2023-06-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tror du verkligen på det själv? Bara Putins livgarde Rosgvardia har minst 300.000 man. Putin har ett enormt våldskapital och är kanske den president som sitter säkrast i världen.
För att lyckas kuppa bort Putin så måste man i princip ha hela militären på sin sida.
Det som hände igår är lite svårtolkat, men det kan till exempel vara planerat av Putin och Luka. Det hela gick liksom lite för enkelt.

Det är svårtolkat om man söker efter någon logik och mening i det ja. Det jag föreslår är att du ser det som en shitshow och tecken på sönderfall och kaos. Då klarnar allt plötsligt och bitarna faller på plats som av sig självt.
Citera
2023-06-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Varför flydde då Putin? Är dom 300.000 sedvanliga ljugsiffror som det finns många ut av i Ryssland?
Om Putin sitter så säkert borde det inte ha varit någon anledning att fly. Trots allt är det att bli kvar ett signal på styrka som alla ledare behöver att ge ut,-inte minst i Ryssland.
Vad som hände är omöjligt att veta och det är som du säger,-det gick alltför enkelt.

Vet du att han flydde? Det fanns uppgifter igår om att han var kvar i Kreml. Några påstod att han befann sig på något ställe mellan Moskva och S:t Petersburg. Men vad betyder det egentligen? Kanske en säkerhetsåtgärd, eller en bluff. Det är ingen idé att försöka förstå något utifrån "information" från Ryssland. Enda chansen Prigozhin hade att kuppa bort Putin hade varit om den ryska militären gick över till hans sida. Om de gjorde det eller eller inte lär vi väl inte få veta. Men något fick honom i alla fall att ge upp utan strid.
Citera
2023-06-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför tror du att Prigge kommer tillåta att Wagner blir avskurna? De håller fortfarande Rostov.
Det sägs att en del av avtalet med Prigozhin var att de Wagner som tågade mot Moskva ska få amnesti och övriga Wagner ska uppgå i den ryska armén.
Om övriga Wagner uppgår i den ryska armén har Prigge inte många kompisar kvar, men det kan ju bli strul med att få dom att skriva på kontrakten . . . hoppas det blir et jävla stök ut av det där.
Citera
2023-06-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är svårtolkat om man söker efter någon logik och mening i det ja. Det jag föreslår är att du ser det som en shitshow och tecken på sönderfall och kaos. Då klarnar allt plötsligt och bitarna faller på plats som av sig självt.

Jag menar just att man inte skall lita på något som ryssarna säger. De kan till och med försöka skapa en bild av kaos när läget är under kontroll. Det är detta som många kallar för 4D eller 5D schack. Detta är något som ryssarna bemästrar till fullo.
Citera
2023-06-25, 11:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Några påstod att han befann sig på något ställe mellan Moskva och S:t Petersburg. Men vad betyder det egentligen? Kanske en säkerhetsåtgärd, eller en bluff. Det är ingen idé att försöka förstå något utifrån "information" från Ryssland.
Det betyder att när Ukraina blev invaderat av hundra tusen man så stod deras president kvar rakryggad och försvarade sig. När några tusen soldater tågade mot Moskva så hoppade deras president in i ett flygplan och flydde.
För att tala klarspråk så betyder det att Putin visat sig vara en feg liten hund.
Citera
2023-06-25, 11:31
Medlem
Citat:
Jag menar just att man inte skall lita på något som ryssarna säger. De kan till och med försöka skapa en bild av kaos när läget är under kontroll. Det är detta som många kallar för 4D eller 5D schack. Detta är något som ryssarna bemästrar till fullo.

Knappast iscensatt. Finns ingen vinst i det. Prigge är utsatt och sätter ultimatum. Svårare än så är det inte.
Citera
2023-06-25, 11:33
Medlem
Citat:

Varför behöver de döda folk då? Har någon som satt sig upp mot Putin överlevt eller undvikit fängelse?
Tydligt tecken på att man inte har kontroll.
Citera
2023-06-25, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Har Putin synts/hörts till sedan hans förnedrande deal med Prigo?
Nej, och jag tror han är entledigad om han inte kommer med ett uttalande snart. Han kommer att avgå pga hälsoskäl, ålder eller nåt annat .
Någon annan rysk höjdare får driva detta idiotrace vidare.
Citera
2023-06-25, 11:36
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det är detta som många kallar för 4D eller 5D schack. Detta är något som ryssarna bemästrar till fullo.
Här håller jag faktiskt med dig för en gångs skull. För dem som är nytillkomna i tråden och inte känner till de olika dimensionerna i ryssarnas schack, så kommer de här:

Dimension 1: Stjäla tvättmaskiner av Ukrainska familjer.
Dimension 2: Våldta och mörda ukrainska kvinnor och barn.
Dimension 3: Våldta och mörda varandra.
Dimension 4: Bomba sönder fredliga Ukrainska städer.
Dimension 5 (detta är den nya dimensionen i 5D-schack): Visa hur räddhågsen Rysslands lilla diktator är när han utsätts för kuppförsök.
Citera
2023-06-25, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nej, och jag tror han är entledigad om han inte kommer med ett uttalande snart. Han kommer att avgå pga hälsoskäl, ålder eller nåt annat .
Någon annan rysk höjdare får driva detta idiotrace vidare.
Nu cterar jag mig själv:
Detta kanske var planen från början av bajsputin och prigo, en reträttväg för putler helt enkelt?
Citera
2023-06-25, 11:40
Medlem
Citat:

Jag förstod att du menade det. Jag tänker mer att det ryssarna bemästrar till fullo är just kaos och sönderfall. Då tror du att jag gått på deras fint. Jag tror att om de hade haft läget under kontroll så hade de inte varit med i det här kriget. De hade haft enorm export till Europa, själva legat långt fram i ny teknik och industri. Varit ett viktigt land mellan öst och väst. Så är det inte. De förlorar hundratals människoliv om dagen och deras gräns är en minerad grushög. Det vi såg senast är bara hur det spelas ut på mikronivå, men det speglar hur landet fungerar i stort.
Citera
2023-06-25, 11:43
Medlem
Citat:
Enda chansen Prigozhin hade att kuppa bort Putin hade varit om den ryska militären gick över till hans sida. Om de gjorde det eller eller inte lär vi väl inte få veta. Men något fick honom i alla fall att ge upp utan strid.
Ett par militära enheter samt ett par FSB-enheter gick visst över sägs det.
Att i hemlighet avtala med militären före en kupp verkar riskabelt. Plötsligt vet ju alla om planerna.
Ingen vet hur många som hade anslutit sig om Prigge hade fortsatt på sin roadtrip mot Moskva, men ett är säkert;-om man når en kritisk punkt på hur många som ger sitt stöd så blir det till slut lavinartad då ingen vill stå kvar på fel sida.
Någon kunde nog envisas ut i från ideologiska grunder att hålla med den nuvarande regim men sådant tror jag inte existerar i dagens Ryssland.
Den enda ideologin som gäller där är vem som håller på att få makt och vem som håller på att förlora den.

Jag också undrar verkligen vad det var som fick Prigge att ge upp utan strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in