2023-06-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Igår var det svårt att filtrera all information och rykten men jag vill minnas att jag läste på någon officiell nyhetssajt att kvinnan som dog satt bredvid en väninna (detta är rimligen hon som ligger med allvarliga skador) och deras två barn stod nedanför och väntade på sina mammor när allt hände.

Någon mer som läst detsamma?

Dottern till den överlevande åkte också. Den andra dottern stod nedanför. De båda vuxna är systrar. Alla utom kvinnan som dog är okej efter omständigheterna.
Citera
Medlem
madnesstookthems avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/onxmLa/kolmarden-stanger-berg-och-dalbana

Så nu har koncernen bestämt sig för att rikta uppmärksamhet mot tillverkaren av åktattraktionen och inte där skon verkligen klämmer...UNDERHÅLL!

Så jävla pissigt. En åkattraktion från 80-talet spårar inte ur 35 år senare pga lokalt tillverkningsfel.

Med det sagt..rätt att stänga. Men stäng ALLT tills ni fått en trejde part att syna varenda åkattraktion i sömmarna.

EDIT: Viss reservation för att det eventuellt kan vara fel på reservdelar från tillverkaren så OK. Men jag hade stängt ner ALLT och gått igenom varenda skruv i varenda attraktion.
Senast redigerad av madnesstookthem 2023-06-26 kl. 10:36.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Givet att banan är nybesiktigad och godkänd med protokoll så skulle jag passa mig noga för att sätta mina ungar (om jag haft några) i någon av Parks & Resorts attraktioner. De driver ju även Furuvik, Skara sommarland och Gröna Lund samt Kolmården.

Efter denna olycka kommer det förmodligen vara mycket säkrare att sätta sina ungar i deras attraktioner än vad det var för 24h sen. Dels för att de har allas ögon på sig och också för att de kommer tvingas att satsa mycket mer på säkerhet framöver för att återfå allmänhetens förtroende.
Citera
2023-06-26, 10:33
Medlem
Citat:
Igår var det svårt att filtrera all information och rykten men jag vill minnas att jag läste på någon officiell nyhetssajt att kvinnan som dog satt bredvid en väninna (detta är rimligen hon som ligger med allvarliga skador) och deras två barn stod nedanför och väntade på sina mammor när allt hände.

Någon mer som läst detsamma?
Systrar som åkte tillsammans vill jag minnas att jag läst här i tråden, oklar sanningshalt. Stackars barn.
Citera
2023-06-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Tv4 nyheterna är bättre än SVT som bara ställde mesiga frågor till gröna lunds VD.
Tv4 ställer frågor om att dom fått info från folk som jobbat på grönan att jetline har problem med bromsarna och personalen slarvar med att spänna fast folk som ska åka osv..
Jag läste 40-50 kommentarer igår på olika sociala medier där folk skrev att dom tyckte att jetline kändes ostabil och dom inte spändes fast m.m..
Äldre banor känns rackiga. Skramligt och lite skakigt. Behöver inte betyda så mycket. PeeWee förklarade ändå bra några inlägg bak.

Folk är ju snabba på att vilja vara del av/få sin röst hörd i såna här sammanhang. ”Jag åkte jetline förra veckan” osv…

Men ja. Otroligt klen journalistik var det. Egentligen från alla håll men SVT höll ju inte måttet alls.
Citera
2023-06-26, 10:35
Avslutad
Parks & Resorts stänger alla banor nu.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kolmarden-stanger-attraktion

Citat:
Kolmårdens djurpark stänger sin berg- och dalbana Godiståget, rapporterar P4 Östergötaland. Även åkattraktionen Draken på Furkviksparken stänger av säkerhetsskäl, meddelar parken.

Berg- och dalbanan Godiståget har samma tillverkare som Gröna Lunds Jetline, och det är den enda anledningen till att attraktionen stängs, säger Christine Karmfalk vd på Kolmården till P4 Östergötaland.

På sin sajt skriver företaget att de nu väntar in den pågående utredningen och att attraktionen är stängd tillsvidare. Parkens andra attraktioner påverkas inte av stoppet.

Även Furuviksparken utanför Gävle stänger en av sina attraktioner. Berg- och dalbanan Draken, som har samma tillverkare som Jetline, stängs tills vidare.
Citera
2023-06-26, 10:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Oroväckande minst sagt att banan är besiktigad för bara en månad sedan med godkänt protokoll....
Av Dekra. Detta måste naturligtvis redas ut ordentligt.
Det verkar ju ändå som att de har haft mekaniker där och kollat kontinuerligt med tanke på alla vittnesuppgifter från folk som har varit närvarande när mekaniker kollat hjulen och naven etc. Så det verkar ju ha skett flera småkontroller men inte tillräcklig, fullständig kontroll.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-06-26 kl. 10:38.
Citera
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Efter denna olycka kommer det förmodligen vara mycket säkrare att sätta sina ungar i deras attraktioner än vad det var för 24h sen. Dels för att de har allas ögon på sig och också för att de kommer tvingas att satsa mycket mer på säkerhet framöver för att återfå allmänhetens förtroende.

Det där är ju en intressant fråga.

Är din slutsats önsketänkande eller baserad på fakta? Vet vi att de kommer öka säkerheten?

För som det verkade så var säkerheten väldigt hög redan innan, pga tidigare olyckor på andra anläggningar.
Citera
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/onxmLa/kolmarden-stanger-berg-och-dalbana

Så nu har koncernen bestämt sig för att rikta uppmärksamhet mot tillverkaren av åktattraktionen och inte där skon verkligen klämmer...UNDERHÅLL!

Så jävla pissigt. En åkattraktion från 80-talet spårar inte ur 35 år senare pga lokalt tillverkningsfel.

Med det sagt..rätt att stänga. Men stäng ALLT tills ni fått en trejde part att syna varenda åkattraktion i sömmarna.
Det är nog lite förebyggande för att slippa dumma frågor från journalister som eggar på en normalbegåvad pöbel som gör namnlistor och krigar i kommentarsfält på facebook.
Citera
Medlem
Varför är det inga inlägg i media om Intervjuer med den Tyska tillverkaren?

De om några borde både ha koll på orsaker och hur många liknande incidenter som finns?
Citera
2023-06-26, 10:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Människor väger mer nu jämfört med 1988..... Klimatet är också annorlunda med betydligt högre temperaturer........

Ja det är väl nästa 0.1 grad högre i genomsnitt per år så man förstår ju att saker inte håller lika bra nu
Citera
2023-06-26, 10:37
Medlem
Slave Marks avatar
Hade varit flera incidenter med just den här banan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in