2023-06-26, 09:16
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilcee
Någon som har screenshot på Instagramkommentaren det talas om?

Jag kollade nyss och dennes kommentar är raderad. Men han kommenterade under inlägget viktig information. Där är det en som betalade 349 kr för den skulle åka till Gröna Lund den 26 juni. Som undrar om den får tillbaka pengarna. Där hoppade användaren ferhat.y.1907 på denne och skrev ungefär om 349 kr är mer värt än en själ och att han kunde skicka pengarna då han var anhörig till kvinnan som dog.
Citera
2023-06-26, 09:26
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jalapeni
Absolut ,men samtidigt tror jag våra svenska vintrar riskerar att slita betydligt mer på material vad våra korta somrar gör

Det tror jag inte, material som blir upphettat under långa sommardagar påverkas mer än material som står i 5 plusgrader några månader. Det är av samma anledning kylskåp är runt 4 grader. Det är den optimala temperaturen. Några grader över fryspunkten
Citera
2023-06-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Det tror jag inte, material som blir upphettat under långa sommardagar påverkas mer än material som står i 5 plusgrader några månader. Det är av samma anledning kylskåp är runt 4 grader. Det är den optimala temperaturen. Några grader över fryspunkten

Undrar hur de gör i Dubai, Las Vegas och andra ställen där temperaturen håller sig mellan 35-45 grader hela sommaren. Måste vara nåt supermaterial de använder sig av.
Citera
2023-06-26, 09:29
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Delar som rullar och kanske till och med infästningar för rullarna torde bytas relativt ofta. När man gör byten av dessa väsentliga delar, bör man även dokumentera skicket, gärna med röntgen för att kunna förutse underhållsbehovet framgent. Kallas för tillståndsbaserat underhåll och sparar generell pengar, mot förebyggande underhåll.

Lite oklart om du rör till det när du skriver eller om du svamlar.

Tillståndsbaserat underhåll är en förebyggande underhållsstrategi. Alla underhållsstrategier som syftar till att utföra underhåll innan fel uppkommer är förebyggande och ställs i motsats till avhjälpande underhåll, som går ut på att avhjälpa uppkomna fel efter att de har inträffat.

Jag är övertygad om att mycket av underhållet på åkattraktioner är schemalagt pga säkerhetskrav men att vissa saker utsätts för oförstörande provning för att fastställa eventuellt behov av åtgärder. Rena slitdelar byts nog enligt schema.

På en större industri är det ofta en blandning av olika underhållsstrategier för olika komponenter/system beroende på konsekvensen av ett haveri/eventuell redundans.

Underhållet av radiobilarna är gissningsvis mer av avhjälpande natur, då konsekvenserna av ett haveri inte påverkar säkerheten då bilen bara slutar fungera.
Citera
2023-06-26, 09:29
Medlem
Nu stänger tydligen Kolmården en berg och dalbana tillverkad av samma företag som jetline 👍
Citera
2023-06-26, 09:34
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Enligt rapporten från Dekra var inte hela tåget godkänt utan bara vissa vagnar.

Vagn B och vagn E. Revisionsbesiktning krävs om de andra vagnarna ska tas i bruk.

Media verkar inte vilja gå till attack mot Grönan, men jag hade definitivt frågat VD:n om det där.

Hur många experter på materialutmattning är anställda inom företaget?

Har man höjt hastigheten på Jetline?

Media, gör ert jobb.
Vart finns rapporten? Har letat i tråden utan framgång
Citera
2023-06-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Jetline är en kultförklarad bana i nördkretsar och många reser hit bara för att få chansen att provåka denna bana.

Jetline har flera ”bromszoner” vilket är de enda ställen tågen kan stanna på, borträknat stationen. Det finns ingen nödbroms eller liknande på tåget som kan få tåget att stanna vart som på banan, det är bromszonerna som gäller om tåget ska stanna.

Jetline har flera tågset som kan köra samtidigt. Totalt 5, men jag tror max 3 kan gå samtidigt. 7 vagnar med 2 säten i varje, totalt 14 sittplatser/tågset. Oklart om ens alla tågen finns på plats. Enligt besiktningsprotokollet som någon fått fram är endast 3 besiktigade. De andra kanske står på långtidsförvaring någonstans.

