2023-06-23, 12:01
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ja precis det som James Cameron sa i intervjun. Det är bara ren fysikkunskap att bygga en hållbar ubåt.
Den här i kolfiber var han emot från första början, I vattnet spelar ju vikten mindre roll så det är bara att ta till ordentligt så håller det.
Cameron själv var ju nere många gånger och filmade Titanic i en ubåt han själv var med och konstruerade.
Tragiskt hur som.

Tack för tipset, visste inte att Cameron uttalat sig. Enligt honom var det alltså givet att det var en katastrofal händelse (läs implosion) eftersom man tydligen tappade både kommunikation och navigering samtidigt, vilket enligt Cameron bara kan ske vid en högenergi-händelse, samt att man kunde bekräfta att hydrofoner plockat upp ljud ifrån en implosion. Det gör det extra tragiskt att anhöriga gavs falska förhoppningar om knackningar osv, som skulle kunna härröra från t ex rutinmässigt maskinunderhåll på något av alla fartyg i området.

Detta har för övrigt väckt en gammal fascination till liv, mitt barndomsintresse för Auguste Piccards djuphavsfarkost ”Trieste”. Den intresserade kan läsa mer här.
Citera
2023-06-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Bolaget äger rättigheterna till evenemanget och kan sälja rättigheterna till Hollywood och där anhöriga kontaktas och får en fin summa pengar om filmen säljer bra.

Såg en biofilm om en sann händelse på 70-talet där en mördare frikändes för att hans handlingar övertogs av demonen. Alla berättelser är till att filmas helt enkelt.

Ingen äger filmrättigheterna. Om du vill göra en film om Elvis Presley eller om Star Clipper som körde på Tjörnbron på 80-talet så kan du göra det, utan att köpa några "rättigheter".
Citera
2023-06-23, 12:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Vet inte om den här ... är postad. https://www.svt.se/special/4000-meter-under-ytan-forsvunna-ubaten-vid-titanic/
Det där är en väldigt bra länk, snyggt gjort av svt, och du var först att posta den. Så scrolla långsamt, kusligt. Helt otroligt att sen tänka på Marianergraven, att de 1960 på sistnämnda såg en fisk (vilket på engelsktalande wikipedia ifrågasätts, nåt för flashbacks experter att reda ut) och att Cameron varit där. Man får ju nästan svindel, när man tänker på trycket.
Citera
2023-06-23, 12:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPerSullivan
Tycker du? Jag är någorlunda vuxen och är fascinerad av Titanic. Inte så pass att jag vill riskera livet på mig och mina nära och kära för att se dess sönderrostade vrak dock.

Ja lite udda tycker jag det är. Men vad fan visst…jag ska inte döma. Så kör på
Citera
2023-06-23, 12:05
Medlem
Hackenbush55s avatar
De var tydligen nära maxdjupet för ubåten, De skulle ner på 3800 meters djup och ubåten var godkänd för 4000 meter så det var väldigt nära gränsen. Kan de ha gått ner för djupt så ubåten imploderat?
Citera
2023-06-23, 12:09
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
De var tydligen nära maxdjupet för ubåten, De skulle ner på 3800 meters djup och ubåten var godkänd för 4000 meter så det var väldigt nära gränsen. Kan de ha gått ner för djupt så ubåten imploderat?

Väldigt små säkerhetsmarginaler samt huvudsakligen DESIGNFEL.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Auguste Piccards djuphavsfarkost ”Trieste”. Den intresserade kan läsa mer här.
Intressant om hur djupt fiskar kan finnas, ur din länk: "The theoretical maximum depth for fish is at about 8,000–8,500 m ... beyond which they would become hyperosmotic".
Citera
Medlem
dansquelcass avatar
Citat:
Tycker du? Jag är någorlunda vuxen och är fascinerad av Titanic. Inte så pass att jag vill riskera livet på mig och mina nära och kära för att se dess sönderrostade vrak dock.

Det borde faktiskt i fortsättningen göras en psykiatrisk undersökning av alla som vill titta på ett gammalt skrov under vattenytan på flera tusen meters djup.
Citera
2023-06-23, 12:10
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
En Aftonbladet plus rubrik vill påtala att 19-åringen var livrädd men följde med för pappans skull.

Citat:
De vill ju sälja tidningar såklart.

Citat:
Det fungerar. Blir nyfiken ju.

https://www.nbcnews.com/news/world/titanic-submersible-shahwood-suleman-family-tragedy-rcna90678
Citera
2023-06-23, 12:10
Medlem
Citat:
Troligtvis imploderade den på väg ner när kommunikationen bröts. Då var de enligt uppgifter 3300m djupt. Det där med ”godkänd” för djupare ska man nog ta med en nypa salt, de verkar inte ha gjort tillräckligt med tester för att kontrollera hållfastheten.
Citera
2023-06-23, 12:12
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Intressant om hur djupt fiskar kan finnas, ur din länk: "The theoretical maximum depth for fish is at about 8,000–8,500 m ... beyond which they would become hyperosmotic".

Fiskarna i dessa djup är inte ihåliga som utbåten, även om formen är cylindrisk eller ”strömlinjeformad”.
Citera
2023-06-23, 12:13
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
https://www.nbcnews.com/news/world/titanic-submersible-shahwood-suleman-family-tragedy-rcna90678

Tack för länk!

Usch, låter som att han blev guilt-trippad att följa med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in