2023-06-24, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nu vill jag FÖRTYDLIGA igen
Var där förra året och barnet badade i barnbassängen. Otroligt stimmigt. MEN badvakter som cirkulerade runt poolen hela tiden. Hade stenkoll, aldrig sett sån fokus faktiskt.
Sen var ju detta vuxen bassängen och vad jag förstår har barnet halkat/blivit puttad ner och DETTA kan gå otroligt fort! Sjönk ner på botten direkt och föräldrarna kanske springer och letar och ser inte barnet under vattnet. Tar inte många sekunder!. Sluta strö salt i såren och skuldbelägg dem. De har otrolig sorg nu och detta kan hända vem som helst särskilt på sånt stimmigt bad. Och det är förvirrande när de har *vakter* man litar på dem. Om jag inte minns fel så sitter de i ett torn och har uppsikt över hela bassängen. De borde ha sett.
Varför inte samma kritik mot dem som körde ihjäl ett barn med traktor??

Nej. Detta kan inte hända vem som helst.
Är du och badar med barn så har du koll hela tiden. Du tappar inte bort barnet med blicken för en sekund.
Det är ingen annans ansvar är DITT om ditt barn drunknar.

I detta fall var barnet 3 år.
Du är med barnet i vattnet. Du släpper inte barnet ur sikt.

Föräldraansvar.
Citera
2023-06-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Nej. Detta kan inte hända vem som helst.
Är du och badar med barn så har du koll hela tiden. Du tappar inte bort barnet med blicken för en sekund.
Det är ingen annans ansvar är DITT om ditt barn drunknar.

I detta fall var barnet 3 år.
Du är med barnet i vattnet. Du släpper inte barnet ur sikt.

Föräldraansvar.

Ja du och många tjatar om det. I get it.
Men jag kan se nyanser. Vi behöver inte vara överrens.
Vi kan enas över att det är sorgligt
Citera
2023-06-24, 01:03
Medlem
Citat:
Var där förra året och barnet badade i barnbassängen. Otroligt stimmigt. MEN badvakter som cirkulerade runt poolen hela tiden. Hade stenkoll, aldrig sett sån fokus faktiskt.
Sen var ju detta vuxen bassängen och vad jag förstår har barnet halkat/blivit puttad ner och DETTA kan gå otroligt fort! Sjönk ner på botten direkt och föräldrarna kanske springer och letar och ser inte barnet under vattnet. Tar inte många sekunder!. Sluta strö salt i såren och skuldbelägg dem. De har otrolig sorg nu och detta kan hända vem som helst särskilt på sånt stimmigt bad. Och det är förvirrande när de har *vakter* man litar på dem. Om jag inte minns fel så sitter de i ett torn och har uppsikt över hela bassängen. De borde ha sett.
Nej. Det händer inte vem som helst.
För det första ska föräldrar ha stenkoll på en tvååring, har man stenkoll hela tiden så hamnar inte barnet i djupa bassängen och ligger där så pass länge.
Och badvärdarna (inte badvakter!) hittar barnet, var är föräldrarna?
Har man stenkoll på sitt barn så upptäcker man genast att det ramlat i och fallit i djupa bassängen.
Man ska alltid ha en armlängds avstånd till ett litet barn som inte kan simma, kan man inte klara av det så stannar man hemma.
Vilka "nyanser" skulle försvara att man som förälder inte har koll på ett litet barn vid vatten, menar du?
Senast redigerad av Tesla83 2023-06-24 kl. 01:42.
Citera
2023-06-24, 01:11
Medlem
Citat:

Gå in o läs i den tråden så kan du se svidande kritik mot föräldrarna! Med All Rätt!!!
Citera
2023-06-24, 02:26
Medlem
SwizzerNöts avatar
Fattar inte varför man inte har t.ex. IR-kamera under vattnet. Då ser man inga detaljer men kan lätt detektera att någon varit under vattnet för länge.
Citera
2023-06-24, 07:48
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Fattar inte varför man inte har t.ex. IR-kamera under vattnet. Då ser man inga detaljer men kan lätt detektera att någon varit under vattnet för länge.

