2023-06-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICK
Dra åt helvete vad rolig du är. Så pass att du borde fundera på en karriär inom stand-up i Zimbabwe.

Förstår inte hetsen med att ta reda på vem dödsoffret är. Är det så jävla spännande?

Det är nog ganska mänskligt, man vill veta för att förstå sammanhanget bättre, få ett ansikte, en person på det som är ofattbart och diffust. Lättare att applicera sorg/empati om man vet vem som var offret.
Citera
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
https://www.youtube.com/watch?v=xkhhn9dtqj8

Tror ni denna videon är tagen innan olyckan?

Fy fan va hemskt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Ja det är bekräftat.

Nej enligt pojken satt han själv och han såg inte när någon föll, men han har sett när de bar bort folk på bår. Han ska även ha sett "Balkmannen" krypa ur vagnen och ut på balken.

Jag tycker inte alls det är konstigt. Vagnen han åker i vibrerar och åker konstigt. Tillslut händer det otänkbara, den går sönder, tippar till och folk slungas ut. Folk dör. I panik vill han bort därifrån för i fall vagnen helt trillar av rälsen.

För mig är det så det gått till. Ren panik och överlevnadsinstinkt.
Senast redigerad av Martlet 2023-06-26 kl. 18:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Var lite inne på samma "spår", dock verkar dom ha någon patenterade dämpningsanordning, ev enbart på första axeln. Kanske denna som har fallerat?

Finns lite info på dessa:

http://www.coastersandmore.de/rides/vildamusen/vildamusenemain.shtml

https://tivoli.fysik.org/larare/bra-att-veta/teknik/hjul/

"Läs mer om deras vagn och hjulsystem"

Det här var en mycket intressant artikel om hur minskade vibrationer kan motverka utmattning i precis denna applikation. Det understryker förstås tesen att materialutmattning är ett problem som inte kan bortses ifrån.

https://www.extrica.com/article/18928
Citera
2023-06-26, 17:58
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPerSullivan
Nej, förmodligen efter.

Tänkte mer att en snubbe har video lägger upp den att detta var precis innan olycan för views.
Citera
2023-06-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaztro
Det spelar ingen roll, det finns inga ursäkter. Ägaren har 100% ansvar och ska ställas till rätta för vållande till annans död och stället ska stängas. Punkt slut.

Nej, detta är definitivt mer komplicerat än så. För att avgöra om juridiskt ansvar och skuld överhuvudtaget finns kring denna händelsen, och om så är fallet VEM som bär detta ansvaret, så kommer man behöva se till förekomster som:

1. Har det funnits anledning att tro att någonting av detta skulle hända?
2. Har det tagits medvetna risker?
3. Har rutiner och riktlinjer följts? Hur har ev. riskbedömning gått till?
4. Har det funnits tillbud, incidenter eller anmärkningar kring Jetline?
5. Hur ser arbetsordningen och arbetsfördelningen på Gröna Lund ut? Vem delegerar ansvar- och till vem?
Citera
2023-06-26, 17:59
Medlem
Citat:
Tänkte mer att en snubbe har video lägger upp den att detta var precis innan olycan för views.

Han som svarar dig trollar ju bara. Givetvis är inte videon från EFTER olyckan.

Sen om den är filmad tre veckor, tre dagar eller en kvart innan olyckan går ju inte att veta.
Citera
2023-06-26, 18:00
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag tycker inte alls det är kpnstigt. Vagnen han åker i vibrerar och åker konstigt. Tillslut händer det otänkbara, den hår sönder, tippar till och folk slungas ut. I panik vill han bort därifrån i fall vagnen helt trillar av rälsen.

Tycker inte jag heller, men man verkar tycka Superman-teorin är troligare.
Citera
2023-06-26, 18:01
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:

Jasså, du tänker så. Ja, så kan det såklart vara.
Å andra sidan verkar hans kanal rätt genuin i övrigt.
En kille som gillar att resa å göra utflykter med sin familj, kan mycket väl vara precis innan olyckan.
Citera
2023-06-26, 18:02
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Enligt informationschefen ska sådana här olyckor inte kunna ske, så det låter som att någon eller några har missat alt. struntat i någonting eller gjort fel.

har sett det som jobbar på lisseberg brukar vara lata feta personer som brukar göra jobbet halvdant.

Antar det är samma sak för Gröna lund Där kostade ett liv och massa massa miljoner kr.
Citera
2023-06-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag tycker inte alls det är kpnstigt. Vagnen han åker i vibrerar och åker konstigt. Tillslut händer det otänkbara, den hår sönder, tippar till och folk slungas ut. I panik vill han bort därifrån i fall vagnen helt trillar av rälsen.

Jag håller med dig. Jag tror inte heller han slungades ut i farten och lyckades få tag i en balk. Utan att hans escape gick mer sakta än så, antingen att han inte orkade hålla sig kvar i sned vagn eller att han valde att klättra till balk om vagnen skulle rasa.
Citera
2023-06-26, 18:03
Medlem
Citat:
Normalfuntade förstod alldeles utmärkt vad du menade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in