2023-06-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Att MH "gillar" tjejer kan man också tolka som att det t ex gäller en bästa vännina. Man skaffar sig i regel bästa vänner som avser båda könen.

Det går väl knappast att tolka på annat sätt än att hon är attraherad av både tjejer och killar, och varit det väldigt länge. En annan detalj jag reagerade på första gången jag läste förhöret är att hon aldrig har varit kär. Detta borde väl ses som ovanligt för en 18 årig tjej?

M:Eh, mycket med
min självidentitet och läggning och så där. För det är inte helt accepterat med ja HBTQ
människor inom kristendomen. Kyrkan och så, så jag, ja, eh, varit mycket tankar och mycket
självförakt och så. Eh, mmm.
F: Det här du nämnde din läggning att det är inte helt accepterat med HBTQ? Hur skulle du
beskriva dig själv där?
M: Eh, ja jag gillar både tjejer och killar.
F: Okej. Hur har det påverkat dig?
M: Eh, nej men det har gett mig mycket självförakt och känt mycket skam och så. Och ja. Jag
har mått dåligt över det under hela min uppväxt typ så.
F: Okej.
BF: Är du fortfarande det? Mår du dåligt över det fortfarande?
M: Nej det gör jag inte. Det har jag accepterat.
F: Hur länge har du känt till det här om dig själv?
M: Alltså när man är liten så tänker man ju inte riktigt på det på det sättet men när jag tänker
tillbaka så har jag alltid alltså känt det och så. Ja.

Förhör med Alma

Är det någon av Maja eller Johanna som gillar tjejer?
Maja har bara legat med killar, men hon identifierar sig som bisexuell. Men hon har aldrig
varit med någon tjej.
Senast redigerad av Heretic77 2023-06-22 kl. 15:50.
Citera
2023-06-22, 15:54
Medlem
Vet vi än när rättegång i hovrätten äger rum? Har det kommit något datum?

Det senaste jag hörde var att rättegång kommer ske tidigast i början av augusti.
Citera
2023-06-22, 16:06
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainjules
Vet vi än när rättegång i hovrätten äger rum? Har det kommit något datum?

Det senaste jag hörde var att rättegång kommer ske tidigast i början av augusti.

Yes,

"I slutet av augusti
Nu har Göta hovrätt bestämt nya datum för förhandlingarna. De inleds måndagen den 21 augusti då åklagaren gör sin sakframställan och lägger fram sina yrkanden. Efter det kommer hovrätten att ta del av förhören från tingsrätten.

Rättegången avslutas den 28 och 29 augusti och den förhandlingen inleds med de förhör som är nya i hovrätten och avslutas med att åklagare och försvaret håller sina slutanföranden, skriver Göta hovrätt i ett pressmeddelande.

Förhandlingarna kommer att hållas i hovrättens nya lokaler i Jönköping"
Citera
2023-06-22, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det går väl knappast att tolka på annat sätt än att hon är attraherad av både tjejer och killar, och varit det väldigt länge. En annan detalj jag reagerade på första gången jag läste förhöret är att hon aldrig har varit kär. Detta borde väl ses som ovanligt för en 18 årig tjej?

M:Eh, mycket med
min självidentitet och läggning och så där. För det är inte helt accepterat med ja HBTQ
människor inom kristendomen. Kyrkan och så, så jag, ja, eh, varit mycket tankar och mycket
självförakt och så. Eh, mmm.
F: Det här du nämnde din läggning att det är inte helt accepterat med HBTQ? Hur skulle du
beskriva dig själv där?
M: Eh, ja jag gillar både tjejer och killar.
F: Okej. Hur har det påverkat dig?
M: Eh, nej men det har gett mig mycket självförakt och känt mycket skam och så. Och ja. Jag
har mått dåligt över det under hela min uppväxt typ så.
F: Okej.
BF: Är du fortfarande det? Mår du dåligt över det fortfarande?
M: Nej det gör jag inte. Det har jag accepterat.
F: Hur länge har du känt till det här om dig själv?
M: Alltså när man är liten så tänker man ju inte riktigt på det på det sättet men när jag tänker
tillbaka så har jag alltid alltså känt det och så. Ja.

Förhör med Alma

Är det någon av Maja eller Johanna som gillar tjejer?
Maja har bara legat med killar, men hon identifierar sig som bisexuell. Men hon har aldrig
varit med någon tjej.
Det är tydligt att Maja syftar på att hon är bisexuell och det finns flera i bekantskapskretsen som är väl medvetna om det. Bl a Alma som du citerade.

Många undrar också om Maja och Johanna har/har haft ett förhållande. Vad som har ägt rum bakom stängda dörrar vet vi inte, men det är ju ett tag sen Johanna hade stadig pojkvän. Hon har haft ONS med killar och varit intresserad, men om hon ”varit förvirrad” och i smyg utforskat saker med Maja det vet vi inte. Hur nära dessa två tjejer egentligen var och vad deras relation bestod i är inte helt tydligt. Kanske ville Johanna inte tillstå detta öppet, men det påverkar i så fall bilden av dem och får en att fundera över dynamiken dem emellan.
Citera
2023-06-22, 16:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var ju bra att du klargjorde att du inte är homofob i alla fall. I övrigt vill du inte gå in på vad du menade. Men jag utgår från att det som är negativt är när någon knuffar till Majas gloria, som ni är några som putsar på, och har mage att påstå att Maja kan ha haft egna skäl till att tycka illa om och känna sig hotad av jämnåriga tjejer t ex Tove. Johanna kan ha hatat Tove för att Tove snackat skit om henne och Maja kan ha tyckt illa om henne för det, men även personligen känt sig hotad av möjligheten att Tove och Johanna skulle bli sams.

