2023-06-22, 20:07
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Samhall var tidigare en arbetsgivare som skulle anställa funktionshindrade, men har ni blivit ett AMS-projekt för att integrera invandrare. Det har jag läst många gånger, hur mycket sanning som ligger bakom det vet jag inte. Det jag däremot har läst är att Samhall flera gånger har varit i blåsväder.

Sd har i opposition ofta klagat på all korruption och att invandringens kostnader döljs. Kan vi vänta oss att Sd kräver en rejäl utrensning av korrupta chefer på Samhall?

Jag vågar tippa ett nej på detta. Dels för att Sd inte vill ha mer förändringar och dels för att Sd nu har blivit en del av det etablissemang som vill dölja olika missförhållanden inför folket. När de sitter vid regeringen så blir det helt plötsligt väldigt intressant att hålla väljarna oinformerade om allt mygel som försiggår, det är min tippning.

Bonusspaning: många av de som tidigare jobbade hos Samhall är folk jag tror tillhör Sd:s kärnväljare. De hoppades att Sd skulle sätta dem framför diverse nyanlända. Dessa soc 3-gruppssvenskar kan känna sig blåsta, Jimmie och hans stjärtgossar skrattar hela vägen till banken.
Citera
2023-06-22, 20:18
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Sd har i opposition ofta klagat på all korruption och att invandringens kostnader döljs. Kan vi vänta oss att Sd kräver en rejäl utrensning av korrupta chefer på Samhall?
n.
jag har inte hört att sd uttalat sig om korrupta chefer på samhall eller att de skall rensas ut.
Utifrån det tror jag en sådan väntan kan bli långvarig - som Godot rentutav.
Citera
2023-06-22, 20:20
Bannlyst
Att Samhall inte fungera , är inget som SD rå på ... Vore bättre med generösare lönebidrag, så t.ex. privat arbetsgivare och föreningar kan ta över Samhalls funktion i samhället. Samhall drivs av staten, så fort staten skall göra någonting så fungera ingenting. Se på Postnord , Polisen osv osv
Citera
2023-06-22, 20:21
Medlem
krautbrains avatar
I början av 2000-talet var Samhall boogieman på AF. Man satte alla långtidsarbetslösa i en ring och berättade om Samhall och hur de som gick arbetslösa år ut och år in till slut hamnade där. Och det fungerade och satte eld i baken på folk.

Har Samhall någonsin fungerat bra?
Kanske bättre att riva helt och bygga nytt.
Citera
2023-06-22, 20:28
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Borde Sd kräva en utrensning av Samhall?
.
Vad skulle anledningen vara?
Korruption?
Vilka bevis har sd för detta menar du?
Arbetsförmedlingen avgör vem som ska få anställning hos Samhall. Villkoren för att bli anvisad är minst en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga och att alla andra alternativ är utredda.

Man får väl bevisa att det sker ett systematiskt, omfattande och korrumperat fel i detta avseende i så fall.
Det tror jag inte går.
Så.......skulle sd kräva det utan bevis som håller för prövning skulle de tappa några procent av väljarna.
Å jag får ytterligare ett skäl till att återgå till m..
Citera
2023-06-22, 20:40
Medlem
Vodos avatar
https://da.se/tema/sjuka-samhall/
https://da.se/2021/03/spraksvarigheter-ar-inte-ett-skal-att-jobba-pa-samhall/
Det finns två huvudsakliga problem med Samhall. Kravet på lönsamhet, som leder till att individer med behov av stöd stängs ute. Och att cirka hälften av de anställda är utrikes födda, skriver SD:s arbetsmarknadspolitiske talesperson Magnus Persson.
Nog har samhall diskuterats av riksdagen och SD. Men vad vill de göra med samhall vet jag inte.
Citera
2023-06-22, 21:08
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
https://da.se/2021/03/spraksvarigheter-ar-inte-ett-skal-att-jobba-pa-samhall/
Det finns två huvudsakliga problem med Samhall. Kravet på lönsamhet, som leder till att individer med behov av stöd stängs ute. Och att cirka hälften av de anställda är utrikes födda, skriver SD:s arbetsmarknadspolitiske talesperson Magnus Persson.
Nog har samhall diskuterats av riksdagen och SD. Men vad vill de göra med samhall vet jag inte.
Jag har länge uppfattat Magnus Persson som en relativt vettig person inom Sd. Han har lyft många frågor om arbetslivet som resten av partiet tycks vara ointresserat av.

