2023-06-25, 12:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte att han kommer släppa kontrollen över Wagner, han ville bara visa att han stod på folkets sida genom att undvika massa blodspilla. Han vill inte framstå som en bad guy utan snarare en rysk folkhjälte.
Samtidigt måste Prigozijn förstå att han nu riskerar att trilla ut genom ett fönster, samtidigt som den ryska propagandan kommer tillintetgöra honom. Han kommer inte framstå som en folkhjälte nu när Putin återtagit initiativet – och det lär han förstå själv.
Citera
2023-06-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag menar just att man inte skall lita på något som ryssarna säger. De kan till och med försöka skapa en bild av kaos när läget är under kontroll. Det är detta som många kallar för 4D eller 5D schack. Detta är något som ryssarna bemästrar till fullo.
Jag tror du missförstått referenserna till 5D-schack, det handlar alltså inte om att Putler är en mästerstrateg som alltid ligger steget före utan om vatniki som desperat vill bortförklara rysk inkompetens med fantasier om en genomtänkt strategi som i slutändan leder till rysk vinst. Om Rosgvardia har 300 000 man, hur kommer det sig att Wagner kunde rulla upp ostört genom Ryssland och inta städer i Stockholms storlek? Beror det på att de är för svaga för att bjuda motstånd mot en konvoj om ca 5 000 man, att de vägrade försöka eller att de aldrig blev tillfrågade därför att Putler inte vågar lita på deras lojalitet heller?
Citera
2023-06-25, 12:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kommer vi få se Alexei Dyumin ta över efter Shoigu? Putin måste tillsätta nån extremt loyal person....
Jag är 100% säker på att det pågår mer i kulisserna än vad som blivit känt. Prigozijn uttryckte i media om att ledningen i Ryssland ljugit om varför man invaderat Ukraina. Det låter som att Prigozijn vill få slut på kriget – varför skulle han nöja sig med att de byter ut Shoigu?

Rysslands invasion av Ukraina kommer på något sätt påverkas av detta. Kan man tänka sig att en del av uppgörelsen är att Ryssland drar sig ur Ukraina?
Citera
2023-06-25, 12:20
Medlem
nidhoogens avatar
Nu när röken har lagt sig..

Vad tror ni NAFO bottarna kommer känna (mycket känslor) när Putin nu måste bli ännu aggressivare i Ukraina? (Varit en stor kritik mot han länge).

Vad tror (känner) ni blir nästa drag? Mattbombning av Odessa? Nattliga flygräder mot Kiev?

Vad säger era känslor? (Mycket känslor för NAFO).
Citera
2023-06-25, 12:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Samtidigt måste Prigozijn förstå att han nu riskerar att trilla ut genom ett fönster, samtidigt som den ryska propagandan kommer tillintetgöra honom. Han kommer inte framstå som en folkhjälte nu när Putin återtagit initiativet – och det lär han förstå själv.

Jag tror inte Prigge gett upp för fem öre, han kohandlade för att få tid att konsolidera makt. Putin kohandlade för att vinna tid att komma undan med livet i behåll.
Citera
2023-06-25, 12:23
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Det finns absolut inga tecken på något sådant. Hela Rysslands armé är i Ukraina och våldtar kvinnor och barn där.
Wagner sköt ju ner nästan 10 ryska helikoptrar och flygplan som försökte stoppa dem. Om du tittar på klippen vad det är för armé som Prigozijn hade med sig så är det tydligt att det hade varit rejält svårt att stoppa dem.

Fanns det ju visst, dom sköt några få flyg ja, men dom förstörde mer av konvojen, samt klipp på när lokalbefolkningen ifrågasatte va fan dom gjorde där.
När dom minera gator bland civilbefolkningen.

Såg du inte konvojerna av akhmats? Dom var omringade i tre väderstreck.. Spetsnaz? Och även reguljära armen som kom innan Wagner var i närheten.

Utan flyg och tillräckligt stöd är du körd.. vilket vi tydligt såg..
Citera
2023-06-25, 12:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag är 100% säker på att det pågår mer i kulisserna än vad som blivit känt. Prigozijn uttryckte i media om att ledningen i Ryssland ljugit om varför man invaderat Ukraina. Det låter som att Prigozijn vill få slut på kriget – varför skulle han nöja sig med att de byter ut Shoigu?

Rysslands invasion av Ukraina kommer på något sätt påverkas av detta. Kan man tänka sig att en del av uppgörelsen är att Ryssland drar sig ur Ukraina?

Men har Prigozhin nån leverage kvar? Om Wagner vaktat Kreml medan kriget avslutades möjligtvis...
Citera
2023-06-25, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
AFU har ingen huvudstyrka, utan man sätter in sina divisioner utspridda på olika frontavsnitt. AFU har inte så många divisioner kvar länge i stridbart skick då många kapitulerar, deserterar och stupar på slagfältet.

AFU har inte gått över Dnepr men de har gjort ett antal misslyckade försök som har slutat med att dom fått återvända tillbaka, de som överlevt.
Ok då säger vi det. Jag förstår mycket väl att du inte har koll och försvinner snabbare än blixten när det visar sig att du har fel.

SLAVA UKRAINI
Citera
2023-06-25, 12:25
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte Prigge gett upp för fem öre, han kohandlade för att få tid att konsolidera makt. Putin kohandlade för att vinna tid att komma undan med livet i behåll.
Intressant teori, jag hoppas verkligen du har rätt!
Men Putin bör ju totalt sett kunna mobilisera betydligt mer män än Wagner, så tiden är inte på Prigozijns sida. Störst chans hade han nog igår när de var på väg mot Moskva utan att Putin hade möjlighet att mobilisera ett försvar.

På vilket sett skulle Prigozijn kunna köpt sig en position som gör att han går segrande ur detta?
Citera
2023-06-25, 12:26
Medlem
HejaFinlands avatar
En gammal video från Bakhmut i mars. Man kan se lite hur de strider med stridsvagnar och pansarvagnar för att storma några skyttegravar. Återigen små styrkor som anfaller vilket verkar vara det vanliga i detta krig även från ryssarnas sida. När de gör stora pansaranfall verkar det ofta gå dåligt med stora förluster av fordon, för båda sidor.
https://twitter.com/wartranslated/status/1672896369193803777
Citera
2023-06-25, 12:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men har Prigozhin nån leverage kvar?
Det vet vi ju inte. Jag har samtidigt svårt att se att Prigozijn bara ger upp allting och åker till Vitryssland där han sätter sig i ett höghus och väntar på att trilla ut genom ett fönster.
Citera
2023-06-25, 12:28
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nej, och jag tror han är entledigad om han inte kommer med ett uttalande snart. Han kommer att avgå pga hälsoskäl, ålder eller nåt annat .
Någon annan rysk höjdare får driva detta idiotrace vidare.
Om Putin avpolleteras skulle en ny rysk ledare kunna skylla kriget på honom och dra sig ur Ukraina.
Ja, jag vet. Önsketänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in