2023-06-22, 22:38
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Säg det till Margaux Dietz!

Good point!
Citera
2023-06-22, 22:40
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Experterna kommenterar det mesta, men det är inte meningen att någon ska förklara våra beteenden. Det är tittaren som ska få chansen att reagera och fundera på om de kan relatera till det eller ej.

Det här är nog självbilden som SVT, Baluba, "experterna" har.

Att man i princip sysslar med någon slags observationsexperiment och inte skriver tittaren på näsan. Jag håller inte alls med om att det är fallet. Snarare så firar man varje haveri "kolla vad gulligt hur de nu diskuterade efter att ha bråkat om den här grejen, vilket verkligen visar hur (random dravel om skinn på näsan / våga ta plats / utmana sig själv / annat)" och bekräftar deltagarnas beteende även i de fall det varit riktigt manipulativt eller liknande.

Det vi som ber om intervention saknar är dock inte mer kommentarer inför tittarna, utan just intervention och ifrågasättande av deltagarnas beteende.

Att man kanske förklarar för Lina att det inte är vettigt att använda SVT och en miljon tittare som hävstång när man skuldbelägger nån för att inte vara tillräckligt politiskt korrekt, vilket alltså har möjligheten att ödelägga motpartens karriär för resten av livet.

(Obs att jag inte har nåt personligt speciellt emot Lina bara för att jag nämnt henne några gånger i olika inlägg, det var bara ett lämpligt exempel.)

Håller också med om mycket som Gertrud1 skrev om detta angående bristen på intervention

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag reagerar också på att beteenden får fortgå.
Givetvis blir inte en deltagare mottaglig för terapi om denne klandras men i en terapi så utmanas föreställningar.
Carro skulle dels bli uppmärksammad på att hon inte tar ansvar för egna känslor när hon säger "man gör inte" si och så istället för att säga "Det skrämmer mig när du kliver över staket, öppnar dörren, spikar etc"

Det hade varit utvecklande för henne att titta på vad de känslorna kom ifrån istället för att lägga ansvaret för dem på andra och kalla det "gränser" villet är nåt helt annat.

Jag undrar också över Linas och andras rotande. Gör man så?

Man borde också ha lagt tillbaka Linas känslor runt skämtböckerna hos henne själv.
Istället blev hon en skolfröken.
Senast redigerad av pop-ikon 2023-06-22 kl. 22:44.
Citera
2023-06-22, 22:49
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Pratar med Arvids monotona röst: Självklart är vi bästa paret så vi har redan adopterat tre barn och min avelsko Ida är gravid med det fjärde. Vi har haft väldigt många dialoger om hur vi lösa allt detta rent konkret men Ida har valt att hänge sig fullkomligt då jag kommer fortsätta åka dåligt på rullskidor, samla skräp samt kanske sova hos mina ex när det är "tvivel" i mitt sinne. För jag lyssnar mycket på Lasse. Tvivel är bra nu, det är mod. Jag är modig. Ida? ja, hon är bra, det är du och jag Ida.
Citera
2023-06-22, 23:00
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Förstår verkligen inte.

Killen har ju noll självkännedom och har dessutom mognad som en tolvåring. Att man själv säger att man gillar djupa samtal är liksom inget kvitto på nånting åt det hållet.
Nej, att han är singel är långt ifrån förvånande..

Nja, tycker han är framåt kille som inte lägger förmycket vikt vid små pissgrejer. Det var ju Carro som hängde upp sig på de här smågrejerna som jag tror får vissa att tycka han har dålig självinsikt men det var ju Carro var/är en grå person.
Citera
2023-06-22, 23:27
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Hehe... Exakt så. Han avslutar med att han inte kan sova när ungen skriker och därför åker till sina ex.
Ida: Ska du inte klä på dig några kläder?
Arvid: Behövs inte. Vi ska sova så jag är naken.
klockrent
Citera
2023-06-23, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Attraktion är ju förutom fysisk ytterst psykologisk, där det psykologiska och sättet någon beter sig på kan förstöra en attraktion eller omöjliggöra den. För kvinnor är trygghet och tillit en stor grund till attraktion. Trygghet kan likväl ironiskt nog även innefatta "bad boys" i rätt kontext, dvs om kvinnan själv valt att släppa kontrollen med den mannen men då är det fortfarande hennes eget val från början.

