2023-06-26, 11:26
Medlem
fckmebackwardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Men är inte denna en sådan som bara har bygel över benen/magen?

Stämmer, det finns ingen extra rem.
Citera
2023-06-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Ja de har spårat ur.
Jag läste även om ett tredje fall med dödlig utgång som jag inte hittar nu, och även om ett fjärde fall, men där släppte en vagn i uppförsbacke och krockade in i vagnen bakom. Så inte direkt en urspårning, men det verkar vara en väldigt olycksdrabbad modell.

Olyckan när en vagn släppte skedde på Lisebergsbanan 2006 då skades 21 personer. Det är samma tillverkare som har gjort Lisebergsbanan och Jetline.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/21-skadade-efter-lisebergsolycka-1.1173852
Citera
2023-06-26, 11:28
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Många verkar hänga upp sig på att vagnen har spårat ur (eller i verkligheten lossat från hjulboggien). Men det är minst lika anmärkningsvärt att passagerare kunde kastas ut ur vagnarna. Fungerade inte säkerhetsbyglarna? Att kastas ur vagnarna borde vara helt omöjligt om konstruktionen är rätt och byglarna fungerar. Senast jag åkte berg-och-dalbana var man helt innesluten i bygeln (över axlarna och mellan benen) som dessutom säkrades med en extra rem.

Jag vet inte hur just denna attraktion var konstruerad, men jag har ett barndomsminne av en bygel som inte fälldes ned tillräckligt för att hålla fast mig, och jag fick linda armarna kring bygeln för att inte slungas ut vid färd.

Jag antar de använder byglar istället för bälten pga byglar är snabbare, och de kan tjäna mer pengar på den än riktiga bälten som ska ställas in individuellt och kontrolleras individuellt innan man får åka iväg.... Pengarna är viktigare än säkerheten.
Citera
2023-06-26, 11:28
Medlem
Citat:

Det kanske är så. Men då bedömer jag att något är fel, för man ska ändå inte kunna ramla ur. Men det finns vittnesmål om att byglarna har suttit för löst eller inte låst alls.
Citera
2023-06-26, 11:29
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Flera som åkt karusellen veckan fram till detta har berättat att något var konstigt. Det tyder på en underhållsmiss.

Folk som har åkt i närtid är så klar skärrad "kunde ha hänt oss"
Men Jetline har alltid låtit och skakat, har själv åkt den många många gånger sedan- 88
Var 9år när den invigdes.

Har själv stått stilla 20m innan avstigning många gånger, är inget konstigt med det.
Man vänta bara på att de som står på påstigning ska bli klara.
Men dom som gjorde för några dagar sen tänkte efter "oj de var nå fel"
Citera
2023-06-26, 11:29
Medlem
snegdas avatar
Utredningen kan ta ett år. Kommer grönan hålla jetline stängd under hela utredningen oavsett hur lång tid det tar eller kommer dom öppna den ändå?
Citera
2023-06-26, 11:31
Medlem
Som någon skrev så görs en noggrannare besiktning vart 5 år, gissar att det var 3-4 år sedan den genomfördes. Periodiskt underhåll och byte av hjul och bultar görs säkert enligt ett visst schema men materialutmattning i själva vagnen är som sagt svårare att upptäcka men klagomål på tex skakningar kan indikera att något är på väg att hända. Bristningar i svetsfogar eller bredvid, har de lappat och lagat tidigare sprickor osv. Sprickor och bristningar kan vara oerhört svårt att se. En skadad tapp kan brottantydan sitta gömd under tex lagerbanan och inget du ser med blotta ögat.
Citera
2023-06-26, 11:32
Medlem
Mamman heter Nadja i förnamn, efternamn vet jag inte
Citera
Medlem
limen2s avatar
Citat:

Jo men det är såna G-krafter och om det blivit tvärstopp så kan en slungas ur. Byglarna är ganska breda. Jag har tänkt på det när jag åkt. Jag är inte pinnsmal och ändå glider runt i sätet. Både på grönan och andra ställen jag varit på.

Ps. Svaret är till Piggekott
Senast redigerad av limen2 2023-06-26 kl. 11:35. Anledning: Svaret skulle vara till Piggekott
Citera
Medlem
Tänk om detta inte är en slump. En av alla dessa saker som har hänt de senaste åren/decennierna som gör oss rädda och tar ifrån oss våra friheter och glädjeämnen. Vår värld smalnas av och tightas till, blir lite mörkare, svårare och därmed blir vi alltmer lättstyrda. Rädsla istället för framtidstro. Tillbakagång istället för utveckling. Vi hade klättrat alldeles för långt upp på frihetsstegen och nu skjuts det ned i smått och stort, vi ska kuvas.

Vinner jag SM i konspirationsteoretiserande?
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Enligt sökfunktionen verkar ej just denna vara postad tidigare, en 2 minuters intervju av Aftonbladet via Youtube av en pappa som vittnar om hur det var nån typ av indikation 1.5 tim innan olyckan, vilket nämnts flera gånger i tråden att tekniker var där och kollade på hjulen, men vi vet ju inte hur ofta sådant sker dvs vad det har för unik betydelse.
Citera
2023-06-26, 11:33
Medlem
Finns det några uppgifter om var den avlidna kvinnan var hemmahörande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in