2023-06-25, 18:39
Medlem
Ser man till han som beskriver händelseförloppet att tåget åkte bakåt efter första smällen och jämför med bilar som krockar så åker de ju bakåt av rekylen. Så kan ju såklart ha varit något i vägen på tågrälsen som gjorde att den spårade ur!
Citera
2023-06-25, 18:40
Medlem
anon42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja om du har svårt förstå varför så kan vi inte hjälpa dig. Du är för dum i huvudet.

Tragisk händelse detta på Gröna Lund. Men rätt härligt att miljardärerna som äger skiten förlorar lite pengar, för dom är det som att förlora ett barn.

Jo du kan hjälpa genom att svara på frågan. Du är helt enkelt för dum i huvudet för att kunna göra det.

Jajuste. Det allra viktigaste är att miljardärerna förlorar pengar..
Citera
2023-06-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ACoEF
Har någon koll på hur Grönans besiktningsrutiner ser ut? Har personligen ingen erfarenhet av besiktning av berg- och dalbanor men skidliftar tas åtminstone och besiktigas okulärt, och provkörs varje morgon både en och två gånger enligt en långt protokoll som är branchstandard...
Tveksam till att dom anlitar en dyr konsult som har adekvat utbildning?
Bättre då att ta vaktmästare uffe, som jobbat där sen han var 15 år. Det är en hyvens kille
Citera
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
"Senare meddelar polisen att man utreder händelsen som vållande till annans död, vållande till kroppsskada samt framkallande av fara för annan."

Vem blir vållande här? Högsta ansvarig? VD? Personalen? Kungen? Allihop?

Om vi ska kika på fallet Kolmården för jämförelse, där säkerheten brast och en varg-skötare dog. (ja, det är samma företag som även äger Gröna Lund…). 😬

Där dömdes inte VD eller ägare till något så att säga straffrättsligt ansvar. Utan det var nån zoologisk chef (antar lite mellanchef) som fick ta straffansvaret. Denne fick villkorlig dom och dagsböter. Dvs inte ens fängelse. Företaget i sig självt fick betala 3.5 millar, för att de hade haft typ dålig säkerhet.

Så ja, antagligen nån mellanchef här också som kommer få något litet och symboliskt ”straff”. Och företaget kanske får nån miljon eller några miljoner i böter. (Kaffepengar för dem).

Så är det här i Svedala. Människoliv, verkar inte så mkt värt, tyvärr…. 😔
Citera
Medlem
För att summera Park & Resort så dödar de oskyldiga apor pga inkompetent personal.
Personalen är för inkompetenta för att hålla koll på babbarna på Gröna lund.
De är för inkompetenta för att hålla koll grundläggande underhåll av sina attraktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tupacthegoat
Ny video från precis när det har hänt.

https://www.tiktok.com/t/ZGJCn36vm/

Här ser man balkmannen hänga precis bredvid tåget. Han har alltså lyckats fått tag i en balk och sen klättrat upp. Ser ut som att han satt längst bak?

Det är absolut inga 10 m iaf, snarare 6-7 max. Den räcker ju givetvis men får ändå hopp om att resten kan överleva
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Hur kan man "glida ur" vagnen oavsett position? Har bygeln som man håller i också failat? Förstår inte annars hur man kan ramla ur.

Ja, det är vad som har hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skyrage
Alla attraktioner kontrolleras varje dag och måste generellt ha tillstånd av teknikerna att öppnas. Sedan hur just den biten funkar är minst sagt si-så. Grönan rabblade hela tiden om säkerhet men då jag jobbade där så var åksiffror top prioritet över allt annat, inklusive säkerhet.
Jag fick uppleva det personligen på Rock Jet då jag körde den när den kom tillbaka som attraktion. Den krånglade mycket i början och vid ett tillfälle så fungerade inte säkerhetsbyglarna. Just dessa byglar fanns inte ursprungligen för denna attraktion och kom till senare i och med säkerhetskrav uppdaterades. Men ironiskt nog så istället för att stänga ner och fixa skiten så blev jag och alla som körde den tvingade att skriva på ett papper där vi blev fullt ansvariga för allt som kunde ske och sedan så fick vi köra utan dessa säkerhetsbyglar tillsvidare. Som sagt, åksiffror trumpade allt annat, inklusive deras älskade säkerhet som dom babblade om vartenda jävla sekund.

Visst, nu är Rock Jet ingen speciellt farlig attraktion om man höll nere hastigheten vilket man var tvungen att göra - speciellt om bäbisar eller småglin åkte på den men dubbelmoralen stack verkligen ut för mig just då.
För övrigt så tror jag att dom tog bort möjligheten att kontrollera hastigheten vid ett senare tillfälle. Ska dock inte svära på det.
I vilket fall som så började jag ifrågasätta det ena och det andra vilket självklart slutade med att man inte längre var välkommen där nästa säsong. Sedan hjälpte det inte heller att mellancheferna var humorlösa fittor eller att dom knullade medarbetare osv för dom där underbara nepotistiska moment som kom efteråt.

