2023-06-26, 08:57
Medlem
Enligt rapporten från Dekra var inte hela tåget godkänt utan bara vissa vagnar.

Vagn B och vagn E. Revisionsbesiktning krävs om de andra vagnarna ska tas i bruk.

Media verkar inte vilja gå till attack mot Grönan, men jag hade definitivt frågat VD:n om det där.

Hur många experter på materialutmattning är anställda inom företaget?

Har man höjt hastigheten på Jetline?

Media, gör ert jobb.
Senast redigerad av DrKrispo 2023-06-26 kl. 08:59.
Citera
2023-06-26, 08:59
Medlem
dex1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJAlter70
Länkar till det här barnprogrammet igen, min tidigare länk lär väl vara 200 sidor bak nu efter allt tjafs om annat än det som hänt.
SVT lär nog plocka bort det när som helst.
Vi får besöka Jetline och dessutom i verkstaden där just hjulen inspekteras...
Skrämmande så här efter olyckan, men visar också hur allt ser ut där under.

https://www.svtplay.se/video/ew1BgMR/bilakuten/berg-och-dalbanan?position=2&id=ew1BgMR

Barnen hittar lösa hjul. Mekaninkern drar åt lite slarvigt med fast nyckel. Ingen inspektion. Ingen momentdragning. Ingen gänglåsning. Känns väldigt oseriöst.
Citera
2023-06-26, 09:01
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NO1247
Det nämndes att Decra besiktigat.
Vill dra mig till minnes att de var delvis inblandade i den stora rulltrapps haveriet i Stockholms tunnelbana. Då var det förvisso ett konstruktionsfel från tillverkarens sida men endå besiktigat och godkännt av Decra.
Verkar vinna anbud på pris och inte säkerhet.
Kanske utredare bör titta lite noggrannare på denna firma kan tyckas.

SWEDAC tittade närmare på (en del av) DEKRA(-gruppen) år 2021.
https://www.swedac.se/swedac-aterkallar-dekra-automotive-abs-ackreditering/

(FB) Dekra stänger alla fordonsbesiktningsstationer med “omedelbar verkan (2021-12-01)

Citat:
Ursprungligen postat av SWEDAC om DEKRA
”De avvikelser som framkommit vid tillsynen är så allvarliga att kontrollorganet i dag saknar den kompetens som krävs av ett ackrediterat organ. Kontrollorganet uppvisar inte heller förmåga att analysera och hantera avvikelser samt saknar förmågan att styra verksamheten från central nivå”
https://motorbranschen.mrf.se/dekra-besiktning-far-underkant/
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-06-26 kl. 09:12.
Citera
2023-06-26, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Stämmer det att Jetline stannade runt 10:30 och strax före 22:00 igår? Stämmer det att Jetline stannade 30 minuter innan katastrofen idag? Vad gjorde man åt saken, varför stannade den och varför fortsatte man köra?

Stämmer det att även andra attraktioner stannat i helgen och att man fixat dem lite snabbt för att få igång dem så enkelt som möjligt?

Finns det något samband mellan olyckan och att personal svimmat under veckan, något som de får slush och popcorn eller chips för att hantera?

Varför ansvarar gymnasieelever för att köra Gröna Lunds attraktioner? Vad har de för erfarenheter och krav för att upprätthålla säkerheten?

Vilken sorts inspektion gör Gröna Lund av sina attraktioner? Hur ofta utförs de, vem genomför dem och vad tittar man efter?

Jag kan fortsätta…
Driftstopp kan bero på helt andra saker. Driftstopp sker dagligen på alla attraktioner.
Citera
2023-06-26, 09:02
Medlem
Tervulls avatar
Denna bild när man ser bara ett ben. Kan den tillhöra ett annat tåg som inte spårar ur? När man ser bilder på det urspårade tåget har det ju ingen husvägg precis bredvid vilket bilden med benet har. Jag tror inte att det är ett avkapat ben men det är en märklig bild. Det syns bara ett ben det andra man ser är en strålkastare. Denna västen som sitter högt över vagnen kan ju inte tillhöra benet eftersom personen då hade haft en 3 meter lång kropp. Om man tittar på bilden av det urspårade tåget så är ju två vagnar ihopklämda där är det ju ingen omöjlighet att ett ben kapats av. Men det ser ut att vara två helt olika platser på banan då bilden med ett ben befinner sig vid en vägg.
Citera
2023-06-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NO1247
Det nämndes att Decra besiktigat.
Vill dra mig till minnes att de var delvis inblandade i den stora rulltrapps haveriet i Stockholms tunnelbana. Då var det förvisso ett konstruktionsfel från tillverkarens sida men endå besiktigat och godkännt av Decra.
Verkar vinna anbud på pris och inte säkerhet.
Kanske utredare bör titta lite noggrannare på denna firma kan tyckas.

Har för mig att Dekra har haft stora problem med sina bilbesiktningar
Vissa stationer har tom fått stänga.
Citera
2023-06-26, 09:07
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wpk
Olyckor händer och det är tragiskt, precis lika olyckligt som att du sätter korven i halsen på 7-eleven, det ska inte hända men visst fan kan det hända. Olyckligt för dom drabbade och det är klart att parken måste se över skiten och inte bara dra in pengarna, hur skulle det se ut egentligen - ett företag som tänker på pengarna i första hand...
Nej det är inte lika olyckligt, en korvjävel som fastnar i halsen är helt självförvållande. Om korvarna hade gift i sig och 1 dog och flera blev sjuka så skulle det bli lika olyckligt.

Någon måste stå till svars för att ha godkänt slitna jävla skit vagnar med fattig säkerhet!
Citera
2023-06-26, 09:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Den här typen av olyckor, att hjulen lossnar, har hänt flera gånger på den här modellen (Speedracer). Så det kan finnas ett konstruktionsfel.

Fast det är väl också den enda typen av olyckor som kan ske?

Så länge hjulen sitter fast i tåget så blir det inga dödsolyckor.
Citera
2023-06-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Rälsen sväller när det är varmt, men om det gjort det idag är nog tveksamt då olyckan skedde ganska tidigt och borde inte hunnit bli så varm.
Absolut ,men samtidigt tror jag våra svenska vintrar riskerar att slita betydligt mer på material vad våra korta somrar gör
Citera
2023-06-26, 09:12
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Barnen hittar lösa hjul. Mekaninkern drar åt lite slarvigt med fast nyckel. Ingen inspektion. Ingen momentdragning. Ingen gänglåsning. Känns väldigt oseriöst.
Du skämtar?
Citera
2023-06-26, 09:12
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Du nog något på spåret här. Hetta i kombination med dåliga bromsar.

Men lägg bara ner snacket om "hetta". Att det skulle varmare nuförtiden är bara propaganda som millenials som du går på. När jag var tonåring på 80-talet, var det absolut inte ovanligt med temperaturer på 30-35 grader på sommaren och vi hängde jämt på Grönan då. Inga olyckor skedde då.
Citera
2023-06-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dex1

Utgick ifrån att det där klippet var en form av "ställ dig och låtsas skruva lite medan jag filmar" och inte faktiskt arbete. Hoppas jag har rätt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in