Maja kan även ha uppmuntrat negativa känslor mot andra och hejat på Johanna att skriva hatsånger. Faktum är att Johanna har sagt att Maja tyckte att hatsångerna var kul.

Maja har inte berättat om några ”attentat” mot människor före Johanna lärde känna Maja. Om Johanna hade gjort något hade hon säkert berättat det för Maja som hon litade helt på, och då hade Maja berättat det för polisen när hon slängde Johanna under bussen. Men alla Johannas ”attentat” kommer från tiden efter att Maja blivit hennes kompis. Det är anmärkningsvärt.
Allt negativt runt M har tydliggjorts i inlägg efter inlägg och även fyllts på efter hand, så jag fann ingen anledning att dra det ytterligare en gång.
Citera
2023-06-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Jahaja, du känner djupt för Majas öde.
Måste säga att det du skriver uppfattas som väldigt provocerande och som ett hån gentemot Toves anhöriga, med tanke på vad M faktiskt har deltagit i och som hon sedan ljugit om väldigt länge.

Att man kan ha två parallella tankar samtidigt kan vara en fördel.

Ja, jag känner djupt för Majas öde men det utesluter inte att alla mina sympatier ligger hos Toves alla anhöriga.

De har såklart ett helvete så länge processen pågår och i åratal framöver. Jag känner djupt medlidande med dem. Basta.

Men jag tycker det är beklämmande att några verkar vilja utmåla Maja till den ansvariga. Det är Johanna, den jävla människan, som är upphovet.
Citera
2023-06-22, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Att man kan ha två parallella tankar samtidigt kan vara en fördel.

Ja, jag känner djupt för Majas öde men det utesluter inte att alla mina sympatier ligger hos Toves alla anhöriga.

De har såklart ett helvete så länge processen pågår och i åratal framöver. Jag känner djupt medlidande med dem. Basta.

Men jag tycker det är beklämmande att några verkar vilja utmåla Maja till den ansvariga. Det är Johanna, den jävla människan, som är upphovet.
Mest troligt är det en växelverkan mellan de bägge på något sätt. Det finns flera alternativa möjligheter till hur den växelverkan har sett ut. Som allra minst bär Maja ett ansvar för att inte ha sagt ifrån eller varnat folk som faktiskt kunnat råka illa ut. Det inkluderar Tove.

Men antagligen är Majas skuld större än så. Förmodligen har hon även deltagit vid flertalet av de ”attentat” hon berättar om. Vem vet om det finns fler ”attentat” än de Maja berättar om? Den där killen som ska ha filmat Maja när de hade sex, hände något runt honom? Johanna kan inte gärna berätta utan att sätta sig själv i skiten. Kanske finns det offer för Maja också..?
Citera
2023-06-22, 18:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
. Men alla Johannas ”attentat” kommer från tiden efter att Maja blivit hennes kompis. Det är anmärkningsvärt.

Hur vet du det?
Citera
2023-06-22, 19:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Mest troligt är det en växelverkan mellan de bägge på något sätt. Det finns flera alternativa möjligheter till hur den växelverkan har sett ut. Som allra minst bär Maja ett ansvar för att inte ha sagt ifrån eller varnat folk som faktiskt kunnat råka illa ut. Det inkluderar Tove.

Men antagligen är Majas skuld större än så. Förmodligen har hon även deltagit vid flertalet av de ”attentat” hon berättar om. Vem vet om det finns fler ”attentat” än de Maja berättar om? Den där killen som ska ha filmat Maja när de hade sex, hände något runt honom? Johanna kan inte gärna berätta utan att sätta sig själv i skiten. Kanske finns det offer för Maja också..?
M bär förstås även skuld till att heller ingen av de andra som visste sagt ifrån och varnat. Tror du hon har hotat dem till tystnad?
Citera
2023-06-22, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur vet du det?
Jag svarar på det när du har gett mig sida i FUP där Maja säger att hon överväger könsbyte.
Citera
2023-06-22, 19:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack för tydliga referenser till FUP.
I förhöret med polisen A*ex framgår att J sagt till honom att hon först knuffade T innan hon knuffade tillbaka. Polisen uppfattar det som ett tjafs och ser inga skador på J. M säger I förhör att T sa något till J som M inte kunde uppfatta, därefter knuffar J T.

Med tanke på att J inte hade några rivmärken förutom några hudavskrapningar i ansiktet bör det inte ha varit något större fysiskt bråk. De befann ju sig också bland andra människor som bör ha noterat det.
My säger väl under rättegången att det inte är otänkbart att T kan ha sagt något förolämpande till J när de sågs.
Den kommentaren 'hur känns det att vara sämst i världen?'' bör vara något av det värsta man kan säga till en narcissist med grandios självbild. Om nu J har de dragen vilket en del tyder på. Om kommentaren från T är något som J själv hittat på att T sa så kan det kanske visa på hur kränkande J uppfattar den.

Ja, Johanna ljuger som en borstbindare. Några rivmärken på armarna hade hon inte och inte heller några märken efter slag i ansiktet. Hon ljuger för att försöka undkomma ansvar för mord. Så det kan vi förvänta oss. Men man undrar varför zurfarn08 och övriga ljuger så om Maja hela tiden.
Citera
2023-06-22, 19:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag svarar på det när du har gett mig sida i FUP där Maja säger att hon överväger könsbyte.

Du ljuger igen alltså. Precis som vanligt.
Du har ingen aning om vilka "attentat" Johanna ägnat sig åt innan hon träffade Maja.

Anledningen till att vi känner till det som hänt sedan hon träffade Maja, är för att Maja har civilkurage nog att stå upp emot Johanna och avslöja Johannas tilltag och gärningar. Det skall Maja ha credit för. Hon kunde lika gärna hållt tyst. Men det gjorde hon inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in