2023-06-26, 11:40
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Enligt sökfunktionen verkar ej just denna vara postad tidigare, en 2 minuters intervju av Aftonbladet via Youtube av en pappa som vittnar om hur det var nån typ av indikation 1.5 tim innan olyckan, vilket nämnts flera gånger i tråden att tekniker var där och kollade på hjulen, men vi vet ju inte hur ofta sådant sker dvs vad det har för unik betydelse.

Låt säga att det uppstått en spricka i en axel till hjulet. Det kan givit upphov till vibrationer, som uppmärksammats. En tekniker kommer och kollar, men ser förstås inte sprickan. Han sparkar på hjulet och konstaterar att det sitter fast, och ger grönt ljus att köra. Sedan växer sprickan, axeln går av, hjulet lossnar, hela ekipaget flyger iväg och folk dör och skadas.
Citera
2023-06-26, 11:41
Medlem
limen2s avatar
https://sverigesradio.se/avsnitt/2203688 Direkt rapportering av Sveriges radios reporter som var vittne
Bra info

Olika videos på TikTok
https://vm.tiktok.com/ZGJCcgNnV/

https://vm.tiktok.com/ZGJCcWhky/

https://vm.tiktok.com/ZGJCc7RfE/

Inte så mycket innehåll på klippen men tror att det är ifrån andra vinklar än vad som lagts upp tidigare.
Citera
2023-06-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Enligt sökfunktionen verkar ej just denna vara postad tidigare, en 2 minuters intervju av Aftonbladet via Youtube av en pappa som vittnar om hur det var nån typ av indikation 1.5 tim innan olyckan, vilket nämnts flera gånger i tråden att tekniker var där och kollade på hjulen, men vi vet ju inte hur ofta sådant sker dvs vad det har för unik betydelse.

Om de har någon som helst ordning, är det dokumenterat när, av vem, och framför allt exakt vad och varför, de utförde en kontroll, underhåll reparation, eller vad det nu kunde vara.

Ingen går till Jetline och drar på några muttrar, utan att dwt dokumenteras.
Citera
2023-06-26, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johnandjanedoe
Den avlidna åkte tillsammans med sin syrra, medan deras kids stod nere och väntade. Systern är allvarligt skadad.

källa på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davarn123
Mamman heter Nadja i förnamn, efternamn vet jag inte
Vems mamma?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
23 år sedan renoveringen 2000. Den invigdes 1988. Så det bör ha vart en ny renovering förra året då. Men dom kanske flyttade fram det i.o.m. pandemin då karusellerna stod stilla.

Eller 2012 kanske?
Citera
2023-06-26, 11:44
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissUnderstand
Tänk om detta inte är en slump. En av alla dessa saker som har hänt de senaste åren/decennierna som gör oss rädda och tar ifrån oss våra friheter och glädjeämnen. Vår värld smalnas av och tightas till, blir lite mörkare, svårare och därmed blir vi alltmer lättstyrda. Rädsla istället för framtidstro. Tillbakagång istället för utveckling. Vi hade klättrat alldeles för långt upp på frihetsstegen och nu skjuts det ned i smått och stort, vi ska kuvas.

Vinner jag SM i konspirationsteoretiserande?
Det där MissUnderstand, går under logik.
Citera
2023-06-26, 11:45
Medlem
Jag tror det kan vara
Nadja n*rd (o)
Nadja si*lb*rg ( h e)
Nadja bl*m*vist (o k)
Nån av dom
Citera
2023-06-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trattkammaren
Jag tror det kan vara
Nadja n*rd (o)
Nadja si*lb*rg ( h e)
Nadja bl*m*vist (o k)
Nån av dom

Baserat på vad?
Citera
2023-06-26, 11:49
Medlem
Regeringsbildares avatar
Goda nyheter! Fyra personer vårdas fortfarande på sjukhus, men ingen uppges vara livshotande skadad.

https://www.regionstockholm.se/nyheter-stockholms-lans-landsting/2023/06/uppdatering-om-skadelaget-efter-olyckan-pa-grona-lund/
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Man använder sig av andra legeringar och konstruktioner där än vad vi gör i Norden.

Temperaturskillnaden mellan Norden och Dubai lär knappast påverka val av legering.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Det vet vi ju såklart inte än, men då hon uppenbarligen kastats ur vagnen och enligt uppgifter slagit huvudet i en stolpe/balk i fallet så kan ju inte hennes bygel ha fungerat som det var tänkt iallafall.

Nä nä jag vill inte gå händelserna i förväg. Och såvitt jag kan bedöma så kan ju fortfarande lite av varje ha hänt likafullt. Men det verkar som att en har drabbats mer än övriga och att inte en hel vagn fallit ner. Det är illa nog att tåget tycks ha tvärbromsat och orsakat benbrott och annat våld på de åkande. Men de har då kanske skadats för att de inte flög ur. Vilket ser ut att kunna vara det bättre alternativet just nu. Stackars mänskor…

Det ser ju då också ut som ett möjligt kombinationsfel här om både hjul o bygel varit undermåliga på aktuell vagn. Men det kommer väl fram.

Banan har ju funnits i evigheter. Som jag minns det bygger väl stora delar av tjusningen på att man vet att resan handlar om tyngdlagen i lodled och ingenting annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in