2023-06-25, 16:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Dom har återgått till sina fältläger i Ukraina.
Intressant, har du någon referens som visar att det är så?
Citera
2023-06-25, 16:19
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
100 procent av Ukrainas divisioner är redan utplånade.

Administrativt.

Slagordningen bygger nämligen på brigader som sorterar direkt under armékåren och dess stab. Mellanledet med divisioner finns alltså inte, eftersom det är bortrationaliserat (enligt den modell som skapades av israelerna på 70-talet).

Att tala om ukrainska "divisioner" har lika stor bäring på verkligheten som att tala om skalliga mäns vackra hårsvall.

I och med ditt uttalande visar du att du inte vet ett dugg om någonting, samt att ALLT du skriver är att betrakta som ren makulatur.

Jag repeterar: ALLT.

Såg på din uppställning av stridskrafterna på de olika fronterna och försökte få en hum om vad det innebar beträffande numerären med utgångspunkt från svenska förhållanden:
a) UAF

En svensk brigad är på ca 5000, och är såvitt jag förstår helt självständigt stridande. Enligt Wikipedia är utländska brigader mindre (färre bataljoner)?. Sen om man tittar på din sammanställning ser man ju att det är "stridsvagnsbrigader" , infanteribrigader mm. Som den skrivbordsgeneral jag är undrar jag då vad det innebär konkret?. Plockas resurser från olika typer av brigader när man sätter in dem i strid, som skulle motsvara en bantad svensk brigad eller hur funkar det? JO jag vet också att ett problem vid analyser också är att enheterna strider utan att vara fullt bemannade.

b) Ryska regementen= brigader

Samma fråga här

Tacksam för svar!
Citera
2023-06-25, 16:51
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nu är det fler som ser vad som här på väg att hända:
https://twitter.com/ricwe123/status/1672935165939556359

Hoppas att Ukraina snabbt kan flytta försvarstrupper till norr.

Finns så många experter.

CIA och NATO har full koll på varenda personförflyttning i rånbögmördar armén och UAF vet exakt vad de bör göra och inte göra.
Ukraina har fått live intel från världens bästa strateger från dag 1.

De vet såklart redan mycket väl att de borde hålla koll norrut.
Citera
2023-06-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Prigozjin står snart inför ekonomiska problem. De 48 miljoner dollar i kontanter (en halv miljard kronor!) som konfiskerades på huvudkontoret i St Petersburg var det som hade satts av för månadslöner (och diverse omkostnader) för hela Wagners europeiska operation för nästa månad.

Wagner i Europa måste dra in cirka en halv miljard kronor i månaden bara för att betala ut löner för personalen. Nu är penningkranen stängd från den ryska statskassan, liksom diverse "shady" inkomster via diverse industrikonglomerat. Dessutom torde hela Wagners administrativa apparat (i Ryssland) vara sönderslagen. Prigozjin kan inte längre köra en privatarmé i Europa även om han hade pengarna.

Man kan notera att Prigozjin inte gjort något uttalande sedan han satte sig i bilen igår gör att åka till Minsk. Ingenting på Telegram inga uttalanden till sina mediala kontakter. Vad har hänt här?

Är det ett hemligt villkor i avtalet att han ska hålla käften från och med nu? Har Lukasjenkos gossar från KGB-BG plockat av honom mobiltelefonen? Är han kanske redan död?

Jag tror att de villkor som Wagneranhängare spred igår kväll om att militärledningen - med Sjojgu och Gerasimov i spetsen - skullr bytas ut inte gäller. De kommer att vara kvar. Man behöver inte längre bry sig om Prigozjin eftersom hans maktbas är borta.

Ett problem i vardande är de tusentals stridsvana Wagneroperatörer som var med på "rättfärdigheten marsch" mot Moskva igår. Deras lön är slut och enligt Kreml får de inte enrolleras i den ryska armén. Vad ska de göra nu? Det handlar om 20 000 loose cannons utan pengar och utan ledning.

Vid invasionen av Irak bestämde sig amerikanerna att göra alla officerare och säkerhetsnivån som tjänat under Saddam Hussein arbetslösa. Det var dumt, eftersom dessa personer till stor del kom att utgöra kärnan i den sunnimuslimska insurgentrörelse som skapade sådana problem mellan 2003 och 2008.

Jag tror att Kreml gör samma misstag här. Wagneroperatörerna kommer kanske inte bilda en politisk terrororganisation, men de kommer måhända att formera sig till det kanske bäst organiserade brottssyndikat som Ryssland någonsin skådat.

Det var verkligen dumt det USA gjorde i Irak. Jag tror du har fel angående Wagners kriminella bana. De blir bara två på bollen. Halva KGB blev väl kriminella runt 1990 - Ett Ex är Putin själv. Frågan är vad som händer i Afrika och andra marknader för Wagner?

