2023-06-25, 21:01
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
För att berg- och dalbanor inte är bilar.

Det är dock en kostnadsfråga enbart. Att bara ha en bygel är inte säkert om säkerhetsbygeln skulle haverera. Tänk dig om du sitter i fritt fall och bygeln får för sig att lossna på grund av ett tekniskt fel. Då har du ändå bältet kvar. Har man ett bälte som sekundärskydd så gör det enorm skillnad om olyckan är framme. Det enda som skulle göra bältet värdelöst är om hela jävla vagnen flyger i luften, men att med alla tänkbara medel eliminera risken att någon slungas ut ser jag inte som konstigt, snarare borde det vara standard men så är det ju inte.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag säger ju det. Annika Troselius (Troselius, vilket jävla namn, fanns inte Kalsonglius?) drar en massa plattityder om vad som inte ”får hända” gång på gång. Vi har en död, tre allvarligt skadade som kanske avlider inom ett par dagar, samt flera barn skadade och traumatiserade. Och hon bemöter det som om de fastnade i en regnskur på flygande mattan.

Hon och ledningen drar in över en miljard kronor om året. EN. MILJARD. Om ens några få procent av dessa slantar användes till ordentliga underhåll med skicklig personal som vet vad de gör, så hade detta säkerligen kunnat undvikas. Men de har sparat in maximalt, stoppat pengar i egen ficka och nu orsakat mänskligt lidande och död, högst troligt. Jag hoppas att hon och de ansvariga åker dit så det ringer om det.

Några skarpa journalister måste gräva i detta företag och personerna bakom. De måste ställas till svars.

Tycker hon är jävligt okänslosam, vet inte hur ånga ggr hon sa skall gå till botten med detta, och det bara dagar efter ubåtskatastrofen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag säger ju det. Annika Troselius (Troselius, vilket jävla namn, fanns inte Kalsonglius?) drar en massa plattityder om vad som inte ”får hända” gång på gång. Vi har en död, tre allvarligt skadade som kanske avlider inom ett par dagar, samt flera barn skadade och traumatiserade. Och hon bemöter det som om de fastnade i en regnskur på flygande mattan.

Hon och ledningen drar in över en miljard kronor om året. EN. MILJARD. Om ens några få procent av dessa slantar användes till ordentliga underhåll med skicklig personal som vet vad de gör, så hade detta säkerligen kunnat undvikas. Men de har sparat in maximalt, stoppat pengar i egen ficka och nu orsakat mänskligt lidande och död, högst troligt. Jag hoppas att hon och de ansvariga åker dit så det ringer om det.

Några skarpa journalister måste gräva i detta företag och personerna bakom. De måste ställas till svars.
Meeeen det du indirekt förespråkar är ju fuckin' planekonomi? Kommunist!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Tror du ursäkten hade betytt mer för offren om han stod där och lipade under intervjun?

Om han kunnat spela mer bedrövad hade det varit en stor fördel för allmänhetens bild av händelsen och gröna Lund. De pratar med om att stötta sin personal än vad de beklagar dödsfallet och hur de kan hjälpa anhöriga osv.
Citera
2023-06-25, 21:02
Avstängd
24 maj skrev denna man om sitt besök på Gröna Lund på Twitters. En beskrivning om dålig ordning där gäng regerar och ordningsvakter samt trygghetschefer ser mellan fingrarna. En trygghetschef stoltserar med en pistol på sin profilbild på Instagram.

https://twitter.com/JonathanKarre
Citera
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perrasura
I Aftonbladet säger en pappa att hans dotter åkt Jetline nyligen och att Bygeln inte satt fast ordentligt o dom höll i sig så att knogarna vitnade

Har åkt massvis med gånger första gången -88 när den var ny.
Den har alltid skakat och låtit står man bredvid så får man nästa hålla för öronen.
Byglara har glappat med g kraften gör att du sitter still, då man inte åker upp och ner.
Visst du kan trycka ner byglar jätte mycket med då får du ont i höft/mage
Men alla har vi olika berättelse.

