2023-06-26, 08:35
Medlem
Herostratoss avatar
Samma nöjespark som låter blattegäng härja utan konsekvenser. Är inte förvånad att sånt här händer.
Citera
2023-06-26, 08:36
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LouizCypher
Har det nämnts vem som dog i olyckan? Mer än att det är en kvinna i 35-årsåldern.

Nej men på Instagram igår var det någon sorts manlig anhörig till kvinnan som kommenterade under Gröna Lunds inlägg.
Citera
2023-06-26, 08:37
Medlem
Någon som har screenshot på Instagramkommentaren det talas om?
Senast redigerad av lilcee 2023-06-26 kl. 08:43.
Citera
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Nä ingen har tappat sitt ben pucko! Det är en synvilla i bilden. Om man zoomar in ordentligt så syns andra benet och överkroppen. Ser ut att vara en ur räddningstjänsten som sitter gränsle över en balk.
Det är ju inget ”andra” ben du ser det är en strålkastare. Och om mannens ben tillhör kroppen med väst så skulle han vara 3 meter lång. Det stämmer inte. Sedan säger jag inte att benet är kapat men benet och överkroppen kan ju inte höra ihop.
Senast redigerad av Tervull 2023-06-26 kl. 08:40.
Citera
Medlem
Det nämndes att Decra besiktigat.
Vill dra mig till minnes att de var delvis inblandade i den stora rulltrapps haveriet i Stockholms tunnelbana. Då var det förvisso ett konstruktionsfel från tillverkarens sida men endå besiktigat och godkännt av Decra.
Verkar vinna anbud på pris och inte säkerhet.
Kanske utredare bör titta lite noggrannare på denna firma kan tyckas.
Citera
2023-06-26, 08:44
Medlem
Kan jag ha drömt de men stod de inte i tidningarna igår kväll att även en man i 75års åldern dött? men nu hittar man inte de nånstans, så antar att tidningarna va för snabba på knappen och de är ju inte första gången
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-06-26 kl. 08:46.
Citera
2023-06-26, 08:47
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag såg det. Underredet verkas helt borta på den främre vagnen.

Det sitter en blå fästplatta på hjulkorgen längst fram. Ses här:

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/f320706f-c5dc-407c-be11-be6a6883fe19?fit=crop&format=auto&h=1280&q=50&w=91 9&b49ad054

Kan det vara den?
Din länk till aftonbladet.se ger: {"code":400,"message":"Invalid signature"}

Var det den här bilden?
https://anonfiles.com/49jfF8y5zc/ab_avif

Hur som helst är det ju en bild på samma nedfallna hjul fast ur en annan vinkel,
där man ser båda ändarna på den där ljusblåa "grejen" sticka ut åt båda hållen.
Båda ändarna ser osymmetriska ut och lite"fransiga ut i kanterna, som om dom är sönderslitna.
Men var kommer dom ifrån? Jag kan inte se något del på vagnarna på SVT-filmen
som jag tycker ser ut så. Ken det vara någon del av spåret/banan som har slitits loss?
Citera
2023-06-26, 08:47
Medlem
Balkmannens avatar
Har det kommit ut vem den avlidna är?
Citera
2023-06-26, 08:48
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NO1247
Det nämndes att Decra besiktigat.
Vill dra mig till minnes att de var delvis inblandade i den stora rulltrapps haveriet i Stockholms tunnelbana. Då var det förvisso ett konstruktionsfel från tillverkarens sida men endå besiktigat och godkännt av Decra.
Verkar vinna anbud på pris och inte säkerhet.
Kanske utredare bör titta lite noggrannare på denna firma kan tyckas.
Den här typen av olyckor, att hjulen lossnar, har hänt flera gånger på den här modellen (Speedracer). Så det kan finnas ett konstruktionsfel.
Citera
2023-06-26, 08:50
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Sannolikt gör man, som med alla andra maskiner, en daglig översyn innan användning. Man kollar så att väsentliga delar inte är uppenbart trasiga, att säkerhetsanordningarna är hela och fungerande och så vidare. Finns inget som säger att detta upptäcker till exempel utmattning i material. Har man tur och är extremt noggrann (vilket sommarjobbare såklart alltid är) kanske man kan se begynnande sprickbildning.

Om maskinen konstruerats på ett vettigt sätt bör alla lastbärande delar vara byggda för att hamna under utmattningsgränsen. Man bör även planerat för vad som händer om till exempel en av rullarna går sönder och minimerat risken för passagerarna vid såna tillfällen.

Delar som rullar och kanske till och med infästningar för rullarna torde bytas relativt ofta. När man gör byten av dessa väsentliga delar, bör man även dokumentera skicket, gärna med röntgen för att kunna förutse underhållsbehovet framgent. Kallas för tillståndsbaserat underhåll och sparar generell pengar, mot förebyggande underhåll.

Sen finns det såklart dom som inte göra underhåll alls. "Det finns inget så dyrt billigt underhåll", brukar man säga. Om detta var underhållsfel så vart det otroligt dyrköpt.

Frågan är hur och hur de gör kontrollerna tex som de gör med truckgafflar med sprayfärg och magnet?

Kontroll av spel i x och y tex.
Skär nåt lager lär ju hjulet eller hjulen gå ner sig direkt med ett jätteglapp som följd.

Urspårning torde ju mest bara hända om hjulinfästningar eller hjulen lossnar. Vad vet jag.

Det låter helt åt skogen i vilket fall.
Citera
2023-06-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja vad fan håller han på med?

Säkert ett par som skickat sin 10-åring själv. Frun vrålar på karln. Men för fan Gösta, ska Evelina sitta själv där uppe och vara rädd? Nu är det du som fixar det här.

Så klättrar gubbfan upp i banan och förvärrar situationen ännu mer.

Jag kan inte komma på en anledning att klättra ur berg-och-dalbanan (som videos konstaterar – nej han har nog ej slungats dit), när alla andra sitter kvar ”intakta” och inväntar hjälp. Antingen var han rädd (vilket är ynkligt i detta fall om han ändå satt i sin vagn) eller så ville han ha uppmärksamhet.

Vill inte heller döma för hårt heller men sättet han också sitter lite svankad…😂
Citera
2023-06-26, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Vad händer med järnvägen när det är varmt?…

Mupp.
Inget speciellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in