2023-06-26, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?
Man har skjutit problemen på framtiden i ca 25-30 år så det verkar rimligt.

Sverige är sämsta landet för vita människor att leva I, och det blir värre.
Citera
2023-06-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Suck, ännu en. Du kan gå tillbaka i tråden och läsa vad jag skrivit tidigare. Jag orkar inte dra det här en runda till.
Han har ju rätt. Vänern kan förse hela Skandinavien med vatten. Att infrastrukturen (ledningar) inte finns, är en annan sak.
Senast redigerad av kungen_84 2023-06-26 kl. 19:08.
Citera
2023-06-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?

Får bli mer duschande på ställen som inte är hemma.
Citera
2023-06-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Men herregud, hur dum får man bli? Skämtet var att samma sak skulle ske i Sverige, inte huruvida det hänt eller inte.

Lägger inte ned mer tid på dig nu, du verkar vara för dum för att begripa enklaste meningar.

Du sade ju det var ett skämt? Sedan ändrade du uppfattning och tyckte jag skulle googla det du påstått för att hitta bevis för något DU påstått!

istället för att komma med något konkret så valde du en "walk of shame"....
Citera
2023-06-26, 19:10
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Jag inser jag pratar med en expert som bytt "flera meter rör på sin egen tomt" haha

Det är du som pratar om rör, jag pratar om överkonsumtion av vatten. Du verkar ju helt bakom flötet.
Citera
2023-06-26, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja en prisökning håller såklart ner konsumtionen i vart fall om man har individuell mätning. Men huvudproblemet kvarstår. Ledningarna behöver bytas ut även om vi minskar förbrukningen. Detta skall betalas av någon . Någon är konsumenterna.

Vattenbristen påverkas positivt av de kommande prishöjningarna.

Jag lägger märke till att få deltar i tråden. Det beror nog på att den inte har någon koppling till invandring !

På 80-talet hade skattepengar använts till sånt här. Nu går ALLA skattepengar till invandringen.

Det är PRECIS sånt här skattepengar SKALL gå till!!!
Senast redigerad av Juristen08 2023-06-26 kl. 19:18.
Citera
2023-06-26, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja en prisökning håller såklart ner konsumtionen i vart fall om man har individuell mätning. Men huvudproblemet kvarstår. Ledningarna behöver bytas ut även om vi minskar förbrukningen. Detta skall betalas av någon . Någon är konsumenterna.

Vattenbristen påverkas positivt av de kommande prishöjningarna.

Jag lägger märke till att få deltar i tråden. Det beror nog på att den inte har någon koppling till invandring !

Skapar ju massor med arbetstilfällen.

koppla akassa/soc/medborgarskap till volym flyttade kubikmeter jord med spade (eller händer för de som saknar spada), borde gå att genomföra i hela landet.
Citera
2023-06-26, 19:16
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
På 80-talet hade skattepengar använts till sånt här. Nu går alla skattepengar till invandringen.
Kommunalt VA har varit finansierat av avgifter åtminstone sedan 1970.

Inga skattepengar ska i idealfallet gå till VA. Tanken med VA-avgift är att bara de som har möjlighet att nyttja kommunalt VA ska vara med och betala. Har man egen brunn ska man kunna slippa.
Citera
2023-06-26, 19:17
Medlem
skandal vad allt börjar bli dyrt asså!
Citera
2023-06-26, 19:20
Medlem
Ett led i omfördelningen från fattiga till rika.
Se på vad som hänt med bränsle och energi.
Det har gjort allting dyrare, vilket inte berör de som har pengar så värst men drastiskt krymper marginalerna för de som inte har.
Det värsta vi har framför oss är grön energi, som kommer att bli ett svart hål för skattebetalarna.
https://kvartal.se/artiklar/vindkraft-en-gron-bubbla-eller-ett-svart-hal/

Det enda som kan förhindra detta är ett folkligt uppror.
Ser inget parti som tydligt är på folkets sida. SD?
Citera
2023-06-26, 19:25
Medlem
Overminds avatar
Hur kan man komma på detta nu? Ingen framförhållning? Detta lär väl folk ha vetat om och skulle behövt åtgärdats redan för 5-10 år sedan då??

U-landet Sverige!
Citera
2023-06-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
På 80-talet hade skattepengar använts till sånt här. Nu går ALLA skattepengar till invandringen.

Det är PRECIS sånt här skattepengar SKALL gå till!!!

Nej VA kostnader var taxebundna även på 80 talet. Då drev jag en hyresfastighet. Så jag vet !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in