För många som tänker efter hur resan var sist dom var där (närtid)

Min dotter var där för tre veckor sedan hennes ord var när hon hörde om olyckan.
Hoppas att dom har kvar den den är rolig
Citera
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Alla nöjesfält och djurparker som på 90-talet kändes fräscha och moderna ger känslan av att vara väldigt eftersatta, det investeras bara i nya attraktioner etc. Allmänt underhåll tummas det säkert på, prova bara att gå in på besökstoaletten nästan vart som helst, man skiter det gamla , folk kommer ändå. Till slut tullas det på fel rutiner.

Kanske är en lösning att kommunen har hårdare tillsyn med högre ställda krav på Besikningsprotokoll, provkörningar etc med täta intervaller
Det tummas på säkerheten på alla ställen det finns säkerhet att tumma på. Jobbade i delin och där finns krav på säker livsmedelshantering. Självklart följdes inte dessa rutiner särskilt strängt. Butiksägaren sket väl i om fiskdisken höll åtta grader trots att den inte fick överstiga två. Att byta ut hela disken kostade för mycket.

Och detta är överlag problemet med allt som kräver säkerhet. Man kör på det gamla "en gång till" eller "ett år till" trots att det gav varningssignaler redan för ett par år sen och behövde bytas ut. Man väntar in i det absolut sista, tills det gamla är helt otjänligt. Allt för att spara några kronor. Man borde förmodligen ha ersatt hela konstruktionen Jetline för 10 år sen. Tillslut går det liksom inte att renovera längre, när varenda svetsfog är utsliten.
Citera
2023-06-25, 21:04
Medlem
Halte Haralds avatar
Med den info vi har nu ser jag två orsaker till att det gick som det gick:

1.Byglarna som håller passagerarna på plats hade fel funktion.

2.En hjulbas har av någon anledning släppt från vagnen och orsakat en kraftig inbromsning/crash och pga av punkt 1. Så flyger vissa passagerare ur vagnen/slår sig kraftigt.

Oavsett om hjulbasen är bultad eller svetsad borde detta kollas igenom vid besiktningen av attraktionen. Ifall det är bultar kollar man så bultarna sitter med rätt moment och ifall det är svetsat(vilket jag inte tror det är) så kollar man efter försvagning i svetsarna.
Citera
Medlem
Nu när detta har hänt, kommer Liseberg äntligen att riva Lisebergsbanan nu då? Jag har varit där vid flera olika tillfällen då den har varit stängd (pga tekniska fel?). Den är ju också gammal som gatan och jätteryckig, precis som Jetline var. Jag bara väntar på att något liknande händer med den skiten också. Det måste ju finnas modernare berg- och dalbanor med mycket bättre säkerhet som man kan byta den mot.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Om man ramlar från ca 10 meters höjd (om det nu var något sånt) spelar det då någon roll vad man har för egen vikt?

En person som väger 70 kg eller en person som väger 130 kg. Har de utifrån sin vikt olika sannolikheter att överleva. Vem har störst chans den som är minst eller störst?

Påverkar vikten hastigheten? Kan den som är fet få skydd av sitt fett vid markkontakt?

I teorin borde den större personen, om den har mycket fett, falla något långsammare eftersom fett väger mindre än kroppen i genomsnitt (=lägre densitet). Dessutom kanske fettet kan fungera lite som krockkudde.
Citera
2023-06-25, 21:05
Medlem
Wooqiprwos avatar
Det har publicerats besiktningsprotokoll på Expressen. Två av vagnarna besiktades i april och den tredje i juni, alla utan brister. Enligt Gröna Lund så är det bara dessa tre vagnar som används.
Citera
2023-06-25, 21:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du verkar helt efterbliven!

Det är hans jobb som VD att ge ett intryck som gör att folk sympatiserar med företaget gröna Lund i en situation som denna. Mycket viktigt för dem.

Jag skiter väl personligen om han gråter eller inte. Det var en kommentar ang att hans krishantering är usel och han pratar om händelsen som om någon brutit ett ben. Usel VD.

Men det fattar inte du för du är ett lågintelligent miffo!

Det enda man kan klandra VD för så långt är att han säger att de brustit det grövsta i fråga om att levera glädje till besökare, istället för att säga att de brustit det grövsta i sina säkerhetsrutiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in