I det här fallet kände sig Carro tveksam och otrygg redan från start. Där skulle Agust backat totalt, inte suttit med sängkammarögon och försöka mjölka vartenda litet moment utifall hon skulle ge me sig tillslut. Kvinnor funkar inte så. Kvinnor är lite som katter och vill åtminstone uppleva det som att dom väljer vem dom vill ha.
Jag tror inte för en sekund att Carro var otrygg. Jag tror hon dömde Agust som en hippie och att hon rynkade på näsan åt honom. Hon kände inte attraktion för att hon reagerade på den bild av Agust hon snabbt skapade åt sig. På slutet insåg hon att han är mycket mer, men då var det dags.
Citera
2023-06-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Pratar med Arvids monotona röst: Självklart är vi bästa paret så vi har redan adopterat tre barn och min avelsko Ida är gravid med det fjärde. Vi har haft väldigt många dialoger om hur vi lösa allt detta rent konkret men Ida har valt att hänge sig fullkomligt då jag kommer fortsätta åka dåligt på rullskidor, samla skräp samt kanske sova hos mina ex när det är "tvivel" i mitt sinne. För jag lyssnar mycket på Lasse. Tvivel är bra nu, det är mod. Jag är modig. Ida? ja, hon är bra, det är du och jag Ida.

Du har varit alldeles för passiv i den här tråden! Baluba borde anställa dig som en sån kommentatorsröst, du hade gjort succe!
Citera
2023-06-23, 00:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Upplåst artikel om Alex och Lina: https://www.hn.se/nöje/tv/därför-sa-alex-ja-till-lina-i-gvfö-1.102757137

Där han konstaterar att vissa utsatts för näthat. Ingen självinsikt där inte om vad Lina utsatt honom för. Eller vad Carro hållit på med. Samt Agust. För att inte tala om produkktionen. Det är lite svårt att känna medkänsla för den käre Alex. Lydig och hjärntvättad som han är. Han hade trivts i ett land som Kina eller Nordkorea. Statlig tv och censur och ingen yttrandefrihet eller humorböcker i bokhyllan.
Hur fan är man funtad om man tar sig namnet Stark?
Det verkar vara en affirmation för Arvid Pettersson.
Citera
2023-06-23, 00:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Hur fan är man funtad om man tar sig namnet Stark?
Det verkar vara en affirmation för Arvid Pettersson.
Stark är ett gammalt soldatnamn, som Frisk och Strid osv. Självklart måste kaptenen som har försvarets klädesplagg även på fritiden ha ett soldatnamn. Själv tycker jag Mandel Karlsson hade varit bättre men…
Citera
2023-06-23, 00:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616

Experterna kommenterar det mesta, men det är inte meningen att någon ska förklara våra beteenden. Det är tittaren som ska få chansen att reagera och fundera på om de kan relatera till det eller ej.

Som jag skrev ovan, fördjupning!

Att trotsa i sig är inte det mest spännande. Men att göra saker som är svåra, och kanske kontroversiella, för att söka förståelse det är spännande!

Efter era kommentarer är jag mer pepp på att prata med Anitha!
Sagt i all välmening men jag tror att Walldorf är lite gränslöst vilket får eleverna att senare själva få svårt att sätta gränser.

Jag säger nu inte att du hade svårt med Carros gränser för du respekterade henne varje gång.

Du hade svårt att säga åt henne att skärpa sig och du verkar inte förstå när du kränks utan har hela tiden ett öppet sinne.