Jag har iallafall inte besökt Grönan en enda gång sedan dess.

Tack för inlägget, ett av få med insidesinfo. Gröna Lund verkar inte ha så mycket högre säkerhetstänk än valfritt zigenartivoli ute på marknaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Läste att Jetline fastade så sent som igår sent innan stängning. Stämmer? Måste finnas protokoll på vilka stopp och problem men haft genom åren. Sitter hon och ljuger så kommer det fram garanterat. Hittade bra bilder på hjulens infästning, lossnar övre hjulparet i en lutande sväng så finns risken att vagnen lossnar. Mycket bultar som håller hjulen på plats syns tydligt..

Kan du dela med dig av den bilden?

Ett av problemen med den identiska olyckan med en bana från samma leverantör var att det var svårt att granska infästningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Eller nån sorts skyddsnät som löper runt själva banan, det vore minimikrav efter det här.

Alla som åker Jetline måste i framtiden utrustas med fallskärm, eller så måste raketstolar monteras. Något annat är otänkbart, säkerheten måste få gå först.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid83
Delvis rätt.. Klart dom flesta olyckor går att förhindra. Hade dom monterat ner varje del röntgat bytt bultar hjul ja allt så hade det säkert inte hänt.. Men finns flera fall om flygplan om metallutmattning som missats tex allt handlar om ekonomi och pengar det kostar att ha plan stående. Kostar att ha karuseller stående man kan inte kontrollera allt.
Kanske motsäger mig själv lite.. Men det är en olycka. Ingen testkörning innan hade hjälpt och man kan inte kontrollera varje komponent dagligen
.

Nu pratar jag om alla nya kommersiella plan i drift. Givetvis finns det skräpplan man inte självmant sätter sig i. Men alla hyfsat moderna plan har extremt bra backup-funktioner och högteknologisk kapacitet att avvärja alla sorters haverier. Men det gäller att piloten vet hur han ska agera också, det var det jag menade i exemplet flight 447 då den yngre piloten manuellt började överstegra planet för att han inte kunde läsa av hastigheten i förhållande till höjden, vilket en erfaren pilot aldrig skulle göra eftersom han skulle vet att sensorn slutat fungera så han hade bokstavligen inte behövt göra något alls mer än att manuellt hålla samma höjd och hastighet som rutten redan hade. Istället höll andrepiloten på att manuellt sänka planet i havet, vilket förstepiloten insåg så fort han kommit ut från sovhytten, men då var det för sent.

Så som jämförelse håller jag med om att man inte ska ha gamla åkattraktioner i drift som dessutom har erkända problem, som Jetline har. Det ska vara modern teknik, moderna sensorer och rätt förutsättningar för att avvärja alla tänkbara olyckor tills det enbart är mänskliga faktorn som kan begå misstag, som i flygbranschen. Mänskliga faktorn här är ju å andra sidan att man kanske är nonchalant och slarvig i underhållsarbetet. Oavsett så har det uppenbarligen begåtts misstag för sånt här händer inte bara av en slump. Dels har man bevisligen använt gamla skramlor som man gjort regelbundna kontroller på, men jag tycker inte det räcker. Det är ju en ren kostnadsfråga, och man har valt att inte byta ut alla komponenter och delar utan istället fokuserat på underhållsarbetet som inte alls utesluter att saker och ting kan gå fel, då attraktionen trots allt har mer än 30 år på nacken. Med tanke på alla de problem som Jetline haft är det såklart ingen slump att det var just Jetline som havererade också.
Citera
2023-06-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ska bli jävligt intressant att följa vilka som ska ställas till svars för detta!

Kan slå vad om att det gäller säkerhetsbrist pga en mohammedanare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tupacthegoat
Ny video från precis när det har hänt.

https://www.tiktok.com/t/ZGJCn36vm/

Där ser man ju mannen med röd tröja klättra ur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mecika
Det är sant!
Lika sant som tidigare inlägg om "skit bakom spakarna" stämmer väl.
Som flygresenär ska man veta att betalar man skit så får man skit. Jag sätter mig inte ombord på ett flygplan för 499kr, jag betalar hellre fullpris på ett välkänt flygbolag för att öka chanserna att jag och min familj kommer fram säkert.
Visst, vi reser inte lika ofta då priset är mycket högre men vi reser tryggt och kan se fram emot semestern i stället för att flänga runt över hela världen och skryta på sociala medier över hur beresta vi är.
Du vet om att lågprisbolag har modernare flottor än traditionella bolag som sas? Dessutom bestämmer de inte själva om servicen, det är kraftigt reglerat och inget de kan spara på.
Citera
2023-06-25, 18:43
Avslutad
Han som bröt handen och hans pappa med 4 revben brutna lär ju ha skadats mest av säkerhetsbygeln när den tvärbromsat, går ju rätt in i magen eller handen om man hinner ta emot sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in