2023-06-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Tik tokaren som var på tåget skriver i kommentarerna gällande balkmannen ” Han ramlade av vagnen och lyckades ta tag sig i den”

Andra uppgifter gör gällande att han klättrade upp från marken för att hjälpa. Vem ljuger?
Citera
2023-06-25, 19:26
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perrasura
Håller med

Ja den försvinner mer säkert än att det finns mygg i Norrland. Grönan vill inte ha den PR whiplash som skulle komma med att köra vidare Jetline
Citera
Medlem
Rent tekniskt gå allt sönder förr eller senare, är snarare rutiner och underhåll som brustit i detta skede. Man har gjort en miss och vad man inte har gjort och missat får utredningen visa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Andra uppgifter gör gällande att han klättrade upp från marken för att hjälpa. Vem ljuger?

Jag tror ju mer på vittnet som satt i samma tåg än vad nåt annat ”vittne” påstår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Tror ni att Gröna Lund öppnar mer i sommar? Det ser ju riktigt konstigt ut ifall de gör det.

Klart dom gör, om 7 dagar är det business as usual
Citera
2023-06-25, 19:27
Medlem
Trebcrews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Hallå Einstein du ser inte hjulet på andra sidan tåget och det finns bilder på en hjul-anordning liggandes på marken.

Är du nån vidare MENSA-kandidat då som inte tycks veta att en ”hjul-anordning” troligtvis hålla fast av en bärarm?
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Bergbanan var en rysk konstruktion det fattades väl bara det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Hallå Einstein du ser inte hjulet på andra sidan tåget och det finns bilder på en hjul-anordning liggandes på marken.
Läs det du svarar på, så kanske du inser att du inte är i någon jäkla position att ironisera över andra.

Halte Harald har rätt, minus hans raljerande över "Stockholmare" så klart. Det är inget jäkla enstaka hjul som lossnat, utan hela paketet/boggin/hjulsläden, använd valfri term.
Citera
2023-06-25, 19:28
Medlem
Migsvetsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Kan det vara ett sabotage? Under midsommarhelgen för att uppnå mesta möjliga mediala genomslag? Ryssarna igen?

Precis vad jag också tänkte. Någon hörde smällar innan urspårningen. Man har ju extrema säkerhetsrutiner här i Sverige så det måste vara någon yttre påverkan.
Citera
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nu pratar jag om alla nya kommersiella plan i drift. Givetvis finns det skräpplan man inte självmant sätter sig i. Men alla hyfsat moderna plan har extremt bra backup-funktioner och högteknologisk kapacitet att avvärja alla sorters haverier. Men det gäller att piloten vet hur han ska agera också, det var det jag menade i exemplet flight 447 då den yngre piloten manuellt började överstegra planet för att han inte kunde läsa av hastigheten i förhållande till höjden, vilket en erfaren pilot aldrig skulle göra eftersom han skulle vet att sensorn slutat fungera så han hade bokstavligen inte behövt göra något alls mer än att manuellt hålla samma höjd och hastighet som rutten redan hade. Istället höll andrepiloten på att manuellt sänka planet i havet, vilket förstepiloten insåg så fort han kommit ut från sovhytten, men då var det för sent.

Så som jämförelse håller jag med om att man inte ska ha gamla åkattraktioner i drift som dessutom har erkända problem, som Jetline har. Det ska vara modern teknik, moderna sensorer och rätt förutsättningar för att avvärja alla tänkbara olyckor tills det enbart är mänskliga faktorn som kan begå misstag, som i flygbranschen. Mänskliga faktorn här är ju å andra sidan att man kanske är nonchalant och slarvig i underhållsarbetet. Oavsett så har det uppenbarligen begåtts misstag för sånt här händer inte bara av en slump. Dels har man bevisligen använt gamla skramlor som man gjort regelbundna kontroller på, men jag tycker inte det räcker. Det är ju en ren kostnadsfråga, och man har valt att inte byta ut alla komponenter och delar utan istället fokuserat på underhållsarbetet som inte alls utesluter att saker och ting kan gå fel, då attraktionen trots allt har mer än 30 år på nacken. Med tanke på alla de problem som Jetline haft är det såklart ingen slump att det var just Jetline som havererade också.

Detta. ☝️

Tidigt på dagen, så såg jag bara en rubrik ” olycka på gröna Lund”, rapporterar polisen, ingen mer info fanns då, det stod bara ”texten uppdateras”. Så jag tänkte ”okej jag kollar senare vad som hänt”.

Men min första tanke var: ”Shit det måste väl vara den där gamla Jet Line som redan jag själv åkte som barn, som börjat krångla… hoppas ingen kastats ur den!”

Och mycket riktigt.. tyvärr var det så. Man behöver nog verkligen se över regler osv, för hur dessa inspektioner och utbyte av delar skall ske, med vilka tidsintervall osv.

Kontentan är, man ska helt enkelt inte behöva dö i onödan på ett nöjesfält pga otillräckliga regler för, samt utförande av, nödvändiga tekniska underhåll.
Citera
Medlem
Vet man vem som omkommit?
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
https://www.tiktok.com/@feliciajuliatuffano/video/7248655233159679259?is_from_webapp=1&sender_device =pc&web_id=7187110139974157830

På denna ser det ut som att balkfettot klättrar bort från vagnen.

Nej, han är redan utslungad ur vagnen och hänger på ballken där, men har ännu inte kommit upp i gränsle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in