Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Tror inte Prigozjin överlever det här, men vad vet man.
Om Wagners moral är bra och Prigozjin inte blir blåst, så kan Wagner bli svåra att få bort från Rostov.
Hur som helst är händelsernas utveckling för tillfället bra för Ukraina.
Som sagt, jag är inte helt övertygad om att det blir så lätt att gå mot Wagner i dagsläget om dom är allvarliga i sina hot vilket dom tycks vara. Ryssland har satt in i stort sett det man har vid frontlinjen i Ukraina och valet att skifta trupper från fronten idag är inte ett lätt val att göra och lär högst sannolikt påverka Ukraina's chanser i motoffensiven markant.
Vi såg redan vad en handfull seperatister orsakade i Belogorod och vad Ryssland hade satt vid frontlinjen där för att försvara gränsen. Det var i huvudsak manskap som var långt förbi sin prime med en snittålder en bra bit över 40 och i ett fysiskt skick som knappast var särskilt smickrande. Wagner, vad dom än må vara, är battle tested från frontlinjen och är det den ryska polisen som bjuder upp till motstånd eller liknande manskap som seperatisterna stötte på vid Belogorod så ser det inte särskilt ljust ut för Putin och Shoigu. Dom filmer jag sett hitills där militärfordon dyker upp i Moskva ger en spontan känsla om att det knappast är särskilt mycket man har redo att sätta in i Russia proper för att stävja vågen. Det är väl flygvapnet som kan pausa från sina operationer i Ukraina och användas mot Wagner men det blir garanterat oerhört stökigt med tveklöst collateral damage som resultat om man använder flygvapnet som verktyg för att stävja detta.
Nä, kort sagt tror jag det kan bli ganska jobbigt. 25k bakom frontlinjen är ett större hot än 250k vid frontlinjen.