2023-06-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Hur fan kan biljettförsäljning till imorgon vara öppen?

Hoppas så många som möjligt bojkottar gröna Lund nu och visar sitt missnöje
Citera
2023-06-26, 13:29
Medlem
sfrges avatar
Jävlar vilken grej. Just nu skulle jag inte vija vara Gröna Lunds VD.
Vad kan man liksom säga till den dödes anhöriga som försvar?

"Jag lovar att det här aldrig kommer att hända igen! En gång är ingen gång! Två gånger är en gång för mycket!"
Citera
2023-06-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Igår var det svårt att filtrera all information och rykten men jag vill minnas att jag läste på någon officiell nyhetssajt att kvinnan som dog satt bredvid en väninna (detta är rimligen hon som ligger med allvarliga skador) och deras två barn stod nedanför och väntade på sina mammor när allt hände.

Någon mer som läst detsamma?

Jag har inte läste det men om jag tar faktan från killen på tik tok som säger att han satt ensam i första vagnen och lägger ihop den men en bild från ett nyhetsinslag från en utländsk kanal där man ser en bild på tåget som åker så sitter det i vagn nr 2 efter den ensamma killen 2 kvinnor. Kanske då är troligt att det är den ena av dessa som avlidit.
Citera
2023-06-26, 13:32
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jävlar vilken grej. Just nu skulle jag inte vija vara Gröna Lunds VD.
Vad kan man liksom säga till den dödes anhöriga som försvar?

"Jag lovar att det här aldrig kommer att hända igen! En gång är ingen gång! Två gånger är en gång för mycket!"

Man kan stå och gråta krokodiltårar i en totalt meningslös presskonferens och säga: "Det får inte hända, det ska inte kunna hända, men det har skett. Det är en mörk dag för vårt företag, för nu kommer vi förlora inkomster."
Citera
2023-06-26, 13:34
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbssmak
lägger ihop den men en bild från ett nyhetsinslag från en utländsk kanal där man ser en bild på tåget som åker så sitter det i vagn nr 2 efter den ensamma killen 2 kvinnor. Kanske då är troligt att det är den ena av dessa som avlidit.

Vilken bild?
Citera
2023-06-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Temperaturskillnaden mellan Norden och Dubai lär knappast påverka val av legering.

I mitt jobb använder vi oss av olika ståltyper beroende på var det skulle installeras iaf. Men det är ju såklart beroende på hur känsligt det är.
Citera
2023-06-26, 13:36
Medlem
Kolmården och Furuviksparken stänger attraktioner efter dödsolyckan på Gröna Lund som är av samma leverantör som Jetline

På Liseberg går Lisebergbanan som vanligt – men med nyare tåg.

– Vi har fem år gamla tåg, de hade originaltåg, säger parkens vd Andreas Andersen till GP. Efter som tågen är nyare anser han det är helt ofarligt och man ej behöver stänga ner attraktionen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/onxmLa/kolmarden-stanger-berg-och-dalbana
Citera
Medlem
Dom kommer ju få betala ut massiva skadestånd...
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Fast här kan det ju vara så att tågen och alla rörliga delar som slits är nya sen förra året. Det har vi ju inte en aning om. Själva banan i sig kan ju vara så dimensionerad att det vid kontroll visat sig vara helt utan anmärkning och god för lika lång livslängd till.

Jag tror jetline kommer bli kvar i många många år till, om än i något omarbetad version för att dom ska kunna visa på att säkerheten finns där och att man säkert kan åka med. Det är en av trotjänarna på grönan och stommen håller upp både Jetline och Vilda musen, och spåret är integrerat i en stor del av parken. Den är inte en attraktion man bara river ner hur som helst som man gjort med andra fristående attraktioner.

Jag tror också den blir kvar. Frågan är bara vem som vågar åka första åket? Grönans VD?
Citera
2023-06-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
jo men hur kunde bygeln lossna som ska hålla kvar personerna i vagnen? Menar bygeln ska ju finnas för man inte ska ramla ur under åkandet!

Som jag sa enkel mattematik en tvärnit och massan gånger g-kraften dvs två män 90 kg gånger 2 180 kg gånger x g som blev vid urspårningen (normalt 4.5g) så i normala fall blir det väl 180 x 4.5 = 810 kg tryck på bygeln men om x blir 10g så har du 1800kg tryck vilket jag inte tror den klarar.
Citera
2023-06-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det hade jag också till i år. Var på Disneyland i Tokyo. Fanns ingen annan som kunde åka med min 8-åring. Så det var bara att bita ihop. Nu är jag botad. Är faktiskt rätt skoj Även om det knappast är dom värsta banorna i världen så är det ju rejäla bergochdalbanor.

Eller, jag åkte det mesta på Universal i LA för ett par år sedan. Men där var det inte "riktiga" banor. Mer fräna upplevelera. Klassiker Jurassic park hade ju droppet på slutet dock.

Bra jobbat, men jag är nog nöjd som jag är:P klarar inte av höjder
Citera
2023-06-26, 13:38
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Kolmården och Furuviksparken stänger attraktioner efter dödsolyckan på Gröna Lund som är av samma leverantör som Jetline

På Liseberg går Lisebergbanan som vanligt – men med nyare tåg.

– Vi har fem år gamla tåg, de hade originaltåg, säger parkens vd Andreas Andersen till GP.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/onxmLa/kolmarden-stanger-berg-och-dalbana

En tydlig pekpinne från Liseberg till Grönan. Tror göteborgsparken har ganska god uppfattning om varför detta har hänt utan att ens invänta haverikommissionens initiala utlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in