2023-06-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Tycker det är märkligt att varken identiteten på kvinnan, vem hon var där med, eller exakt hur olyckan gått till kommit fram..

Är det en turist?

En svensk 35-åring bosatt i Sthlm. Hon var där med nära anhöriga.
Citera
2023-06-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Det är inte en olyckshändelse när det slarv som ligger till grund för dödsfallet.

Så folk ska få slarva ihjäl varandra hela dagarna utan repressalier?
Din värld verkar rätt obehaglig att leva i.
Ett ansvarslöst samhälle utan gedigen kunskap.

I min värld gör man en utredning först och tar reda på orsaken. Därefter kan man, beroende på vad utredningen kommer fram till, utkräva ansvar.

Man börjar inte med att plocka fram och putsa högaffeln...
Citera
2023-06-26, 10:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Tycker det är märkligt att varken identiteten på kvinnan, vem hon var där med, eller exakt hur olyckan gått till kommit fram..

Är det en turist?

Är det märkligt när utredningen började nu på morgonen? Tycker du svenska utredningar brukar vara ovanligt snabba i andra sammanhang?
Citera
2023-06-26, 10:21
Medlem
Haverikommissionen kan ta lång tid på sig att utreda händelsen, men rimligtvis finns ett svar på hur förloppet gått till snart. Det kan räcka att bara titta på de separerade hjulvaggorna med ögonen (om det är själva godset som brustit) eftersom defekter och brottyp syns (initiering/utmattning/slutbrott eller sprödbrott). Jag gissar att det väldigt snart finns en tydlig riktning i utredningen. Sedan kan ändå havkom ta lång tid för att utreda och kartlägga olika faktorer och orsaker i rutiner etc.
Citera
2023-06-26, 10:22
Avslutad
Givet att banan är nybesiktigad och godkänd med protokoll så skulle jag passa mig noga för att sätta mina ungar (om jag haft några) i någon av Parks & Resorts attraktioner. De driver ju även Furuvik, Skara sommarland och Gröna Lund samt Kolmården.
Citera
2023-06-26, 10:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Nja, vissa modeller får ju flygförbud om man misstänker att där är konstruktionsfel.

Precis. Jetline kommer såklart hållas stängd tills utredningen är klar men resten av Grönan kan öppna om en vecka.
Citera
2023-06-26, 10:25
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Vad kan säkerhetskontrollen bestå av som vd’n för gröna lund påstår att dom gör varje dag?
Den äldre personalen låter den yngre personalen åka gratis några varv sen kör man på som vanligt?
Dom lär ju knappast vara mekaniskt utbildade och lägger sig under vagnarna och kollar fästen och liknande?
Skulle vara intressant att veta hur denna dagliga säkerhetskontroll går till..
Låt mig gissa, den består av att kolla byglarna och att de låser.
Tror inte de kryper runt och kollar hjul och hjulinfästningar dagligen
Citera
2023-06-26, 10:26
Medlem
Vad är det här egentligen vi vet ju ingenting ? vem är kvinnan ? var kvinnan själv ? familj o anhöriga ? filmer o vittnen ? det här luktar oerhört smutsigt och jag hoppas ägarna ställs till svars det här får inte hända. Det fanns ju tidigt vittnen som vittnade om oerhört dramatiska bilder och sekvenser ? de övriga skadade ? har alla lemmar i behåll osv det finns ju många frågor och det känns som en j_vla skandal det här....
Citera
2023-06-26, 10:27
Medlem
Flera som åkt karusellen veckan fram till detta har berättat att något var konstigt. Det tyder på en underhållsmiss.
Citera
2023-06-26, 10:27
Medlem
madnesstookthems avatar
Igår var det svårt att filtrera all information och rykten men jag vill minnas att jag läste på någon officiell nyhetssajt att kvinnan som dog satt bredvid en väninna (detta är rimligen hon som ligger med allvarliga skador) och deras två barn stod nedanför och väntade på sina mammor när allt hände.

Någon mer som läst detsamma?
Citera
2023-06-26, 10:30
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Hur har det slutat i dom fallen? Har dom spårat ur?
Ja de har spårat ur.

Här är en olycka som inträffade 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=gjsdS8HRJeI

Och här är en annan från 1986.
https://www.youtube.com/watch?v=gtJ2V8XXJZw

Jag läste även om ett tredje fall med dödlig utgång som jag inte hittar nu, och även om ett fjärde fall, men där släppte en vagn i uppförsbacke och krockade in i vagnen bakom. Så inte direkt en urspårning, men det verkar vara en väldigt olycksdrabbad modell.

Sen läste jag här i tråden att Jetline hade säkerhetsbälten innan den byggdes om år 2000. Något jag personligen hade glömt, men när man tänker efter så stämmer det nog att den hade bygel och bälte, och hade man haft kvar säkerhetsbälten i vagnarna så hade folk kanske inte kastats ur på det här viset.
Citera
2023-06-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det är ju inget ”andra” ben du ser det är en strålkastare. Och om mannens ben tillhör kroppen med väst så skulle han vara 3 meter lång. Det stämmer inte. Sedan säger jag inte att benet är kapat men benet och överkroppen kan ju inte höra ihop.
Angående det här ”kapade benet”:
Bilden är tagen mot en av serviceplattformarna på Berg och dalbanan. Den används för att komma åt de bromszoner som finns. Till höger syns en brandman, troligtvis från Tyresö brandstation som har Stockholms enda specialgrupp för klättringsuppdrag. Till vänster syns ett ben från en person som sitter på serviceplattformen. Han sitter gömd bakom säckar med utrustning som det står teufelberger på. Även dessa tillhör troligen nämnda klättergrupp från brandförsvaret. Personen i fråga är säkrad med en krok som sitter i serviceplattformens räcke.

Det är alltså inte ett kapat ben som hänger där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in