2023-06-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Chefen för haverikommission sa att det kan ta 12 månader innan deras utredning är klar.
Innan dess kan väl inte gröna lund öppna jetline?

Kan väl knappast öppna gröna lund innan utredningen är klar?
Citera
2023-06-26, 10:07
Medlem
Tycker det är märkligt att varken identiteten på kvinnan, vem hon var där med, eller exakt hur olyckan gått till kommit fram..

Är det en turist?
Citera
2023-06-26, 10:07
Bannlyst
Tv4 nyheterna är bättre än SVT som bara ställde mesiga frågor till gröna lunds VD.
Tv4 ställer frågor om att dom fått info från folk som jobbat på grönan att jetline har problem med bromsarna och personalen slarvar med att spänna fast folk som ska åka osv..
Jag läste 40-50 kommentarer igår på olika sociala medier där folk skrev att dom tyckte att jetline kändes ostabil och dom inte spändes fast m.m..
Citera
2023-06-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle

Klart man kan? Om ett flygplan störtar så slutar man väll inte flyga förens utredningen är färdig!?
Citera
Medlem
snegdas avatar
Någon som vet rutinerna på den dagliga säkerhetsinspektionen? Är det bara en testkörning av ett tomt tåg sen är det grönt ljus eller?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle
Klart dom kommer, men jag tror inte att dom kommer våga öppna jetline innan utredningen är klar.
Citera
Medlem
Astralhopps avatar
Grönan får aldrig någonsin mina pengar
- endast en tidsfråga innan nästa olycka sker.
Citera
2023-06-26, 10:10
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Varför finns det så lite filmer från händelsen? Alla snorisar har ju iphones.

Finns bra sammanfattning av filmer någonstans?

Han på balken hur hamnade han där??

Finns en hel del på TikTok, men vad jag kan se så är allt från the aftermath. Det finns bland annat ett klipp från en liten kille som filmar från berg- och dalbana, där han sitter och skakar. Man hör också gråt i bakgrunden. Det klipps sedan till att han är på sjukhuset och får gips. Han skrev även att farsan knäckte några revben.
Citera
2023-06-26, 10:11
Avslutad
Oroväckande minst sagt att banan är besiktigad för bara en månad sedan med godkänt protokoll....
Citera
2023-06-26, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Nej det är inte orimligt eftersom det finns teknik som ganska snabbt upptäcker utmattningar i metall. Dessutom har de hela vinterhalvåret på sig att göra besiktningarna. Det är alltså inte alls en omöjlighet att utreda materialutmattning, det görs ju runt om i hela världen. Framför allt på själva vagnarna och hjulupphängningarna, där slitage sker, borde det en sån här besiktning vara mycket lätt att genomföra grundligt varje år.

Vad skulle det vara för teknik?

Oftast sätter man bara krav på att vissa delar som utsätts för utmattning byts ut med jämna mellanrum.
Citera
2023-06-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Klart man kan? Om ett flygplan störtar så slutar man väll inte flyga förens utredningen är färdig!?

Nja, vissa modeller får ju flygförbud om man misstänker att där är konstruktionsfel.
Citera
2023-06-26, 10:19
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Nej det är inte orimligt eftersom det finns teknik som ganska snabbt upptäcker utmattningar i metall. Dessutom har de hela vinterhalvåret på sig att göra besiktningarna. Det är alltså inte alls en omöjlighet att utreda materialutmattning, det görs ju runt om i hela världen. Framför allt på själva vagnarna och hjulupphängningarna, där slitage sker, borde det en sån här besiktning vara mycket lätt att genomföra grundligt varje år.

Du menar den tekniken som jag nämnde?
Jag skrev bokstavligen att det inte är omöjligt men istället orimligt.
Läs om, läs rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in