar att du annars hade sagt att du eventuellt känner den förolyckade?
Citera
2023-06-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Visst. Men det var ju inte det vi pratade om nu...

Jag fyllde i med allt jag kom på, ändå relevant just i ämnet som jag svarade till.
Citera
2023-06-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Enligt informationschefen ska sådana här olyckor inte kunna ske, så det låter som att någon eller några har missat alt. struntat i någonting eller gjort fel.

Korrekt, en miss från service/underhåll. Man har bockat i ”ok” på checklistan. Detta händer överallt varje dag med checklistor överallt. Egenkontroll och sekundärkontroll men alla kan ändå missa ngt i slutändan. Systemen ska i grunden vara designade & säkra så att man inte får dessa utgångar vid tekniska fel.
Citera
2023-06-26, 18:28
Medlem
Även fast detta inte förändrar någonting för familjen och tragedin, men någon som vet ungefär vilken summa familj kan få utav grönalund för detta?
Citera
2023-06-26, 18:29
Medlem
ndyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aju7
Hej
Har någon filmen där man ser en person med röd tröja ”balkmannen” klättra ur sin vagn? Eller iallafall ser det ut som han gör det, lades upp igår men hittar inte nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ndyz
https://vm.tiktok.com/ZGJC7JeNP/

En annan vinkel

Här har du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in