Dessa 3 tågset växlas in/ut från parkeringsspår eller verkstad.

Varje tågset har 1 par hjulset var, förutom första vagnen som har 2 par.

Längs banan sitter sensorer som känner av när tåg passerar. Har inte tåg A passerat sensor 1 så hålls tåg B kvar på station.

Har inte tåg A passerat sensor 2 så stoppas tåg B på bromszon 1. Osv.

Ang den ”incident” där någons dotter dagen innan olyckan fastnat med vagnen och fått kliva ur innan tåget kommit till stationen:
Finns en högst trolig förklaring till detta. Denna person hade varit där till stängning och troligen åkt sista turen. Ett tågset stod redan parkerat på stationen för natten, och då ställs nästa tågset utanför verkstaden, där det hamnar under tak. Den som kom med en verktygslåda är gissningsvis personal från antingen körhytten eller från verkstaden som ska göra efterkontroller/nedstängning. Att det skruvades med något hjul är väl inte omöjligt, men man kan ju också tro att dagens olycka kan ha spätt på det scenariot, om det ens stämmer.

Ang film på folk som ”sitter fast” efter ”nödbromsning” från 2019: Här killgissar jag lite, men den troliga förklaringen till denna situation är att något strulat lite vid inväxlingen av ett nytt tåg till stationen. Något gjorde att inväxlingsspåret inte gick tillbaks som det skulle under det tidsspann som det normalt tar, vilket gjorde att det tågset som var ute och rullade fick bromsas in vid sista bromszonen innan stationen. Situationen i tåget verkade en smula upprört vilket kan förklaras av den något häftiga inbromsning som ibland sker där, och den vuxna som spelat in filmen bidrog ju inte direkt till att deeskalera situationen. Han verkade rent av chockad och min uppfattning var att han eldade på en situation som normalt inte skulle innebära ett problem. Orsaken till att dom blev sittande en stund är gissningsvis att prio lades vid att åtgärda det verkliga problemet i att få växelspåret i rätt läge för att kunna köra vidare passagerarna till stationen för avstigning. Möjligt att dom släppte byglarna för att plocka ur de panikslagna passagerarna där dom stog vid sista bromszonen, därav att någon kunde resa sig upp i vagnen.

Ang lösa byglar:
Om jag minns rätt, det var typ två år sen jag åkte senast, så låser inte byglarna ”stumt”. Dom trycks ner mot höften, och ju längre ner dom trycks desto fler ”klick” kan höras. När de tryckts ner och låsts, så går det, om man drar in magen, att trycka ner dom ännu mer. Dock, om du inte kan dra in magen tillräckligt för att den ska klicka en gång till, så fjädrar bygeln upp igen. Detta kan säkert upplevas obehagligt och som att dom inte låser ordentligt.

Enligt någon i tråden går det också för hand att öppna spärren för byglarna. För mig oklart om det stämmer. Är ganska säker på att det är pneumatik, alltså lufttryck, som går in och trycker till de mekanismer som öppnar byglarna.

Ang tåget som stannade dagen innan i uppdraget, på väg ut från station:
Troligtvis något stopp ute på banan (se ovan om sensorerna) som gjorde att systemet inte ville släppa ut det här tågsettet på banan. Alltså ett tecken på ett väl fungerande säkerhetssystem. Anledningen till att de inte släppte av gästerna är troligtvis av säkerhetsskäl, dom är inte längre kvar på stationen, även om de bara åkt några meter. Därifrån är en avstigning mer riskfylld och man väntar därför på att banan clearat så att man kan köra runt gästerna till stationen istället. Anledningen till stoppet kan vara många. Tågväxling, något har tappats av en gäst och behöver hämtas på bangården, strul på stationen i någon form, långsam påstigning, etc.

Angående ålder på attraktionen:
Delar slits och åldras. Givetvis. Men, självklart, så byts de också. Att banan stått på plats i 35 år betyder inte att det är 35 år gamla delar som håller ihop allt. För några år sedan rostskyddsbehandlades och målades HELA banan. Det är tecken på att attraktionen tas väl omhand och att det satsas pengar på underhåll. Vet också att den och andra attraktioner varje vår tvättas inför säsong.