Det hela är konstigt. För att avtal ska gälla måste man antingen tillhöra familjen eller ha styrka bakom "kontraktet".

Till sist är detta något Ukraina kan utnyttja i kriget?
Citera
2023-06-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nu är det fler som ser vad som här på väg att hända:
https://twitter.com/ricwe123/status/1672935165939556359

Hoppas att Ukraina snabbt kan flytta försvarstrupper till norr.

Varför inte flytta trupp dolt och oannonserat? Hela världen har kunnat följa vad som hänt.
Hade du haft en aning att Wagner marscherat norr längs M-4an om Prigozhin inte hotat Moskva?

Får hoppas att all signalspaning och ständigt avsökande med satellit upptäcker sådana förflyttningar.
Citera
2023-06-25, 17:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Intressant händelse. Ukraina kan alltså skjuta med artilleri och korrigera elden med drönare kring Novohorivka. Det är ca 2mil bakom utmålad front. Ca 1 mil nordväst om Tokmak. Detta är obra för Rysslands del. Visar återigen att deras EW inte är 100%.
Med längre räckvidd, självgående haubitsar och bättre underrättelse kan Ukraina gå segrande ur artilleriduellen.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1672907472183386112]

Ukrainas dagliga statistik visar väldigt många förstörda ryska artilleri varje dag nu. Undrar hur mycket artilleri Ryssland har i Ukraina, kan Ukraina helt slå ut det ryska artilleriet?

Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Såg på din uppställning av stridskrafterna på de olika fronterna och försökte få en hum om vad det innebar beträffande numerären med utgångspunkt från svenska förhållanden: a) UAF En svensk brigad är på ca 5000, och är såvitt jag förstår helt självständigt stridande. Enligt Wikipedia är utländska brigader mindre (färre bataljoner)?. Sen om man tittar på din sammanställning ser man ju att det är "stridsvagnsbrigader" , infanteribrigader mm. Som den skrivbordsgeneral jag är undrar jag då vad det innebär konkret?. Plockas resurser från olika typer av brigader när man sätter in dem i strid, som skulle motsvara en bantad svensk brigad eller hur funkar det? JO jag vet också att ett problem vid analyser också är att enheterna strider utan att vara fullt bemannade.

Jag är inte expert som Ken men man skall också tänka på att det finns olika/konstiga översättningar och begreppsförvirringar. Om du sett "stridsvagnsbrigad" var det då från "tank brigade" eller "armoured brigade" på engelska? Och vad var det engelska ifrån på ukrainska? Och vad menar Ukraina med sin betäckning, vilken den nu är?.
Citera
2023-06-25, 17:10
Medlem
har svårt tænka mig att Wagner vill køtta på mot Kiev. Kommer bli ett rejælt blodbad. Polen kommer hjælpa till mycket mer i ett sånt scenario plus att F16 kommer att komma snabbt. Vill se dom prøva faktiskt.
Citera
2023-06-25, 17:16
Medlem
borrizs avatar
Ponera att Wagner & Co etablerar sig i Belarus, frågan är hur mycket personal det handlar om och utrustning, mitt personliga intryck är att det bara
handlar om lätt beväpning.
Citera
2023-06-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du får läsa mer historia vad det gäller Ryssland och Ukraina och sedan även ta reda på vilka moderna vapen ryssar har.
Ryssland har ju en befolkning som dokumenterat har varit närmast menlösa sedan 1700-talet. Inget bra har kommit därifrån, om man bortser från endel förstklassig litteratur under andra hälften av 1800-talet.

Ingen vill bo och leva i Ryssland, befolkningen minskar i antal.
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Allt Kievregimen behöver göra och kunde ha gjort tidigare är att förhandla fram en lösning med Ryssland och då få stopp på dödandet.
Varför ska Ukraina ingå nya avtal med en part som inte håller gamla avtal?

Kiev har all rätt att försvara sig och även att attackera mål i Ryssland, vilket förmodligen är det snabbaste sättet att avsluta Rysslands olagliga ockupation.
Citera
2023-06-25, 17:31
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ponera att Wagner & Co etablerar sig i Belarus, frågan är hur mycket personal det handlar om och utrustning, mitt personliga intryck är att det bara

Ställer mig högst tveksam till Wagnergruppen i Belarus. Tror inte Lukasjenko är sugen på det. Helt plötsligt surnar de till och gör en statskupp i Minsk
Senast redigerad av FranzMarc 2023-06-25 kl. 17:38.
Citera
2023-06-25, 17:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Såg på din uppställning av stridskrafterna på de olika fronterna och försökte få en hum om vad det innebar beträffande numerären med utgångspunkt från svenska förhållanden:
a) UAF

