2023-06-25, 14:03
Medlem
Jordgubbes avatar
I linje med vad ett par gissat i tråden, ur Aftonbladet "Flera vittnen säger att hjulen från en vagn i berg- och dalbanan lossnade. Först hörde vi tre, fyra höga smällar. Folk började tokskrika och sedan började folk springa. Man trodde först att det var en skottlossning, säger vittnet ... och fortsätter Sedan såg vi hur hjulen från vagnen låg på marken. Det var nog det som lät så högt".
Citera
2023-06-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
En död och elva skadade. Yeah right.
Överlevnadschansen matchar inte riktigt.

Hört talas om lindriga skador? De som sitter kvar i tåget har säkerligen sådana
Citera
2023-06-25, 14:04
Medlem
DifusLuss avatar
Integrera människor med enkla jobb som säkerhetsansvarig på gröna lund eller?
Citera
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Tror inte det spelar någon roll vem som gör arbetet. Det är HUR rutinerna ser ut. Jag kan tänka mig att säkerheten är viktig, men attraktionerna ska köras också. Därmed så kör man lite quick fixes istället för att låta den stå i flera timmar/dagar.

Det är mycket fokus på mekanikern osv. Jag tror personen gjort sitt jobb, och att det istället ligger på Grönans rutiner.

Gör man enbart visuella inspektioner är utmattning i stort sett omöjligt att upptäcka, plockar man inte ner vagnar och delar på hjul och axlar ser man i stort sett ingenting.

Att man gör sprickindikering eller röntgen av hjulaxlar håller jag för osannolikt då det skulle bli svindyrt. Mekanikern har inget med detta att göra, det är på ledningsnivå man bestämmer vad underhållet får kosta.
Citera
Medlem
Regeringsbildares avatar
Olyckor hände på gröna lund redan på 50-talet och händer då och då hela tiden så inte förvånande att något allvarligare sker tillslut.
Citera
2023-06-25, 14:05
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Tror inte det spelar någon roll vem som gör arbetet. Det är HUR rutinerna ser ut. Jag kan tänka mig att säkerheten är viktig, men attraktionerna ska köras också. Därmed så kör man lite quick fixes istället för att låta den stå i flera timmar/dagar.

Det är mycket fokus på mekanikern osv. Jag tror personen gjort sitt jobb, och att det istället ligger på Grönans rutiner.

Så tänker dessa giriga bolag vid stundande besiktning t.ex, att nonchalera utdelade anmärkningar/körförbud och bara köra på och hoppas på att Arbetsmiljöverket inte märker.

Pengarna lockar mer, än människoliv och hälsa hos dessa bolag…
Citera
Medlem
Det är väl något spaggetillverkat skit som en gång i tiden köptes in till lägst möjliga pris och där underhåll och kontroller inte har funnits i tillräcklig grad. Om den börjar närma sig 40-års strecket så kanske den har passerat bäst-före-datum och borde redan ha bytts ut.
Citera
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyberry
Är Gröna Lund en stat? Intressant.

Jag gissar att marken gröna lund står på ägs av kungen, som det mesta på Kungliga Djurgården i Sthlm. Kungen är lite som en stat inuti staten, men en stat som inte är demokratisk eftersom kungen inte går att avsätta.
Citera
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Folk är så vidriga.

"Jahopp! Här lade vi 3000kr på att åka i en och en halv timme"

Stackars henne... Vidriga kräk. Kommer inte skriva vad jag tänker.

Alla vet vad du tänker och alla normala tänker likadant. Stäng parken!!!
Citera
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet95
Det var/är många sommarjobbare vad jag vet.
Vad säger du om det?

Inget konstigt alls. Sommarjobbare/säsongare eftersom det är ett säsongsjobb. Säsongsjobben är ju de "enkla" arbetsuppgifterna som unga människor utan utbildning klarar av. Sälja glass och köra karuseller. Parken har givetvis folk anställda på heltid och hela "vintern" är personal på plats för att just underhålla parken eller bygga om. Det är aktivitet där året om.
Citera
2023-06-25, 14:06
Medlem
Shit! Jag har alltid känt mig trygg på Grönan (nu är det några år sedan jag var där) och istället varit skeptisk mot kringresande tivolin som packar upp och ner grejerna och man tänker att någon halvfull tivoliarbetare lätt kan glömma någon väsentlig del. Nu får man tänka om och vara tacksam över att mina barn är så stora att jag jag aldrig mer behöver åka dit
Citera
2023-06-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Gröna Lund har 1,3 miljoner besökare per år och Liseberg 2,5 miljoner. Lägg därtill till övriga nöjesparker som Sommarland och Kolmården med flera. Blir en väldans massa åk i deras attraktioner varje år. Så klart så får det inte inträffa olyckor men det är ju inte ofrånkomligt om man vill ha spännande och "extrema" saker. Även om man tänker på precis allt och har stora säkerhetsmarginal vid konstruktion så kommer det alltid att vara en det saker som kan gå fel.

Oavsett hur väl man gör en säkerhetsbesiktning så kan man missa något.

Det sker gissningsvis mer än 100 miljoner åk per år och då får man nog tyvärr acceptera att någon gång emellanåt så går det illa. Fortsätter att gissa att det är fler som skadar sig på vägen till nöjesparker än vad som skadas på anläggningen. Det tar så klart inte bort ansvaret men man måste nog också vara lite ödmjuk över faktumet att det är så oerhört många åk per år så att något ska inträffa är svårt att skydda sig mot.

Nej! Absolut INTE får man ha den inställningen. Då ska man inte få driva något sådant överhuvudtaget. Om det ÄR din inställning och om Gröna Lund skulle dela denna, då ska det framgå med en disclaimer att man riskerar avlida och då ska det förbjudas för barn under 18 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in