Som du säger är det ont om konkreta saker Sd vill göra. Samhall är ett statligt bolag och en möjlighet hade kunnat vara att sänka kraven på de funktionshindrade deltagarna.

Invandrare med språkförbistringar kanske borde få någon egen skyddad verkstad i stället, typ SFI med återkommande toalettstädning och rövtorkning i äldrevården som motivation till att lära sig språket och kunna skaffa bättre jobb.
Citera
2023-06-22, 21:22
Medlem
Samhall och lönebidrag gör ju att alla enkla jobb försvinner.
Skulle inte det finnas blir företagen tvinade att anställa och betala full lön.

Ta Ikea som exempel. Ett företag som tjänar flera miljoner kan väl anställa städare istället för att staten ska delvis betala för att skicka dit folk som ska städa genom Samhall.
Citera
2023-06-22, 23:06
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Samhall var tidigare en arbetsgivare som skulle anställa funktionshindrade, men har ni blivit ett AMS-projekt för att integrera invandrare. Det har jag läst många gånger, hur mycket sanning som ligger bakom det vet jag inte. Det jag däremot har läst är att Samhall flera gånger har varit i blåsväder.

Jag vågar tippa ett nej på detta. Dels för att Sd inte vill ha mer förändringar och dels för att Sd nu har blivit en del av det etablissemang som vill dölja olika missförhållanden inför folket. När de sitter vid regeringen så blir det helt plötsligt väldigt intressant att hålla väljarna oinformerade om allt mygel som försiggår, det är min tippning.

Bonusspaning: många av de som tidigare jobbade hos Samhall är folk jag tror tillhör Sd:s kärnväljare. De hoppades att Sd skulle sätta dem framför diverse nyanlända. Dessa soc 3-gruppssvenskar kan känna sig blåsta, Jimmie och hans stjärtgossar skrattar hela vägen till banken.

Styrs Samhall av AMS?

Vill du vara trovärdig i din trådstart är ett tips att inte bubbla strunt utan att ha fakta och kött på benen. AMS har inte funnits sedan 2007.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsmarknadsstyrelsen

Samhall är ett statligt bolag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Samhall

Statliga bolag ligger under Finansdepartementet dvs Eliabeth Svantesson.

Det låg tidigare under Näringsdepartementet men KaosMaudan såg till att det var tvunget att flyttas.
Typ Nuon och PostNord...
Citera
2023-06-24, 00:10
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Styrs Samhall av AMS?
AMS-projekt är ett uttryck där man sätter folk i mer eller mindre meningslöst trams för att de inte ska dagdriva. Nej Samhall styrs inte av AMS.
Citera
2023-06-24, 01:08
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
AMS-projekt är ett uttryck där man sätter folk i mer eller mindre meningslöst trams för att de inte ska dagdriva. Nej Samhall styrs inte av AMS.

Ordet AMS finns endast i folk som tycker om att stoppa upp hjärnan i röven, om dom nu ens har någon, AMS försvann 2007 som sagt men en del högerblivna älskar att ropa AMS i parti och minut.

Samhall var aldrig en del av AMS och är dessutom sedan 1992 ett AB, tidigare stiftelse.
Där är en av dess problematik. En stiftelse av ideell karaktär till ett AB som alltså ska redovisa vinst. Patetiskt och löjeväckande.
Citera
2023-06-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Ordet AMS finns endast i folk som tycker om att stoppa upp hjärnan i röven, om dom nu ens har någon, AMS försvann 2007 som sagt men en del högerblivna älskar att ropa AMS i parti och minut.

.

Vad menar du med att vi saknar rövar?

Spelar väl ingen roll om sossarna byter namn på AMS-projekten - det är ju ändå i grunden just AMS-projekt. Åtgärder för att sminka över arbetslösheten.

Omöjligt för sunda människor att hålla reda på alla nyord som kretiner som du hittar på för att dölja problem - förlåt "utmaningar"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in