2023-06-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Klantarslen var dom ändock. Inte bara för att den tydligt inte klarade trycket, utan för konstruktionen - som gjord för att fastna i allt.

Det e som att folk inte tänker, numera.
Javisst. Jag bara påpekade att Oceangates personal inte konstruerat farkosten.
Citera
2023-06-22, 19:52
Medlem
Senaste:
Debris found was landing gear...
fromTitan!
Citera
2023-06-22, 19:54
Medlem
Halte Haralds avatar
Det vart som jag skrev tidigare och som en släkting till mig som jobbat inom det marina konstaterade redan iförrgår:
Båten var för klent byggd och imploderade.

Hade man koncentrerat sökinsatsen i närheten av Titanic istället för att följa ljuden hade man fått svar tidigare.

Vila i frid
Citera
2023-06-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Man har hittat landningsramen och plåtdelar från baken.
Det betyder att implosion skett. Inga kroppsdelar kommer hittas då det inte går att identifiera och även om det finnas något över så äts det upp inom kort.

https://ibb.co/n14Sfhd

Resenärerna har dött på 2 nanosekunder.

Är det verkligen säkert att det gick så snabbt? Ifrågasätter inte att det gått snabbt om det var på botten det skedde, men vad jag förstått så tappade man kontakten med dom efter endast två timmar och jag är inte säker dom hunnit nå till botten på den tiden? Kanske blir ett annat utfall om det skett högre upp.
Citera
2023-06-22, 19:56
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Det vart som jag skrev tidigare och som en släkting till mig som jobbat inom det marina konstaterade redan iförrgår:

Hade man koncentrerat sökinsatsen i närheten av Titanic istället för att följa ljuden hade man fått svar tidigare.

Vila i frid

Jo men det var väl först idag skeppen som hade ROV med möjlighet att dyka ner till 4000m kom till sökplatsen. Möjlighet att leta så djupt fanns inte tidigare.
Citera
2023-06-22, 19:57
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald

Vila i frid

Man hade fram till nyligen ingen ROV som kunde gå ner till det djupet.
Citera
2023-06-22, 19:57
Medlem
IQ-145s avatar
Av alla möjliga scenarier, så var just en implosion av undervattensfarkosten den mest troliga.

Det verkar som om miljardärerna inte riktigt gjorde sin hemläxa, vilket är helt ofattbart med tanke på riskerna. De hade ju lätt kunna kolla upp de mest grundläggande sakerna med undervattensfarkosten “Titan”, och dess brister.

Men, kanske var de dumsnåla. Hade de betalat tre gånger så mycket, så hade de kunnat få en tur ner till Titanic av Victor Vescovo, affärsman från Texas, ex-US Navy. Han tummar aldrig på säkerheten och har alla möjliga djuphavsrekord. Han är den ende i världen som i en undervattensfarkost har varit på de djupaste platserna i alla fem av världens hav, samt varit nere vid Titanic.

Femton gånger har han varit nere vid den djupaste delen av världshavet, challengerdjupet (nästan 11.000 meter), och är den ende i världen som har varit nere vid de fyra djupaste ställena (10.000+ meter).

Han anlitar endast de bästa ingenjörerna och företagen. Den undervattensfarkosten som han använde senast kostade runt en halv miljard svenska kronor att bygga. Nackdelen är att han endast kan ta med sig en passagerare. Undervattensfarkosten har syre för 4 dagar (96 timmar), vilket enligt Vescovo är ett krav från det tyska klassningssällskapet DNV-GL.

Vescovo har även bestigit de högsta bergen på alla sju kontinenter, och är den person som har tillryggalagt den största vertikala sträckan utan att lämna jordens yta (Mount Everest – Challengerdjupet).

Hade miljardärerna varit smartare, hade de anlitat Victor Vescovo och inte Stockton Rush som uppenbarligen inte hade samma säkerhetstänk. Förvånande dock är att den erfarne fransmannen Paul-Henri Nargeolet glatt satte sig i skorven.
Citera
2023-06-22, 19:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajen.01
Är det verkligen säkert att det gick så snabbt? Ifrågasätter inte att det gått snabbt om det var på botten det skedde, men vad jag förstått så tappade man kontakten med dom efter endast två timmar och jag är inte säker dom hunnit nå till botten på den tiden? Kanske blir ett annat utfall om det skett högre upp.

Det tar 2,5 timme ner, 3 timmar vid vraket och 2,5 timme upp, så i så fall måste de ha varit en bra bit ner.
Citera
2023-06-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Vad händer med kropparna om farkosten imploderar?
Vågar man beställa McFish utan att riskera att sätta a billionaire i halsen?

Tänk dig köttkvarn, stampa på en kaviartub.
Citera
2023-06-22, 20:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Vad händer med kropparna om farkosten imploderar?
Vågar man beställa McFish utan att riskera att sätta a billionaire i halsen?
Nja, några atomer av besättningen (RIP) kan det nog finnas i fisken som fiskas däromkring.
Men inget du kommer känna eller märka.
Citera
2023-06-22, 20:01
Bannlyst
Eftersom det inte finns varken kroppar lr vrak kvar att leta efter kan dom väl dödförklaras direkt och alla kan åka hem?
Citera
2023-06-22, 20:02
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajen.01

Det är inte säkert nej, skedde detta på botten så hade det varit något i den stilen.

Här har du ett klipp på en implosion vid 300 bar (3000 meter)
https://youtu.be/lnxu7wdkTtA?t=451

Cirka 3 bar (20-30 meter djupt)
https://youtu.be/VS6IckF1CM0?t=47

Tennisboll vid 5 bar: (50-60 m djupt)
https://youtu.be/QNVpnBXe1Lk?t=281
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in