2023-06-23, 12:15
Medlem
Ett "problem" är att vissa på min arbetsplats vabbar och är sjuka några ggr per månad, men när jag som sköter mitt jobb och mer därtill kommer på att jag vill vara ledig(oplanerat ett par dagar i förväg) en dag per år så blir det ett jävla gnäll.
Citera
2023-06-23, 12:40
Medlem
VAB är det dummaste som finns!

Folk ut utnyttjar det bara.
Citera
2023-06-23, 12:49
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Har en snubbe som började helt ny i teamet och företaget för någon vecka sedan, hela den här veckan har han vabbat.... Way to make an impression..

Ja man måste sköta det snyggt. Kan han inte vobba?

Jag har inget emot kollegor som vabbar. Ibland ser man exempel där det inte sköts snyggt dock. Ett exempel är en nyanställd som meddelar nästan omedelbart att hen ska gå på föräldraledighet 6 månader senare. Det tyckte jag var för snabbt inpå. Självklart går det att lösa men blir bökigt.
Citera
2023-06-23, 13:32
Medlem
qups avatar
Klart man prioriterar sin familj men att blåsa kollegorna på sommarsemester är riktigt rövigt jävla skitbeteende som sätter oss andra föräldrar i ett dåligt ljus.

Hade jag haft dig som kollega under sommarplaneringen så hade jag bett dig dra åt helvete.
Citera
2023-06-23, 13:33
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Självklart ska det finnas föräldraledighet, skattefinansierade förskolor, VAB osv. Men folk måste sluta fuska med vabbandet. Det har blivit något slags ”jag pallar inte gå till jobbet idag”-frikort. Det kommer sluta med någon slags karenslösning som vid sjukdom, vilket drabbar seriösa föräldrar med sämre ekonomi.

Jag känner många som gått in i väggen av vabbande. Jag känner ingen som nånsin vabbat för sin egen skull.
Citera
2023-06-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Klart man prioriterar sin familj men att blåsa kollegorna på sommarsemester är riktigt rövigt jävla skitbeteende som sätter oss andra föräldrar i ett dåligt ljus.

Hade jag haft dig som kollega under sommarplaneringen så hade jag bett dig dra åt helvete.
Att det är tillåtet att ta föräldraledigt under semesterperioden är något som alltid förbryllat mig. Det skapar en extremt trist situation på arbetsplatsen när det finns vissa element inom arbetsgruppen som utnyttjar detta till max.
Citera
2023-06-23, 14:00
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Ja man måste sköta det snyggt. Kan han inte vobba?

Jag har inget emot kollegor som vabbar. Ibland ser man exempel där det inte sköts snyggt dock. Ett exempel är en nyanställd som meddelar nästan omedelbart att hen ska gå på föräldraledighet 6 månader senare. Det tyckte jag var för snabbt inpå. Självklart går det att lösa men blir bökigt.

Jodå det kan han, vi arbetar 90% av tiden hemifrån men jag ser han som väldigt oseriös. Tyvärr som jag nämnde tidigare så är det en riktig sosse företag så det lär inte hända så mycket
Citera
2023-06-23, 14:01
Medlem
Folk som tar ut semester och föräldraledighet för att kunna vara lediga i 6 månader har inget på en arbetsplats att göra. Har en kollega som gjort det för andra gången på 3 år denna sommar. Jag inväntar på 3 parts samtal med chefen, jag slutade prata med honom för en månad sen.
Citera
2023-06-23, 14:07
Medlem
Det finns en problematik där och det blir än mer komplicerat desto mer individualister vi blir. Familj är ingen prioritet längre.

Visst är det bra att kunna prioritera sin familj.

Men det kostar ju för andra, som tvingas att prioritera dennes arbete istället för familj.

Om någon inte jobbar, tvingas någon annan att utföra dennes jobb.
Citera
2023-06-23, 14:23
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Jag förordar att göra "som förr" d.v.s. att kvinnan inte jobbar under några år då barnen är små, och att mannen drar in pengarna.

Sjäva "VAB" är fel, det borde vara flera dagars karens.

Ja förorda det du.
Men förvänta dig inte att vi gör det.
Citera
2023-06-23, 15:24
Medlem
Sverige har ett otroligt generöst system med föräldradagar med det kan fan inte vara mening att dessa används till att dryga ut semestern. Avskaffa VAB och låt föräldrarna använda sina föräldradagar när barnet är sjukt, svårare än så behöver det inte vara.
Jag kan lova att man kommer se en drastisk minskning av personal som är borta för att deras barn är "sjukt"
Citera
2023-06-23, 15:33
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Jag har småbarn så det blir en del VAB och föräldraledighet för min del. Har tagit ut semester och föräldraledighet hela sommaren som jag tänker njuta av tillsammans med min familj.

Upplever att en del på jobbet blir irriterade på VAB och fl och tror att vi föräldrar har för många förmåner. Hur vill ni ha det egentligen? Det är generösa föräldraledighetsmöjligheter i hela Europa för att underlätta. Det är klart att man prioriterar sin familj!

Det är ju faktiskt vi andra som betalar för ditt VAB, även när barnen är sjuka på riktigt. I de flesta amerikanska stater t ex får man ta hand om sina skitungar med egna medel. Det är klart att man blir lite irriterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in