Ang dagens olycka:
På de bilder jag hittat och sett så är det tydligt att de två främre hjulseten, och ev också det bakre högra hjulsetet på första vagnen saknas. I övrigt ser tåget komplett men tilltufsat ut. Vagn 3 har fått en rejäl törn, troligen av att nosen på vagn 1 dykt när hjulupphängningarna lossnat vilket i sin tur fick vagn 2 att resa sig i fronten. Då trycktes fronten på vagn 3 in av bakdelen på vagn 2.

Tittar man på spåret så är skarvarna upphöjda där bultförbanden sitter. Det måste blivit rejäla smällar om vagn 1 kanat skrapande mot rälsen utan framhjul och stött i dessa upphöjningar. Ev var det i dessa smällar som vagn 3 blivit så tilltufsad? Inte helt omöjligt att det är i dessa smällar som människor också kastats ur tåget. Utan framhjul på första vagnen finns inte heller någon sidostabilitet i tågsetet utan det kan ”orma” eller slingra sig fram. Känns inte helt osannolikt att det är dessa rörelser som kastat ut människor, och att byglarna då helt enkelt inte varit tillräckliga. Antingen har man helt enkelt glidit under av kraften eller så har något gett vika i konstruktionen.

Min gissning ligger på att det hela orsakats av olycklig materialutmattning. De dagliga kontrollerna har inte kunnat påvisa de eventuella utmattningsskadorna och intet ont anandes har tåget gått ut för dagen. Det höll ett tag, sen stack ett hjulset i den sista hårda kurvan innan allt stannadeS Vagn 1 spårar ur och lägger sig lite på sniskan, sopar i det andra hjulsetet i spårstrukturen, vilket får även det hjulsetet att lossna och katastrofen är ett faktum när tåget kommer hasandes på spåret och då och då slår i skruvförbanden, vilket får tåget att ormande kastas fram och tillbaka, människor att flyga ut och till slut stannar i kurvan.

Olyckligt minst sagt. Och baserat enbart på mina spekulationer grundade på det bildmaterial jag kunnat hitta och det jag tidigare vetat om banan. Jag inväntar en riktig rapport för att se vad som verkligen hänt.
Vad menar du med att man har glidit under? Bygeln? Det är omöjligt att glida under bygeln då den är så liten och sitter så lågt. Vittnen har också berättat att folk voltade ur vagnarna. Jetline har alltid känts lite för underdimensionerad i säkerhet vad gäller storlek på vagnar och byglar, i jämförelse med nyare bergochdalbanor.

Du skriver ett bra inlägg men tycker du missar lite av kärnan. Slitage på delar ska kunna upptäckas vid den årliga besiktningen och här undrar man ju om den oberoende besiktningsgsfirman har använt alla tillgängliga metoder?

Förutom visuell inspektion finns olika metoder att tekniker att använda för att upptäcka sprickor och slitningar. Exempelvis penetrationstestning med vätska, materialröntgen, ultraljud och virvelströmstestning (eddy current testing). Där ultraljud och virvelströmstestning anses vara det mest pålitliga och kan detektera sprickor och förslitningar på djupet i metall. Frågan är om Grönan har snålat in och tagit in en billigare firma som inte levererat fullt ut i besiktningen?
Citera
2023-06-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Barnen hittar lösa hjul. Mekaninkern drar åt lite slarvigt med fast nyckel. Ingen inspektion. Ingen momentdragning. Ingen gänglåsning. Känns väldigt oseriöst.

Möjligen aldrig kommit på tanken att det är regisserat och fejk? Man kan inte dra någon som helst slutsats om verkligheten genom ett klipp i ett barnprogram. Om det dessutom var ett fel på riktigt så säger ju inte sekvensen något om att det kanske lades en timme på att fixa det, med rätt verktyg. Men det blir ett lite långt inslag då...
Citera
2023-06-26, 09:40
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Fast det är väl också den enda typen av olyckor som kan ske?

Så länge hjulen sitter fast i tåget så blir det inga dödsolyckor.
Vanligt på den typen i alla fall. Annars brukar det kunna vara byglar, bromsar eller att vagnar lossnar som är orsaken.

Kolmården har meddelat att Godiståget, som är av samma modell, stängs ner på obestämd tid. Förmodligen anlitar dem samma företag för besiktning då det ägs av samma företag.
Citera
2023-06-26, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Undrar hur de gör i Dubai, Las Vegas och andra ställen där temperaturen håller sig mellan 35-45 grader hela sommaren. Måste vara nåt supermaterial de använder sig av.