Det är väl bara att du läser den här tråden så märker du att många anser att det är helt okej att ungar drunknar så länge det inte är deras egna, och de har väl inga eller så vågar de inte ta ut dem i offentligheten av rädsla för att möta någon som inte ser ut som deras föräldrar.
Citera
2023-06-24, 09:18
Medlem
Citat:

Så föräldrarna sprang runt hysteriskt och letade efter sitt barn vid vuxenbassängen menar du?
Citera
2023-06-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det är väl bara att du läser den här tråden så märker du att många anser att det är helt okej att ungar drunknar så länge det inte är deras egna, och de har väl inga eller så vågar de inte ta ut dem i offentligheten av rädsla för att möta någon som inte ser ut som deras föräldrar.

Det är inte okej att någon drunknar. Anledningen till att barn drunknar är att föräldrarna brister i sitt ansvar och gärna skyller på andra. Ett återkommande fenomen i dagens samhälle där föräldrar rent av skiter i sina barn och tycker att andra ska ta hand om dem 24/7 för att slippa själva.

Rent krasst är det så att det skulle behövas införas körkort för att få kalva ut ungar då det bristande ansvarstagandet är förjävligt.

Kan tänka mig att den här familjen sitter och tjattrar och fikar långt ifrån bassängen och har + 2-3 ungar som röjer runt med noll uppsikt vad de pysslar med. Vanligt förekommande och sen ska man skylla ifrån sig på andra får att man är en rutten förälder.
Citera
2023-06-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ja du och många tjatar om det. I get it.
Men jag kan se nyanser. Vi behöver inte vara överrens.
Vi kan enas över att det är sorgligt
Nej det är det inte. Det finns inga nyanser i detta. Du lever i en rosa värld…
Citera
2023-06-24, 09:42
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Självklart - återigen - ingen olycka, utan slarv, lättja och idioti! Kunde lätt ha "förutsetts" och förhindrats, men då folk är dumma i huvudet och inte längre vet vad adekvat säkerhetstänk är, så sker slikt, i part och minut. Den som var satt att passa barnet är den som bär störst skuld, om inget speciellt hänt med denne under tiden strax före den otäcka händelsen. Är inte insatt i händelseförloppet, men det skall mycket till att slika händelse skall klassas som "rena" olyckor - detta då för mycket folk haft möjlighet att förhindra dödsfallet.

Troligen en storbarnsfamilj, med 3-4 barn,
deras föräldrar låter äldre syskon som är 5-6 år att passa barn som är 2-3 år gamla.
Jag ser liknande situationer när dessa småttingar befinner sig på cykelbanor i bostadsområden och förbi de swishar elsparkcyklar i 30-40km/h.
Ni har kanske redan förstått att det handlar om familjer från mellanöstern och Afrika.
De tänker att Sverige jämfört med deras länder är så mycket säkrare att man kan bara släppa ut barnen och inget kommer hända, jag får nästan intryck att när de har så många barn då har de råd att bli av med ett barn.
I deras länder är det vanligt att en del barn dör i sjukdomar och olyckor, därför har man många barn för att försäkra sig att några överlever till vuxen ålder.
Senast redigerad av rex144 2023-06-24 kl. 09:46.
Citera
2023-06-24, 09:46
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Det är inte okej att någon drunknar. Anledningen till att barn drunknar är att föräldrarna brister i sitt ansvar och gärna skyller på andra. Ett återkommande fenomen i dagens samhälle där föräldrar rent av skiter i sina barn och tycker att andra ska ta hand om dem 24/7 för att slippa själva.

Rent krasst är det så att det skulle behövas införas körkort för att få kalva ut ungar då det bristande ansvarstagandet är förjävligt.

Kan tänka mig att den här familjen sitter och tjattrar och fikar långt ifrån bassängen och har + 2-3 ungar som röjer runt med noll uppsikt vad de pysslar med. Vanligt förekommande och sen ska man skylla ifrån sig på andra får att man är en rutten förälder.

Jag håller uppenbarligen inte med dig och dina blodtörstiga kamrater, och jag kommer inte att ändra min uppfattning.
Citera
2023-06-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Bra förslag! Istället för att skuldbelägga borde man se vad som kan göras. De borde investera i detta. Hur gör andra länder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in