En svensk brigad är på ca 5000, och är såvitt jag förstår helt självständigt stridande. Enligt Wikipedia är utländska brigader mindre (färre bataljoner)?. Sen om man tittar på din sammanställning ser man ju att det är "stridsvagnsbrigader" , infanteribrigader mm. Som den skrivbordsgeneral jag är undrar jag då vad det innebär konkret?. Plockas resurser från olika typer av brigader när man sätter in dem i strid, som skulle motsvara en bantad svensk brigad eller hur funkar det? JO jag vet också att ett problem vid analyser också är att enheterna strider utan att vara fullt bemannade.

b) Ryska regementen= brigader

Samma fråga här

Tacksam för svar!

a) AFU - "Armed Forces of Ukraine" (UAF står för "Ukranian Air Force")

Storlekarna skiftar på ukrainska brigader vad gäller numerär, men vi kan nog lägga mängden personal på lite drygt 3000.

Brigaderna har lite olika uppgifter, slagstyrka, mobilitet, etc (precis som pjäserna på ett schackbräde), men man kan i huvudsak dela in dem i tunga, medeltunga och lätta.

De ukrainska brigader som har kommit on line under senare tid och som kommer att vara mönstret för eventuellt nya och omstrukturerade äldre brigader ser ut att bestå av fem bataljoner.

Om vi tar den medeltunga brigaden som ett mönster, så kallas den i Ukraina för en "mekaniserad brigad", där tyngdpukten för manöverförbanden handlar om bataljoner som är utrustade med stridsfordon (som CV40 eller Bradleys). Ett ryskt mekaniserat förband kallas traditionellt för "motorskytte" (мотострелки, "motostrelki"), men det handlar om samma sak i princip.

Tittar man på den ukrainska mekaniserade brigadens slagordning så ser den ut så här (jag tar 47:e mek som modell, eftersom den har varit involverad i strider under offensiven):

Manöver:
3 mekbataljoner
1 pansarbataljon
1 lätt infanteribataljon (utan stridsfordon)

Understöd:
2 artilleribataljoner
1 raketartilleribataljon
1 pansarvärnsbataljon
1 luftvärnsbataljon
1 spaningskompani
1 pionjär-/ingenjörsbataljon
2 logistikbataljoner
1 signalkompani
1 radarkompani
1 fältskärskompani
(1 CBRN-kompani)

I en tyngre brigad (pansarbrigad) plockar du bort ett eller två mekaniserade bataljoner och ersätter dessa med pansarbataljoner och i en lätt brigad (jägar-, bergsinfanteri-, marininfanteri-, luftlandsättningsbrigad) plockar du bort pansarbataljonen och ersätter den med infanteri. Den tyngre brigaden har större slagkraft och kanske kan jämföras med tornet på ett schackbräde, medan den lättare har större rörlighet och kan jämföras med springaren. Mekbrigaden är lite mittemellan och får väl bli löparen då. (Dålig jämförelse, men det får duga.)

Jag anser inte att antalet soldater är det viktigaste, utan antalet fungerande förband. Eftersom en brigad (om vi nu tar den som ett exempel) är ämnad att lösa vissa uppgifter, så tittar jag på antalet sådana och skiter faktiskt i om den råkar ha 3000, 4000 eller 5000 man.

b) Ryssarna

En rysk (självständig) brigad kan i princip jämföras med en ukrainsk, men med den skillnaden att den består av fyra bataljoner och inte fem. I en motorskyttebrigad har du tre motorskyttebataljoner och en pansarbataljon. Å andra sidan är de ryska bataljonerna något större. En ukrainsk pansarbataljon har exempelvis 31 stridsvagnar, medan en rysk har mellan 36 och 40.

De ryska regementena är mindre än de ukrainska brigaderna men fyller samma uppgift. Skillnaden är att två till tre regementen sorterar under en division och det är från divisionsnivån som understödsfunktionerna portioneras ut till de olika regementena vid behov. I modellen med den ukrainska brigaden ser man att logistik och artilleri är organiskt tillhörigt förbandet, under det att dessa funktioner sköts centralt från den högre divisionsnivån i det ryska exemplet.

Jag kan mycket väl ha missat viktiga grejer här, men då kommer jag säkerligen bli påmind om detta av andra skribenter här i tråden.
Citera
2023-06-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

Tyckte någon skrev igår att wagner har transporterat trupper från afrika och mellanöstern med. I ukraina har man ca 20000 vad vi vet. Tycker det faller på plats. Akhmat skulle ju ta över i donbas efter wagner, och det kom förstärkningar från tjetjenien till rostov igår, då sa man att det var för att slåss mot wagner. Fan drog ryssarna ner brallorna på oss alla? Är det som jag misstänkt lite, att det är psyop så var det jävligt effektiv isf, då vi alla fortfarande försöker klura ut vad som händer. Vi kan bara vänta och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in