2023-06-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Att ens försöka bygga om och bevara 35 år gamla Jetline, till och med under annat namn, är i princip PR självmord. Den försvinner

Jag tror samma. Men att 100 procent stänger ner stämmer inte, det är bara att googla.

Den enda egentliga anledningen till att ha kvar är att jetline numer är så integrerad i parken. Man har byggt nästan alla bergochdalbanor runt den. Ett logistiskt helvete helt enkelt, som kan påverka nästan alla andra bergochdalbanor. Men jag tror som sagt på en storsatsning, och då hoppas vi att vilda musen ryker all världens väg också (den är minst lika farlig).
Citera
Medlem
Alpha00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jo men vi vet ju inte ens om han lämnade sin fru öht. och det jag menade är att det kan ju finnas flera olika scenarion, en där han slungades ut och klamrade sig fast=lämnade frun ofrivilligt och en där han lämnade frun frivilligt för han brydde sig mer om sig själv eller något annat (då håller jag med dig om att det är en cuck)

I nuläget bara dumt att spekulera imo. så jag släpper det.

Enligt en släkting som var på plats och bevittnade olyckan så slungades ”balkmannen” ut från vagnen och grabba sig fast i balken för att inte ramla ned, han och hans fru och 3 små barn åkte i framvagnen..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IamSosa
Ok är antagligen efterbliven, men undrar, varför trillade bara vissa ur tror man? Har försökt ta de flesta uppgifter som mestadels spekulation, men det verkar som att enbart vissa ramlade ur och inte alla, hur blir det så?

För att de är mindre byggda? En man på 90kg sitter säkert stabilare än nätt en kvinna på 55kg.
Citera
2023-06-25, 20:01
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Nej men handen.

ah sry my bad! Brutet "ben" i alla fall
Citera
2023-06-25, 20:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Här några hållpunkter från tvåtusen inlägg
1. Ekonomi. Det om att de om fem dar skulle dela ut 43 miljoner till sig själva kommer från en användare på twitter, det borde väl gå att verifiera nånstans om det är sant.
2. Indikationer. I tråden förekommer ett par citat från recensioner och annat där åkare vittnar om att den känts sliten och skakat. Detta alltså nåt de skriver innan denna olycka, så inte efterkonstruktioner.
3. Liknande. Den som länkade en beskrivning från liknande olycka utomlands 1986, där nämns att när hjulen i den liknande olyckan lossnade så gick säkerhetsbygeln också upp, lite oklart varför.
4. Balkmannen. Väldigt varierat. Från de som säger att han räckte över eget barn, klättrat upp för att undsätta andra. Till att han själv skulle ramlat ut och hamnat där. Jag tror mer på förstnämnda.
5. Reklamen för Gröns Lunds attraktioner har ju inte åldrats bra, utan nu helt bisarr.
Citera
2023-06-25, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Intressant om hon just var 35 år= -88 alltså lika gammal som Jetline.

Kan vara en ren slump men visst, otäckt sammanträffande.
Citera
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Så kan det ju vara men då dom själva uppger kapaciteten till 13000 pers/tim så får vi väl nöja oss med att räkna på det då vi eller i alla fall jag inte vet hur många "tåg" som körs samtidigt
Vet inte om du åkt jetline någon gång men låt säga att du ska åka i första vagnen men det står 2 personer före dig som ska åka i 1a vagnen innan dig och åker iväg. När det sedan kommer in ett nytt tåg som du ska hoppa på så är det inte de 2 personerna som var framför dig alldeles nyss som kliver ur, utan några som åkt ännu tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
https://www.tv4.se/artikel/5rTeIvRsRqZKi1a6d0HLoz/efter-doedsolyckan-i-danmark-sa-saekra-aer-svenska-noejesfaelt

Förra året dog en tjej i Danmark i en nöjespark. Parks and resorts (som väl äger grönan) säger att de kollar säkerheten inför varje säsong.

Men även Liseberg har haft dödsfall, 1950 nångång trillade någon ur bergbanan och dog, eventuellt var säkerhetsbågen inte fast ok.

Jag åker inte ofta sånt här. Och mina erfarenheter säger att att svenska nöjesparker har ett mer tydligt säkerhetstänk än på kontinenten, kanske särskilt Liseberg, men olyckor händer, svårt att gardera sig helt.

Dödsfallet på Liseberg var dock ren darwinism. Snubben som dog fipplade självmant sönder säkerhetsbältet, ställde sig upp under färd och dog.
Citera
2023-06-25, 20:03
Medlem
Någon som vet vem den 35-åriga kvinnan var?
Citera
2023-06-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
För att de är mindre byggda? En man på 90kg sitter säkert stabilare än nätt en kvinna på 55kg.

Men det verkar ju inte rimligt. Då skulle ju barnen flugit ut. Måste bero på i vilken vagn man satt. Att vagnarna längst bak fick mer tryck.
Citera
2023-06-25, 20:04
Medlem
brunnsangs avatar
Balkmannen satt i bergodalbanan men var rädd att den skulle köra iväg igen så han klättrade ut
Citera
2023-06-25, 20:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Här några hållpunkter från tvåtusen inlägg
1. Ekonomi. Det om att de om fem dar skulle dela ut 43 miljoner till sig själva kommer från en användare på twitter, det borde väl gå att verifiera nånstans om det är sant.
2. Indikationer. I tråden förekommer ett par citat från recensioner och annat där åkare vittnar om att den känts sliten och skakat. Detta alltså nåt de skriver innan denna olycka, så inte efterkonstruktioner.
3. Liknande. Den som länkade en beskrivning från liknande olycka utomlands 1986, där nämns att när hjulen i den liknande olyckan lossnade så gick säkerhetsbygeln också upp, lite oklart varför.
4. Balkmannen. Väldigt varierat. Från de som säger att han räckte över eget barn, klättrat upp för att undsätta andra. Till att han själv skulle ramlat ut och hamnat där. Jag tror mer på förstnämnda.
5. Reklamen för Gröns Lunds attraktioner har ju inte åldrats bra, utan nu helt bisarr.

Ja, förhoppningsvis sparar någon ner den där reklamen, så att man kan ta fram den igen när det behövs, för P&R kommer att försöka purga den från internet, om de inte redan gjort så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in