2023-06-25, 22:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz
Jag hoppas innerligt att jag slipper uppleva den dystopiska bubbelplastvärld som du och andra tycks vilja ha, där ingenting farligt får finnas och folk kastas i fängelse för minsta olyckshändelse.

Håller med. Väldigt få har dött på Grönan genom tiderna med tanke på antalet besökare och hur länge de funnits.

Även om dagens händelse är jävligt tragisk skulle jag ändå hävda att Grönan är en relativt säker plats.
Citera
2023-06-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
DEKRA
Samma bolag som var inblandat 2021 i fusk med besiktning på bilar har nu varit på Gröna Lund.
Valde man kostnaden före kunskapen gällande val av besiktningsorgan?

Jag hoppas man utreder så man har lagt rimlig besiktningstid för att kunna hitta de brister som utgör risk samt haft rätt kompetens.
Citera
2023-06-25, 22:08
Medlem
Kan inte någon nyhetskanal intervjuva Balkmannen??
Citera
2023-06-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Givetvis,men man har ju ett ansvar att varsla om man uppfattar konstigheter. Jag hade skämts om jag stått i tidningen och blivit intervjuad och säga ” ja jag och min dotter uppfattade att den lät mycket högre än vanligt” och liknande uttalanden som jag läst under dagen. Inget säger man trots att man uppfattade detta och med facit i hand så hade det möjligtvis varit en ganska viktig uppgift för driften att känna till,inte sant?
Det lustiga är ju att precis såna "vittnesmål" verkar stå som spön i backen just nu, så följdfrågan blir: Varför i helvete mailade ni inte till Grönan och påtalade att något är galet med jetline?
Citera
Medlem
På presskonferensen sa informationschefen att en attraktion inte får startas om den fått en anmärkning. Så vad händer då? Man åtgärdar, besiktar igen och sen får den startas ? Eller ?
Citera
Medlem
Ni som raljerar över mannen som hänger på balken?

1. Varför skulle han ha börjat klättra upp?
2. Om han nu skulle försöka rädda någon så bör han ju inte stanna sittandes på balken?
3. Om han så snabbt och enkelt tog sig upp torde vägen ned vara betydligt enklare?

Vill mest av ren nyfikenhet höra vad ni tror är anledningen till att han inte valt att klättra ur vagnen?
Finns väl tydliga bilder på hur han med ”enkelhet” kan ta sig till punkten han befinner sig vid efter att vagnarna stannat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91
Vem är kvinnan som är död?
Hur me övriga? Är resten på intensiven? Ålder och kön på dessa?
Vad som framkommit i tråden: ung tonårskille med bruten hand, 11-12-årig tjej svimmade, sårskada ben och hjärnskakning, hennes bror bröt tummen, deras pappa svimmade och slog ut tänderna. Ett. mindre barn ska ha brutit revbenen och en till slagit upp ansiktet illa. Tre föll ut vagnen. 10/14 skadade. Enligt förstahandsvittnen som dock är zoomies och min förvirrade sammanställning är från deras TikToks.
Citera
2023-06-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Har ingen fattat något alls om denna olycka?

Händelseförlopp:
Hjulet har lossat, vagnen tvärbromsar, blir hängande på sned, folk FALLER ur vagnarna för bygeln är inte designad för att hålla fast folk som hänger på sned under en längre tid. En kvinna faller ca 8 meter och avlider.

INGEN har slungats ut. Ingen har tappat något ben. Balkmannen föll sakta ur vagnen, men lyckades klamra sig fast i en balk. Kan vara så att den döde är balkmannens fru. Detta är då troligen den värsta dagen i hans liv, även om han klarade sig.

Jag citerar bara vad andra påstått i tråden och även vittnesmål från direkt efter händelsen. Ditt scenario låter mest sannolikt ja.
Citera
2023-06-25, 22:10
Medlem
ichessys avatar
Varför tog Gröna Lund bort säkerhetsbältet från Jetline när man byggde om och moderniserade den 2000? De nya vagnarna som ersatte de gamla saknar säkerhetsbälte och har bara bygel.

Orginalet Bavarian Mountain Road sedemera Knightmare hade säkhertsbälte och bygel ända fram tills slutet 2012 då Chamelot Theme Park lades ned.

Detta fråga måste någon journalist fråga Gröna Lunds ledning on.

https://youtu.be/yorFd3fW-tA?t=177
https://en.wikipedia.org/wiki/Knightmare_(roller_coaster)
Citera
2023-06-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Getvirig
På presskonferensen sa informationschefen att en attraktion inte får startas om den fått en anmärkning. Så vad händer då? Man åtgärdar, besiktar igen och sen får den startas ? Eller ?
Japp, precis som i flygvärlden. eller på bilbesiktningen. Det är j inte som man skrotar en bil för att den fått en tvåa för glappande P-ända.
Citera
2023-06-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det måste ju ha tagit tvärstop någonstans? Och folk hörde en kraftig smäll?

Nej inte tvärstopp som att köra in i en bergvägg. Smällen var väl när hela hjulsetet/upphängningen rasade i backen kanske slog i någon balk/bjälke på vägen ner. Hon vittnet från SVT sade att hela bergbanan skakade.
Citera
2023-06-25, 22:12
Medlem
Regeringsbildares avatar
Gröna Lund påstår att de låtit utföra kontroller. Men har de inga rutiner att ifall personal upptäcker problem ska attraktionen tas ur bruk och åtgärdas? Verkar vara fullt med folk som åkt de senaste tiden och varit med om problem med både byglar och stopp. Något har ju uppenbarligen varit galet, men det verkar inte ha gjorts något åt problemen. Om det är upprepade incidenter/problem kan man inte skylla på en individ, då är det bristfälliga rutiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in