2023-06-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Jo men vi som inte har bokstavkombinationer då? Det är inte möjligt att stå och hinna se direkt.

Om man har så stora problem med sina bokstavskombinationer så får man väl söka hjälp från samhället eller sina bekanta,

Oavsett sjukdom, handikapp så gäller samma lagar och regler oss alla och vi får se till att anpassa oss efter dom.
Citera
2023-06-23, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Handlaren sätter egna priser. Centrala priserna är riktpriser sluta ljuga nu.

Problemet med exempelvis ICA är att alla ICA ägare köper in så gott som alla sina produkter från deras central lager. Därifrån kommer de få ett och samma pris (beroende på vilken typ av ICA butik). Mest troligen så har samma ICA butik även köpt in samma tjänster och programvaror som alla andra ICA butiker i området. ICA handlaren har även koll på priserna hos sina lokala konkurrenter. De vet även om vad de har för kunder och kan anpassa priserna lite efter det mm.

Allt detta gör att två handlare i samma område kommer att ha liknade pris på tonfisken i olja. Sätter de för dyrt pris så kommer inga kunder köpa den. Har de för billigt pris så kommer de att gå i förlust.

Visst har vi en fri prissättning men de olika faktorerna gör ju att priset kommer att bli liknande i alla butiker i samma område.
Citera
2023-06-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Då jag sällan handlar och när jag gör det blir det inte en hel kundvagn så det blir inte av att använda självscanning men får börja med det.
Kanske detta kan öka kvalitén på prismärkningen fast det kräver ju att kunderna håller koll och meddelar personalen. Problemet är mängden av prismärkning där varan inte ligger där märkningen sitter och med snarlika text och mycket finstilt från golvnivå till högt över huvudet gör nog att fel ändå inte upptäcks.
Bra dock om självscanning kan få prismärkningen att stämma.

Att en vara ligger fel beror mycket på oss kunder. En kund som är ute efter viss produkt tar fel sort, kanske en dyrare eller bara ångrar sig kommer inte att lägga tillbaka den på rätt plats. Har butiken tur så lägger de åtminstone tillbaka en kylvara i ett "kylskåp".

När jag arbetade i dagligvaruhandeln så var det första jag fick höra att så fort jag rörde mig i butiken så skulle jag se efter om någon vara var fel och då ta reda på den. Den skulle antigen läggas tillbaka rätt, slängas eller tas med till ett område som inte kunden har tillgång till.

Fördelen med självscanning och prismärkningen är just att du kan se det på engång och många är så pass prismedvetna att de då kontaktar personalen i butiken. De flesta butiker kommer då att justera priset för denna kund och även åtgärda priset på hyllan.
Citera
2023-06-23, 10:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Absolut är det enligt lagen priset i kassan som gäller.
Vilken bransch jobbar du inom som uppenbarligen har så svårt att hålla koll på priser och priskyltar?
Ja just det butik.

Nuförtiden är de flesta skyltar digitala, hur kommer det sig att butiker inte ens klarar av att hålla koll på priset på såna skyltar? Här bara undrar jag om du har en aning, ingen anklagelse.

En bra kedja har någon kompensation kring om priset är fel.

Finns dock vad jag vet bara en som döljer det jävligt väl, men jag står på mig och får min peng.

Har redan sagt vad det kan bero på att priset är fel. Antingen att priset höjts centralt och att butiken inte hunnit byta skylt än eller att någon glömt plocka bort en kampanjskylt från veckan innan.
Citera
2023-06-23, 11:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Nej, stora kedjor kan inte bestämma priset själva om de inte är franchisetagare. Varför uttalar du dig om sådant du inte har en aning om?
Citera
2023-06-23, 11:22
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Eller så förstår man att det är den mänskliga faktorn som oftast ligger bakom felprisättningar ”Kerstin 62 bast ska göra iordning en kampanj för citroner och råkar trycka fel knapp utan att märka”.
Jobbade i matbutik i mina yngre dar och när det blev fel med priser var det till 99,999% att en anställd gjort fel eller att pris skyltarna gått sönder(slutat uppdatera priset), men du kanske tycker att de anställda ska gå igenom 10 000 sånna skyltar två gånger om dagen?

Sen kan ja ju säga såhär att hitta en vara som är felprisat uppåt gick snabbt som tusan att hitta eftersom folk kom och klagade/grät över 2kr, däremot om den var felprisat neråt kunde det ta en väldans lång tid innan vi upptäckte det då alla kunder låtsades som inget.
Ja, skyll på "Kerstin 62" du. En seriös butik ser till att personalen är kompetent nog att göra sitt jobb.
Sen så är en sån som "Kerstin" någon som nog oftast slår in rätt och reagerar om något blir fel. "Tindra 20 år", gör det däremot inte.
Vad beror det på att stora lockreklamskyltar sitter uppe långt in på nästa vecka? Grav inkompetens eller bedrägeri?

Kan ju bero på att varorna till 99% går in till ett högre pris. Skulle man få några kronor för billigt någon gång så tar man ju det förstås som en liten, liten kompensation.

Säger till om jag får betala för lite i en butik, det Ica:t som i princip alltid lyckas ha korrekta priser. Kan ju bero på att just den butiken har en ambitiös handlerska som genom att betala extra höga löner faktiskt har bra och engagerad personal.