Man använder sig av andra legeringar och konstruktioner där än vad vi gör i Norden.
Citera
2023-06-26, 09:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Jetline är en kultförklarad bana i nördkretsar och många reser hit bara för att få chansen att provåka denna bana.

Jetline har flera ”bromszoner” vilket är de enda ställen tågen kan stanna på, borträknat stationen. Det finns ingen nödbroms eller liknande på tåget som kan få tåget att stanna vart som på banan, det är bromszonerna som gäller om tåget ska stanna.

Jetline har flera tågset som kan köra samtidigt. Totalt 5, men jag tror max 3 kan gå samtidigt. 7 vagnar med 2 säten i varje, totalt 14 sittplatser/tågset. Oklart om ens alla tågen finns på plats. Enligt besiktningsprotokollet som någon fått fram är endast 3 besiktigade. De andra kanske står på långtidsförvaring någonstans.

Dessa 3 tågset växlas in/ut från parkeringsspår eller verkstad.

Varje tågset har 1 par hjulset var, förutom första vagnen som har 2 par.

Längs banan sitter sensorer som känner av när tåg passerar. Har inte tåg A passerat sensor 1 så hålls tåg B kvar på station.

Har inte tåg A passerat sensor 2 så stoppas tåg B på bromszon 1. Osv.

Ang den ”incident” där någons dotter dagen innan olyckan fastnat med vagnen och fått kliva ur innan tåget kommit till stationen:
Finns en högst trolig förklaring till detta. Denna person hade varit där till stängning och troligen åkt sista turen. Ett tågset stod redan parkerat på stationen för natten, och då ställs nästa tågset utanför verkstaden, där det hamnar under tak. Den som kom med en verktygslåda är gissningsvis personal från antingen körhytten eller från verkstaden som ska göra efterkontroller/nedstängning. Att det skruvades med något hjul är väl inte omöjligt, men man kan ju också tro att dagens olycka kan ha spätt på det scenariot, om det ens stämmer.

Ang film på folk som ”sitter fast” efter ”nödbromsning” från 2019: Här killgissar jag lite, men den troliga förklaringen till denna situation är att något strulat lite vid inväxlingen av ett nytt tåg till stationen. Något gjorde att inväxlingsspåret inte gick tillbaks som det skulle under det tidsspann som det normalt tar, vilket gjorde att det tågset som var ute och rullade fick bromsas in vid sista bromszonen innan stationen. Situationen i tåget verkade en smula upprört vilket kan förklaras av den något häftiga inbromsning som ibland sker där, och den vuxna som spelat in filmen bidrog ju inte direkt till att deeskalera situationen. Han verkade rent av chockad och min uppfattning var att han eldade på en situation som normalt inte skulle innebära ett problem. Orsaken till att dom blev sittande en stund är gissningsvis att prio lades vid att åtgärda det verkliga problemet i att få växelspåret i rätt läge för att kunna köra vidare passagerarna till stationen för avstigning. Möjligt att dom släppte byglarna för att plocka ur de panikslagna passagerarna där dom stog vid sista bromszonen, därav att någon kunde resa sig upp i vagnen.

Ang lösa byglar:
Om jag minns rätt, det var typ två år sen jag åkte senast, så låser inte byglarna ”stumt”. Dom trycks ner mot höften, och ju längre ner dom trycks desto fler ”klick” kan höras. När de tryckts ner och låsts, så går det, om man drar in magen, att trycka ner dom ännu mer. Dock, om du inte kan dra in magen tillräckligt för att den ska klicka en gång till, så fjädrar bygeln upp igen. Detta kan säkert upplevas obehagligt och som att dom inte låser ordentligt.

Enligt någon i tråden går det också för hand att öppna spärren för byglarna. För mig oklart om det stämmer. Är ganska säker på att det är pneumatik, alltså lufttryck, som går in och trycker till de mekanismer som öppnar byglarna.

