2023-06-25, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Med tanke på det stora räddningspådraget känns det osannolikt att det bara är en död och två skadade. Luktar damage-control som fan.

För man åker inte till potentiellt omfattande skadesituationer med en ambulans. Man åker manstarka och avvecklar efterhand. Det luktar systematiskt räddningsarbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det är ju irrelevant så länge vi inte har några specifika indikationer på att bultar just har lossnat. Om bultar är inblandade (vilket i sig inte är helt osannolikt förvisso) kan del lika gärna handla om att de brustit. Dessutom har vi denna bild: https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/08f329ec-cfe3-47f2-9672-98bc2784d7f4?fit=crop&format=auto&h=1275&q=50&w=17 00&b633b41b

Det är alltså inte "hjul" som lossnat, utan något som närmast skulle beskrivas som en boggi. Vidare, det verkar som en bit skena sitter kvar, så det kanske är något i banan som brustit? Då kan det vara en svetsfog som gått upp. Men å andra sidan är väl rälen tjock och rund, så det som syns i bilden kanske är något annat...

Skenan tillhör Boggin. Vagnen är troligen bultad i just den skenan, troligen inte svetsad då fästet på vagnen är svart och skenan blå.
Boggin har troligen ramlat av i nerförsbacken strax före svängen. I Svängen har vagnen glidigt av spåret i framkant och det svarta fästet har slagit i tvärbalkarna i spåret några gånger innan det tar tvärstopp.

Det är i allafall vad som verkar mest troligt när man tittar på de bilder som finns, och lyssnar på vad vittnen säger.
Citera
Medlem
Jag kom att tänka på den där pojken i USA som blev halshuggen i en vattenattraktion. Fullständigt barockt att man ska kunna bli lemlästade på detta sätt i en nöjespark år 2023 :-(
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Du menar att han höll ett barn på marken i sin famn och sedan nästan kastade det till en kvinna för att sedan klättra upp i berg och dalbanan för att själv undsätta folk? Eller menar du att han var uppe i karusellen och nästan kastade ner barn från attraktionen till en kvinna nere på marken för att försöka rädda det?
Han bar på ett barn som han gav till närmaste person för att försöka att hjälpa personerna som satt fast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Har för mig att tidigare stod det skyltar vid varje attraktion "Åk sker på egen risk"

Så om dessa finns kvar så kan Gröna lund hävda force majeure och slippa betala skadestånd.

Tror du blandar ihop det med nåt zigenartivoli eller offpist åkning i typ Åre. Knappast att sådana skyltar finns på Grönan.
Citera
2023-06-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shieldmc
Slår vad om att dom hyrt in blattar!!! Därför detta hände

Varför skulle någon av annan härkomst än svensk vara sämre än någon med Svensk härkomst? Vidrigt tänk! Hoppas innerligt att de som står ansvariga för olyckan är så Svensk man kan bli.

Spelar verkligen ingen roll vilken etnicitet personen har. I slutänden är det Parks & resorts som står som ansvariga för det som skett. Med undantag för om det skulle vara ett planerat sabotage, vilket jag tvivlar på.....
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kommer ju dock påverka dom i sett till antal besökare. Man kommer ju inte besöka Grönan för om det ens finns en risk att dö.
Naturligtvis. Men jag vet inte vad det har med mitt inlägg att göra?
Citera
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Har för mig att tidigare stod det skyltar vid varje attraktion "Åk sker på egen risk"

Så om dessa finns kvar så kan Gröna lund hävda force majeure och slippa betala skadestånd.

Så om dessa finns kvar så kan Gröna lund hävda force majeure och slippa betala skadestånd.[/quote]
Vet du alls vad du pratar om? Vet du ens vad force majeure är?

Force majeure är INTE ALLS aktuellt överhuvudtaget - och man kan inte friskriva sig från personskador och dödsfall på det här sättet. Om dödsfallet är pga något som är inom Gröna Lunds ansvarssfär så är dom skadeståndsskyldiga. Punkt slut. Jag har skrivit magisterexamen i det här ämnet.
Sluta prata om sånt som du inte vet om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Hjulsläde, den tekniska benämningen: https://imgur.com/a/7v0cfYO
Jaha, du menade bara det? Jag trodde det var själva skenan du kommenterade och kallade för "släde". Men med hjälp av andra bilder har jag nu sett att skenan också tillhör boggin/hjulsläden.
Citera
Medlem
Orsaken till denna olycka är garanterat Materialutmattning. Bultarna som håller fast hjulparen (hjulsläden) har gått av och fått hela hjulsläden att lossna.

Kom ihåg var ni läste det först.
Citera
2023-06-25, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Varför skulle någon av annan härkomst än svensk vara sämre än någon med Svensk härkomst? Vidrigt tänk! Hoppas innerligt att de som står ansvariga för olyckan är så Svensk man kan bli.

Spelar verkligen ingen roll vilken etnicitet personen har. I slutänden är det Parks & resorts som står som ansvariga för det som skett. Med undantag för om det skulle vara ett planerat sabotage, vilket jag tvivlar på.....

Varför hoppas du då att dom ansvariga "är så svensk man kan bli"?
🤯
Citera
2023-06-25, 16:04
Medlem
Skurt365s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vilken kanal sänder?
Ingen aning kolla SVT eller söka bara på jetline olycka presskonferens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera