Citat:
Ursprungligen postat av
-DaRude-
Nu pratar jag om alla nya kommersiella plan i drift. Givetvis finns det skräpplan man inte självmant sätter sig i. Men alla hyfsat moderna plan har extremt bra backup-funktioner och högteknologisk kapacitet att avvärja alla sorters haverier. Men det gäller att piloten vet hur han ska agera också, det var det jag menade i exemplet flight 447 då den yngre piloten manuellt började överstegra planet för att han inte kunde läsa av hastigheten i förhållande till höjden, vilket en erfaren pilot aldrig skulle göra eftersom han skulle vet att sensorn slutat fungera så han hade bokstavligen inte behövt göra något alls mer än att manuellt hålla samma höjd och hastighet som rutten redan hade. Istället höll andrepiloten på att manuellt sänka planet i havet, vilket förstepiloten insåg så fort han kommit ut från sovhytten, men då var det för sent.
Så som jämförelse håller jag med om att man inte ska ha gamla åkattraktioner i drift som dessutom har erkända problem, som Jetline har. Det ska vara modern teknik, moderna sensorer och rätt förutsättningar för att avvärja alla tänkbara olyckor tills det enbart är mänskliga faktorn som kan begå misstag, som i flygbranschen. Mänskliga faktorn här är ju å andra sidan att man kanske är nonchalant och slarvig i underhållsarbetet. Oavsett så har det uppenbarligen begåtts misstag för sånt här händer inte bara av en slump. Dels har man bevisligen använt gamla skramlor som man gjort regelbundna kontroller på, men jag tycker inte det räcker. Det är ju en ren kostnadsfråga, och man har valt att inte byta ut alla komponenter och delar utan istället fokuserat på underhållsarbetet som inte alls utesluter att saker och ting kan gå fel, då attraktionen trots allt har mer än 30 år på nacken. Med tanke på alla de problem som Jetline haft är det såklart ingen slump att det var just Jetline som havererade också.
Detta. ☝️
Tidigt på dagen, så såg jag bara en rubrik ” olycka på gröna Lund”, rapporterar polisen, ingen mer info fanns då, det stod bara ”texten uppdateras”. Så jag tänkte ”okej jag kollar senare vad som hänt”.
Men min första tanke var: ”Shit det måste väl vara den där gamla Jet Line som redan jag själv åkte som barn, som börjat krångla… hoppas ingen kastats ur den!”
Och mycket riktigt.. tyvärr var det så. Man behöver nog verkligen se över regler osv, för hur dessa inspektioner och utbyte av delar skall ske, med vilka tidsintervall osv.
Kontentan är, man ska helt enkelt inte behöva dö i onödan på ett nöjesfält pga otillräckliga regler för, samt utförande av, nödvändiga tekniska underhåll.