Ang tåget som stannade dagen innan i uppdraget, på väg ut från station:
Troligtvis något stopp ute på banan (se ovan om sensorerna) som gjorde att systemet inte ville släppa ut det här tågsettet på banan. Alltså ett tecken på ett väl fungerande säkerhetssystem. Anledningen till att de inte släppte av gästerna är troligtvis av säkerhetsskäl, dom är inte längre kvar på stationen, även om de bara åkt några meter. Därifrån är en avstigning mer riskfylld och man väntar därför på att banan clearat så att man kan köra runt gästerna till stationen istället. Anledningen till stoppet kan vara många. Tågväxling, något har tappats av en gäst och behöver hämtas på bangården, strul på stationen i någon form, långsam påstigning, etc.

Angående ålder på attraktionen:
Delar slits och åldras. Givetvis. Men, självklart, så byts de också. Att banan stått på plats i 35 år betyder inte att det är 35 år gamla delar som håller ihop allt. För några år sedan rostskyddsbehandlades och målades HELA banan. Det är tecken på att attraktionen tas väl omhand och att det satsas pengar på underhåll. Vet också att den och andra attraktioner varje vår tvättas inför säsong.

Ang dagens olycka:
På de bilder jag hittat och sett så är det tydligt att de två främre hjulseten, och ev också det bakre högra hjulsetet på första vagnen saknas. I övrigt ser tåget komplett men tilltufsat ut. Vagn 3 har fått en rejäl törn, troligen av att nosen på vagn 1 dykt när hjulupphängningarna lossnat vilket i sin tur fick vagn 2 att resa sig i fronten. Då trycktes fronten på vagn 3 in av bakdelen på vagn 2.

Tittar man på spåret så är skarvarna upphöjda där bultförbanden sitter. Det måste blivit rejäla smällar om vagn 1 kanat skrapande mot rälsen utan framhjul och stött i dessa upphöjningar. Ev var det i dessa smällar som vagn 3 blivit så tilltufsad? Inte helt omöjligt att det är i dessa smällar som människor också kastats ur tåget. Utan framhjul på första vagnen finns inte heller någon sidostabilitet i tågsetet utan det kan ”orma” eller slingra sig fram. Känns inte helt osannolikt att det är dessa rörelser som kastat ut människor, och att byglarna då helt enkelt inte varit tillräckliga. Antingen har man helt enkelt glidit under av kraften eller så har något gett vika i konstruktionen.

Min gissning ligger på att det hela orsakats av olycklig materialutmattning. De dagliga kontrollerna har inte kunnat påvisa de eventuella utmattningsskadorna och intet ont anandes har tåget gått ut för dagen. Det höll ett tag, sen stack ett hjulset i den sista hårda kurvan innan allt stannadeS Vagn 1 spårar ur och lägger sig lite på sniskan, sopar i det andra hjulsetet i spårstrukturen, vilket får även det hjulsetet att lossna och katastrofen är ett faktum när tåget kommer hasandes på spåret och då och då slår i skruvförbanden, vilket får tåget att ormande kastas fram och tillbaka, människor att flyga ut och till slut stannar i kurvan.

Olyckligt minst sagt. Och baserat enbart på mina spekulationer grundade på det bildmaterial jag kunnat hitta och det jag tidigare vetat om banan. Jag inväntar en riktig rapport för att se vad som verkligen hänt.

Bra inlägg!
Vi vet inget idag, alla spekulerar.
Men sänk högafflarna gott folk.

Matialutmattning blir i praktiken en omöjlighet att utreda vid en besiktning.
En bult som sträckt sig, en utmattning i en svets eller vad som helst. Sprickbildning på en plats som är ytterst svår att se…
Inget är omöjligt men allt hålls på en rimlig nivå och att exempelvis röntga varenda stål del på en bergodalbana är inte omöjligt men fullt orimligt.
Citera
2023-06-26, 09:46
Medlem
Lagerkommandants avatar
Så efter vad som framkommit senaste dygnet har vi alltså ett läge där..
Gröna Lunds pressansvarig berättar att inspektioner görs varje dag MEN säger inget om inspektionerna genomförst med godkänt resultat.
Ingen journalist kommer för sig att fråga om några brister identfierats under kontrollerna.

Här i tråden dyker det upp information om att vissa vagnar inte klarat kontrollerna.

Vissa skribenter vittnar om en låt-gå-kultur bland ledningen för Gröna Lund.
Slarv och missförhålenden på ägarnas andra parker. Det är ju så att man kan ana en trend.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in