2023-06-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Har för mig att tidigare stod det skyltar vid varje attraktion "Åk sker på egen risk"

Så om dessa finns kvar så kan Gröna lund hävda force majeure och slippa betala skadestånd.

De kan aldrig hävda något alls när delar lossnar och tar död på människor.
Citera
Medlem
-benito-s avatar
U-landet Sverige förnekar sig inte. Såklart går våra barn inte säkra på våra nöjesfält heller. Gröna Lund kan ju inte hantera uppstudsiga tonåringar hur skulle dom kunna hantera säkerheten på hightech åkattraktioner. Situationen på nöjesfälten är symboliskt för landet i stort. Ett haveri.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseLarsson
Jag har LOVAT mitt barnbarn att vi skall åka till STOCKHOLM och GRÖNA LUND om en VECKA. Hon kommer bli förfärad om det INTE blir så.. kommer bli JÄTTEBESVIKEN. Vet någon när dom skall ÖPPNA igen egentligen? Hoppas inte vi BEHÖVER ändra om RESAN.

De har säkert öppnat om en vecka, men någon Jetline blir det inte frågan om
Citera
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseLarsson
Jag har LOVAT mitt barnbarn att vi skall åka till STOCKHOLM och GRÖNA LUND om en VECKA. Hon kommer bli förfärad om det INTE blir så.. kommer bli JÄTTEBESVIKEN. Vet någon när dom skall ÖPPNA igen egentligen? Hoppas inte vi BEHÖVER ändra om RESAN.

Lugn i övermorgon är allt glömt och pengarna tickar in till de giriga ägarna.
Men håll henne borta från allt utom sockervadden, men den kan blivit dålig med tanke på att de kommer sälja slut på dagens och morgondagens varor innan de fyller på med nya varor.
Citera
Medlem
Klemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Lika bra att stänga Gröna Lund nu.
Helt och hållet.
För alltid.

Vem vill riskera livet för att åka deras attraktioner?

Hur ska man kunna ha förtroende för dom i fortsättningen?

Skulle nog våga påstå att köra till bil till Ica har större dödlighet än denna attraktion. Ibland är oturen framme.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
https://images.ctfassets.net/ds6dz7ilx8up/5BcDqNnIUaPdU6KVrUG3tB/dbaf131b0ff60277fdbd41ab736f95ea/bildgalleri-jetline.jpg?w=1920&q=70&fm=webp

De vita hjulen är de som tar lasterna. Det som har trillat av är den konstruktion med fjäder(elastomer?)belastade hjul som sitter för att rikta i sidled + i viss mån hjälpa till med negativa G-krafter. Det indikerar att bultarna gått, eller att hela infästningen brustit pga materialutmattning.
Jepp, du har rätt. Har precis fått syn på den bilden också¹ och jämförde med boggin. Då förstår jag vad den andra skribenten menade med "släden".

1) Så jävla mycket trams i tråden att jag inte hunnit läsa ännu till sida 50, och tråden växer 1-2 sidor per sida jag läser. Man önskade att 80% av alla som bara skriver trams bara kunde hålla klaffen!
Citera
2023-06-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nää det blir inga skadestånd - hemförsäkringen gäller inte på Grönan.
Folk har inte fått något skriftligt avtal om att de är försäkrade.. blir inget skadestånd alls.

Synd det hade varit jackpott för anhöriga med 100 miljoner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det är väl bra om det finns så mycket dokumentation/bevis som möjligt? De hade ju knappast kunnat göra något för att rädda någon direkt.

Bevis för vad? Att en snubbe sitter på en balk eller att skadade personer kan finnas med på videon? Hade ju varit en helt annan sak om man råkar filma när olyckan sker.

Tror ju knappast dessa idioter filmar i bevissyfte.
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
De har säkert öppnat om en vecka, men någon Jetline blir det inte frågan om

Nej de ska hålla stängt tills utredningen är klar. Det går aldrig på en vecka.
Citera
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurt365
Du får kolla på presskonferensen 17:00

Vilken kanal sänder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Någon som vet om Lisebergsbanan har orsakat skador någon gång?

Det var ju 10-15 år sen som ett tåg kanade bakåt och krockade med ett som var bakom. Det var en del som skadades.
Bergbanan på Liseberg känns bara mer och mer rasslig tycker jag.
Citera
2023-06-25, 16:01
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noproblem88
Får lite final destination känsla här. Hade denna kvinna suttit i en annan plats, så hade hon nog klarat sig och någon annan hade mist livet.

Att det är tal om brist på underhåll är helt klart. Nu är denna lina 35år gammal. Skulle man designa en sådan lina idag, så är jag övertygad om att ett sådant fel hade nog skickat ut felkod, mekaniska felmod helt enkelt.

Underhåll är A och O, speciellt när sånna extrema krafter är inblandade. Ifall det visar sig att man har misskött underhållet, då ligger gröna rätt risigt till.

Även med så har dessa saker en begränsad livsläng. Metallen utmattas och bister till sist. Är välkänt och det går väldigt bra att beräkna livslängden.

En kollega spårade ur med ett Rc lok där en hjulaxel till sist gått sv av utmattning.

Utredningen visade att axeln av misstag gjutits av fel stålsort årtionden tidigare.

Ett oupptäck fel vid tillverkningen kan hålla i decennier, kan vara något sådant här.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in