• 1
  • 2
2023-06-25, 04:29
Medlem
Är det känt vilken eller vilka byar i Sverige som är mest inavlade?
2023-06-25, 04:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godschild

Det finns inte inavel i Sverige. Det hittar du i arabvärlden och kanske kurdistan, det har aldrig funnits inavel i Sverige. Om det finns, så finns på nån socken så är inte det fel i så fall, så länge dom inte är kusiner med varandra. Där har de en stor gemenskap i sina socknar. Trevligt folk tycker jag dom är på socknar på Gotland. Underbara människor, några av de bästa svenskar vi har. De lever i stor fred och glädje.
Senast redigerad av Nordsj 2023-06-25 kl. 04:38.
2023-06-25, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Det finns inte inavel i Sverige. Det hittar du i Kurdistan, det har aldrig funnits inavel i Sverige. Om det finns, så finns på nån socken så är inte det fel i så fall, där har de en stor gemenskap i sina socknar. Trevligt folk tycker jag dom är på socknar på Gotland. Underbara människor, några av de bästa svenskar vi har. De lever i stor fred och glädje.
Tänkte mest historiskt.

Sen vet jag inte varför du pratar om trevligt folk på Gotland, är det någon peak på att jag ibland går off-topic?
2023-06-25, 04:40
Bannlyst
Citat:
Tänkte mest historiskt.

Sen vet jag inte varför du pratar om trevligt folk på Gotland, är det någon peak på att jag ibland går off-topic?

Det som kommer närmast inavel går att hitta i socknar där. Men det är verkligen inte inavel på något sätt. Något positivt till och med kanske.
2023-06-25, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Det som kommer närmast inavel går att hitta i socknar där. Men det är verkligen inte inavel på något sätt. Något positivt till och med kanske.
All right.
2023-06-25, 06:29
Medlem
Sas för ett tag sen att Bjursås i Dalarna , där fanns det många manliga som var exakt lika långa (1,68) med samma frisyr. Ett klart fall av inavel ..
2023-06-25, 06:34
Medlem
Kusingifte har väll funnits rätt mycket historiskt?
Bryllinggifte var väll ännu vanligare. Hadde en Morbror som var gift med en Brylling.
( Brylling är väll Kusinbarn)
2023-06-25, 06:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har hört att den gamla bruksorten Dannemora ska vara en av de mest inavlade.
Många där har fått tänderna inkastade i käften när de föddes och det brukar vara ett tecken på inavel.

Här finns en tråd från reddit som kommee med många olika förslag och enligt denna så tycks Skellefteå ligga bra till.

https://www.reddit.com/r/sweden/comm...i_enligt_er_i/
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2023-06-25 kl. 06:52.
2023-06-25, 06:38
Medlem
Merwinnas avatar
Vet inte namnet specifikt på några byar, men jag vet att i Tornedalen (och ingen annanstans) finns det en ärftlig ögonsjukdom som gradvis minskar synfältet, tills personen blir helt blind. Det ger ju en hint om vad som försiggår där...
2023-06-25, 06:38
Medlem
Exempekvis Skellefteå - läs om Skelleftesjukan.
2023-06-25, 07:46
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Nån förort, typ Rinkeby skulle jag tippa på.
Då invandrare gillar att gifta och knulla inom släkten.

I Sverige är det ovanligt
2023-06-25, 08:02
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Exempekvis Skellefteå - läs om Skelleftesjukan.

Precis. Skellefteå och Skelleftesjukan var även det första som dök upp i mitt huvud.

Skrämmande att så få svenskar tycks känna till sjukdomen.

Det kan inte vara en slump att 50% av befolkningen i Skellefteå heter Marklund och 50% Lundmark i efternamn. (Ta siffrorna med en nypa salt).

https://www.1177.se/sjukdomar--besva...elleftesjukan/
Senast redigerad av Styrkelyftare 2023-06-25 kl. 08:04.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in