2023-06-22, 21:46
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Är du kvinna?
Jag har haft unga kvinnor 22-28 år anställda som utnyttjar systemet
Jobbar ett år, sen får barn, föräldraledig ett år, kommer tillbaka, jobbar ett halvår, sen föräldralediga ett år igen...

På vilket sätt är det att utnyttja systemet menar du? De allra flesta får in betydligt lägre summor från föräldradagarna jämfört med lön så i praktiken går man back på att vara föräldraledig. Min egen sambo fick t.o.m. ta lite från sin buffert varje månad för att kunna gå runt och slippa leva på existensminimum ett helt år. För att inte tala om att föräldralediga ofta bortprioriteras vid internrekryteringar för högre positioner vilket även det medför till indirekt försämrad löneutveckling för många.
Citera
2023-06-22, 21:47
Medlem
Folk är väl generellt emot de välfärdssystem man inte utnyttjar själv och för de man har nytta av, inget konstigt med det.

Med det sagt tycker jag att föräldraförsäkringen och ränteavdraget är alldeles för generösa system. Dra era egna slutsatser.
Citera
2023-06-22, 21:49
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Gärna.

Säger du nu ja. Annat lär det låta när/om du skulle råka bli långtidssjukskriven eller råkar ut för en olycka/behöver opereras och inte kan arbeta på X antal veckor eller månader.

Visst att man ska göra allt som går för att ta fast bidragsutnyttjare och inte låta fifflare komma undan med att utnyttja välfärdssystemet som våra förfäder ändå har byggt upp, men fokus på föräldrar som tar hand om sina sjuka barn hör knappast dit.
Citera
2023-06-22, 21:53
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Säger du nu ja. Annat lär det låta när/om du skulle råka bli långtidssjukskriven eller råkar ut för en olycka/behöver opereras och inte kan arbeta på X antal veckor.

Visst att man ska göra allt som går för att ta fast bidragsutnyttjare och inte låta fifflare komma undan med att utnyttja välfärdssystemet som våra förfäder ändå har byggt upp, men fokus på föräldrar som tar hand om sina sjuka barn hör knappast dit.

Jag skulle klara mig många årtionden utan inkomster. Återvänd gärna till trådens ämne, den handlar inte om sjuka vuxna.
Citera
2023-06-22, 21:55
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag stör mig inte på det. Om barnen är sjuka vem ska ta hand om dem?

Företag utnyttjar alla regler de kan och skäms inte för det.

Folk har inte med att göra om du vabbar. Förmodligen är de avundsjuka och missunnsamma.

Det jag stör mig på är att företagen inte förstår att de som är på jobbet inte kan få lika mycket gjort när någon är frånvarande.

Det är ju som i ishockey när laget drabbas av utvisningar. De blir svagare.

Tror det främst handlar om att de som inte har barn helt enkelt inte förstår vad det innebär. Barnlösa kollegor som reagerar på nån som ska gå på föräldraledighet reagerar som om de är på väg att gå hem på semester verkar det som. Den som lever heltid med småbarn, särskilt fler än ett, vet att det är jävligt långt ifrån att ha semester
Citera
2023-06-22, 21:56
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Jag skulle klara mig många årtionden utan inkomster. Återvänd gärna till trådens ämne, den handlar inte om sjuka vuxna.

Varför ens jobba överhuvudtaget i så fall? Gå och pensionera dig nu istället för att störa dig på vabbare din bittra, cyniska jävel.
Citera
2023-06-22, 22:01
Medlem
Freebops avatar
Har en snubbe som började helt ny i teamet och företaget för någon vecka sedan, hela den här veckan har han vabbat.... Way to make an impression..
Citera
2023-06-22, 22:04
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d99mlu
Folk är väl generellt emot de välfärdssystem man inte utnyttjar själv och för de man har nytta av, inget konstigt med det.

Med det sagt tycker jag att föräldraförsäkringen och ränteavdraget är alldeles för generösa system. Dra era egna slutsatser.

Sant sant.
Citera
2023-06-22, 22:05
Avslutad
Jag vill att den som skaffar barn betalar för sina barn. Helt sjukt att andra män tvingas betala för detta via skattesedeln. Det är bokstavligt talat cuckolding under hot om våld från staten.

Å andra siden så behöver vi föda fler barn, men det otroligt överdrivna ekonomiska incitamentet är uppenbarligen inte tillräckligt så då kan vi lika gärna skippa det. Det är ändå mest lågintelligenta och invandrare som förökar sig nu för tiden vilket bara förorenar genpoolen.
Citera
2023-06-22, 22:18
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmaMale
Jag vill att den som skaffar barn betalar för sina barn. Helt sjukt att andra män tvingas betala för detta via skattesedeln. Det är bokstavligt talat cuckolding under hot om våld från staten.

Å andra siden så behöver vi föda fler barn, men det otroligt överdrivna ekonomiska incitamentet är uppenbarligen inte tillräckligt så då kan vi lika gärna skippa det. Det är ändå mest lågintelligenta och invandrare som förökar sig nu för tiden vilket bara förorenar genpoolen.

Korrekt! Skaffar man barn ska man fan se till att ha råd och inte låta oss andra betala för ungdjävulen.

Tänk om jag skulle skaffa mig hus, hund, fru, bilar m.m. Samtidigt som någon annan betalar. Vad hade ni tyckt om det?
Citera
2023-06-22, 22:40
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Gärna.

De är ju det som är problemet i USA. Folk är så jävla neurotiska så de blir aggressiva och våldsbenägna för de har inte några skyddsnät. Innan invandrare tog sig till norden var det ett väldigt fridfullt land utan skjutningar från varken polis eller övriga befolkningen. Men i USA så sitter man i fosterställning och vaggar om man blir av med ett jobb sedan får ett mentalbryt och hamnar på gatan eller skjuter ihjäl någon.

Hade de haft lite fler skyddsnät och inte känt sig totalt övergivna så hade de kanske undvikit att hamna på gatan, begå brott och mord för att de känner sig säkra att det finns ett skyddsnät att luta sig tillbaka mot. Så slipper de djuriska instinkterna gå bananas.
Citera
2023-06-22, 22:44
Medlem
Det är ju enbart skyddsnätet som gör Sverige attraktivare att bo i än många andra europeiska länder. Ett långtråkigt trygghetsrus. Förvånad över att så många svenskar vill ta bort all välfärd som fri utbildning och föräldraförmåner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in