2023-06-25, 21:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hon och ledningen drar in över en miljard kronor om året.
Jag håller med, men håll ordning på siffrorna. Drar in bör ju relatera till resultatet, inte omsättningen. Park & Resort säljer för 1.6 miljarder, dvs omsätter det. Resultatet var 44 miljoner. Och just hennes lön är ungefär 60 papp. Clas Ohlson barnbarnen, alltså ägarna av allt, är däremot är rika som troll. Uselt av dem att de inte har bättre koll på säkerhet. Snacket på presskonferensen där de försökte få det låta som de gör dagliga kontroller tror jag när jag få se papper på det, inte i ljuset av att flera tyckt det rasslat och slirat om vagnarna senaste året. Stockholm stad: släng ut hela den där skränparken Gröna Lund nu, finns säkert nån förort som kan ta den.
Citera
2023-06-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Citat:
Nja enligt wiki så har 67st dött av flygolycker sedan 1988, dvs 66 fler är Jetline

https://en.wikipedia.org/wiki/Jetline_(roller_coaster)
Fast det finns hundratusen flygplan jävla ärta.

"Eller om man går enligt kapacitet som dom säger på sin sida så har Jetline en kapacitet på 1300 pers per timme. Som om man räknar max så har 81,900,000 personer åkt så fett större chans att vinna på lotto än att dö av Jetline"

Är väl 1 på ~300 miljoner att vinna högsta vinsten på lotto?
Eller du kanske räknar in 4 rätt + tillägg i din ”fett” beräkning 😅
Citera
2023-06-25, 21:56
Medlem
En sak jag upplevt på jetline är att bygeln har två inställningar, en tight och en otight. Man måste dra åt den själv för att den ska sitta tight. Tycker kontrollen av att bygeln sitter av personalen inte skett senaste åren. Någon som håller med?
Citera
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nej snarare avsaknaden av en hjulupphängning och beroende på var axeln/balken gått av så stuttar den i "rälsens slipers" (rör) från centralramen det gör att tågsettet hoppar/skakar som när du åker på en grusväg som blivit tvättbräde, hela bilen skakar trots fjädring. Till slut har det stannat där i kurvan som är i våg.
Men det måste ju ha tagit tvärstop någonstans? Och folk hörde en kraftig smäll?
Citera
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Men är folk dumma i huvudet eller!? Inte riktat mot dig men andra, vad händer när man cyklar och framhjulet lossnar liksom!? Blir ganska hård inbromsning minst sagt!

En cykel har ju dock bara ett hjul vilket inte Jetline har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamor
Nej precis, inte en chans att han klättrade ut dit. Men vilken jäkla änglavakt att lyckas få tag i den bjälken och kravla sig upp. Undra vad han tänkte på just där och då innan han fick hjälp ned...

Fast om man kollar noga på bilder så börjar den bjälken precis under spåret där vagnarna har stannat så ingen omöjlighet att klättra ur vagnen, ned på spåret och vidare ned på bjälken och sedan hasa sig längre bort i försök att kunna ta sig vidare ned därifrån.

https://imgur.com/a/Y6yN6ii

https://i.imgur.com/7eYVSP3.jpg

Bara en teori.
Citera
2023-06-25, 21:57
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Har läst olika vittnesmål i diverse press. Flera talar om att attraktionen varit märkbart högljud och verkat annorlunda i sitt uppförande,sedan händer detta. Varför tar man inte kontakt med behörig personal om man uppfattar något dylikt? Att de sömniga sommarjobbarna ska upptäcka något är nog att hoppas på för mycket men som vuxen borde man fatta att det är information som behöver landa hos rätt personer. Mitt djupaste medlidande till alla drabbade,ett jävla mardrömsscenario som lätt kunnat döda en handfull till. Vi får hoppas sjukvården lyckas hålla siffran nere, en död är illa nog.

Säkert för att det har varit pensionsräddare som tar hand om säkerheten.
Citera
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
https://www.tiktok.com/@feliciajuliatuffano/video/7248655233159679259?is_from_webapp=1&web_id=718711 0139974157830

Där var videon jag såg på balkmanenn som klättade ur vagnen, men nu när jag kollar vet jag inte om han gör det?

Obehaglig text också. "Pov: jag har ingen sjääääl"
Citera
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Ah Dekra, som lättvindligt mot bestickningar släppte genom väldigt bristfälliga fordon så att deras licens drogs in. Väldigt spännande om det visar sig vara någon sörja om det igen gällande besiktningar av den här kalibern, då är det nog det sista vi sett av Dekra.
Citera
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Om Balkmannen klättrade ur borde väl ändå någon hunnit filma det?

Ja

https://www.tiktok.com/@feliciajuliatuffano/video/7248655233159679259?is_from_webapp=1&web_id=718711 0139974157830
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Undrar hur de gör med nöjesfält på sydligare breddgrader 🙄

Bra fråga, våra nöjesfältsarrangörer och tågbolag borde fråga dem, för uppenbarligen har de löst ekvationen. Detta handlar såklart om undermåligt underhållsarbete och en övertro på gammalt skrammel. Lite som mobila nöjesfält som åker landet runt med restmaterial. Bara en tidsfråga innan något händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaFall
Viktgräns (Ren spekulation)

... -

Intressant, han i röd tröja som åkt ut var ju fet så de kanske bara var feta/överviktiga som ramlat ur. Nu vill jag veta hur mycket kvinnan som dog vägde. Men den frågan kan man ju inte ställa offentligt "hur mycket vägde dödsoffret, det kanske var hennes för stora vikt som var anledningen att hon åkte ut" med tanke på att hon är kvinna och dog samt pk Sverige som du säger kan man ju inte ta upp det även om det är relevant.

Man ska ju såklart inte dö på en berg-och-dalbana för att man är tjock men om det var anledningen för att hon åkte ur så måste det ju göras kontroller oavsett om folk blir kränkta, för att rädda liv. Bättre kränkt än död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in