Öppet sinne är bra men inte ett sinne utan gränser.
Då blir man utnyttjad av produktionen.
Framför TV sofforna kommenteras det mesta och i internettider så blir sociala medier en förlängd tv-soffa.
Man kan aldrig hindra folk att tycka och med yttrandefrihet får man uttrycka sina tankar vilka inte bara är goda alltid.

Om nu Carro har GAD så är det grymt att ha med henne i produktionen.
Vad jag såg så grät hon dagen innan brölloppet, eller om det var samma dag. Där och då. När hon uppenbart inte ville/klarade av att genomföra skulle en seriös psykolog blåst av.
Både för Carros och din skull.
Flickan har uppenbarligen en massa obearbetade issues som du blev måltavla för.

Carro drabbas än värre när det sker inför hela folkets dömande och gränssättande blick.

Det görs inte alltid för att racka ned på folk utan även för att stå upp för den drabbade i det här fallet du.

Carro må ha kommit till insikt om en del saker av både programmet och hur hon uppfattas, men priset är högt. Om hon redan från början har dålig självkänsla, ångest och trauma så har inget blivit bättre av att medverka i produktionen.

Men både Du och Carro "blir bra tv" och det är ju vad allt går ut på.

Inga trygga välmående psykologiskt funktionella personer skulle bli bra tv. De skulle heller inte behöva programmet. Med andra ord så utnyttjas människor som inte är på en bra plats.

Givetvis så vill heller ingen skämma ut sig och därför går det till ytterligheter som att istället bli det bästa (sic) paret.

Hur mycket kärlek är det då? Särskilt när ena parten uppger sig vara känslokall?

Men det blir bra TV med nakna rumpor och sexprat till frukost lunch och middag samt spelad kåthet inför kamerorna för att leva upp till bilden av att vara lyckade.

Vad lär sig unga om relationer av att titta på programmet?

Att relationer är själlösa.
Senast redigerad av Gertrud1 2023-06-23 kl. 00:48.
Citera
2023-06-23, 00:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stark är ett gammalt soldatnamn, som Frisk och Strid osv. Självklart måste kaptenen som har försvarets klädesplagg även på fritiden ha ett soldatnamn. Själv tycker jag Mandel Karlsson hade varit bättre men…
Nej -87:an vad hette han? Löken?

Gamla soldatnamn blev man tilldelad. Han borde fått Stursk i så fall.
Eller Kax(ig).
Stark blir bara pinsamt.

Som om en tjej valde efternamnet Snygg.

Dessutom borde han jobba på pecs'en om det ska vara på det viset.
Senast redigerad av Gertrud1 2023-06-23 kl. 00:46.
Citera
2023-06-23, 01:17
Medlem
Den dag det anländer ett barn hemma hos Ida och Arvid kommer Arvid att implodera som den där lilla ubåten som skulle ner till Titanic.

Det finns inte en chans att Arvid klarar av att ge plats känslomässsigt eller fysiskt till en liten krävande varelse som ett spädbarn. Det blir alltid kaotiskt och stökigt och alla rutiner man är van vid ställs på ända i hemmet. Det är spädbarnet som styr. Och tänk om Ida skulle få en lite tuffare återhämtning och behöva mer stöd känslomässigt och fysiskt? Det finns inte på kartan att Arvid kommer att kunna upprätthålla sitt sömnmönster med läggdags prick 22.00, och få all egentid (återhämtning) och träningstid han är van att kräva.

Ida kommer inte heller att orka ge Arvid all uppmärksamhet och dyrkan som han kräver när hon har ett spädbarn att sköta.

Jag ger dem ett halvår efter att en bäbis har fötts.

Jag tror inte heller att deras förhållande överlever den kritik mot Arvids beteende som han fått under programmet. Jag tror att Arvid tar ut den besvikelsen och kränkheten på Ida. Fast på återträffen kommer de så klart att visa upp sig som det segrande paret, vinnarskallar som de har båda två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in