Det är ett miljardbedrägeri som vanliga slappa/snikna handlare förstås inte har något som helst intresse av att komma tillrätta med.
Citera
2023-06-23, 12:02
Medlem
Citat:

Nä vad vet jag, 20 år i Handels och bakgrund som butikschef.

En handlare i min värld är en person som äger tex en Hemköps-butik, dvs inte är anställd centralt från Hemköp.
Det kan komma hundratals(tom tusentals) prisändringar oftast på måndagar, dessa ändringar är centrala prisändringar, hur lång tid tror du inte det skulle ta att gå in och justera om priserna?
Det är så otroligt mycket smidigare att bara aktivera pris-filen, få ut nya etiketter och köra.
Sen finns det givetvis externa leverantör där man kan sätta pris själv.
Citera
2023-06-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Finns inget olagligt i det, man kan annonsera en vara med ett pris ,ha en trottoarpratare med ett annat , sen skannas det ett 3e och nej det är inte olagligt , fult ja omoraliskt ja men på inget sätt olagligt.

Det kan absolut vara bedrägeri.
Citera
2023-06-23, 12:35
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Det borde/måste införas mycket höga straffavgifter för butiken om prisangivelsen ute i butiken inte stämmer med priset i datorn vid betalning.
Fel i prismärkningen är ju värre brott än snatteri då mängder av kunder blir lurade.

Jag handlar aldrig många varor när jag handlar då min fru gör storinköpen. Detta gör att jag minns priset på hyllkanten eller "extrapriset" skyltar anger.

Jag handlar kanske 20 ggr per år och aldrig mer än kanske 5-6 varor och det är fel vid hälften av gångerna. Ofta har "fel" blivit vid extrapriser eller vid "köp tre betala för 2".

När jag var ung jobbade väldigt många ungdomar extra med prismärkning av varor. Vet inte om det var lag att varje vara skulle vara prismärkt men butikerna ville naturligtvis slippa detta då det kostade pengar och gjorde det kostsamt att ändra priser. När detta system ändrades protesterade konsumenterna.

Idag när priser anges med små nästan oläsliga lappar eller "elektroniskt fjärrstyrda" prismärkningar, lika oläsliga, tillsammans med så många liknande varor på hyllan att det i praktiken är omöjligt att välja den vara som har bäst pris (försök välja tonfisk t.ex.) hamnar konsumenten i ett omöjligt läge.

Dagens teknik gör att om priset skiljer mellan angivet och datakassans pris borde butiken straffas med att omgående betala 10000 SEK till kunden.

Detta skulle göra att butikerna blir mycket försiktiga och "prisändringsbedrägerier" skulle minimeras.

Har jag ofattbar otur när jag handlar som drabbas så ofta ? eller är det så att de flesta tycker det är pinsamt eller tar för mycket tid att kontrollera "felkänslan" ?
Jag börjar lura på följande manöver:
1) Notera priset
2) Priset är fel
3) Säg till
4) Under tiden de rättar, så säger jag att jag skall hämta ägg.
5) Hämtar ägg och råkar tappa ett paket.
6) Säger till i kassan
7) Går därifrån

Detta som speciellt ICA håller på med, är rent fusk. Har varit fel pris så gott som varje gång när jag handlar. Det är riktigt ful, och medvetet. Det slår aldrig åt andra hållet, det är beviset.
Citera
2023-06-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Det kan absolut vara bedrägeri.

Nej det är inte bedrägeri i en juridik mening.

Däremot så om det är kan Marknadsföringslag använda och enligt den så kan en sanktionsavgift tas ut. Men för att det ska ske så måste först få ett beslut eller åläggande av en myndighet utfärdas.

Så i praktiken kommer en handlare som fuskar medvetet med detta knappast behöva betala någon avgift. Skulle en sådan handlare uppmärksammas av en myndighet exempelvis konsumentverket så måste handlaren först få ett åläggande att sluta med detta och först om handlaren bryter mot åläggande kan en avgift tas ut.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/marknadsforingslag-2008486_sfs-2008-486/
Senast redigerad av zapohd 2023-06-23 kl. 13:31.
Citera
2023-06-23, 14:12
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har redan sagt vad det kan bero på att priset är fel. Antingen att priset höjts centralt och att butiken inte hunnit byta skylt än eller att någon glömt plocka bort en kampanjskylt från veckan innan.

Att ha slarvig personal och vara underbemannad är ingen ursäkt för att ha fel pris.
Förra veckan så hade ICA medlemstorsdag då du kunde köpa 2 st 1,5 liters läsk för 18 kr, på torsdagen.
Då hade ett blockmongo skrivit en skylt "Gäller vecka 24 tom torsdag 15/6" och satt ut den på måndagen. Eller vänta.... TRE papperslappar hade hen lyckats printa ut och sätta upp.
Klart jag fick köpa för det priset men jag borde fan fått mer kompensation än så då jag påtalade hur pantade dom är.
Citera
2023-06-23, 14:33
Medlem
Rattatatatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Med tanke på att det finns tusentals varor som ändrar pris hela tiden i en butik på typ 4 anställda är det ju omöjligt att ha allt perfekt.

Vill du att en butik alltid ska ha korrekt pris 24/7 lär de ju få anställa en drös med folk, vilket skulle resultera i att falukorven nu kostar 99kr st. Lovar dig dig att du gått till en annan butik.

Klassiskt sosseri, allt ska vara serverat på silverfat men inte ska det kosta en krona.

Men falukorven kostar ju redan 99kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in