Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
För tillfället har jag runt 15-16% i bankaktier.
Det är en helt okej sektorallokering men frågan är om det är bättre att ha 15-16% i en bankETF eller om det är bättre att ha det i fyra aktier. Jag tror att det är bättre i en bankETF men där får du avgöra själv vad du har för risktolerans och förmåga att analysera dina bankinnehav.
Den som köper värdeviktade ETFer (något som jag gör) hamnar ofta på över 20% bankexponering i dessa ETFer. Det är en tung satsning men inget för extremt.
Ett exempel på en alternativ investering du skulle kunna göra om du vill satsa på bank är att köpa en ETF som följer engelska FTSE 100 index. Det indexet är 20% finans och ETFen betalar ut utdelningarna till dig. Det finns sätt att uttrycka en övervikt i bank utan att ta satsningar på extremt få aktier. Något att fundera på kanske eller kanske inte. Det är upp till dig och din risktolerans som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stormpiskare
Det är nästan alltid rätt att välja fond som går efter OMX30
Jag håller med om detta i princip (jag kanske hellre hade valt hela stockholmsbörsen än OMXS30) men det kan finnas andra mål än att maximera totalavkastning. Tillexempel att maximera utdelning eller att ha en kul hobby i from av aktier. Jag hade dock självklart valt indexfond för min egna portfölj. Jag vet att BlackPanther gillar att köpa aktier så jag svarar med det i åtanke