2023-06-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Det är ju människor som har tillgång till i princip allt här i världen, så givetvis finns det något konstigt nog ett visst "värde" i att ha varit nere på botten av havet och sett titanic med egna ögon.

Lite som att åka på safari i Afrika. Klart man kan se lejon på national geographic med David Attenborough's behagliga röst. Dom flesta skulle nog nöja sig med det. Men sen finns det människor som vill komma närmare och se lejon i verkligheten och då tillkommer såklart risker.

Får mig att tänka på Jackass när Steve-o och grabbarna spelar fotboll med hyenor och ska ha varit på snudden till döden.

Jag ser denna resa på exakt samma sätt som dig, ett äventyr som gick åt helvete.

Hoppas man får något avslut på de hela, för familjens skull.
Citera
2023-06-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Hur Finansieras Rädningsförsöken......Skattebetalarna?!!!!!

Hur många svenska skepp har du sett på plats?
Citera
2023-06-22, 17:27
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Då tror jag detta är lite farligare faktiskt. Som att flyga in i munnen på spaghettimonstret.

För att betrakta en glimmande ädelsten i magsäcken. Och sedan hoppas att man kommer ut igen.

Ja givetvis är risken betydligt större. Lejonturismen är ju ganska utbredd med en relativt liten felmarginal

Min poäng var främst att det såklart finns ett värde att se något i person, vs på en tv-skärm
Citera
2023-06-22, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det har du absolut ingen aning om. Total halmgubbe. Time will tell.
Du behöver inte vänta. Här: https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-12219717/The-30-gaming-controller-used-pilot-lost-Titanic-submarine-received-HUNDREDS-complaints.html
Citera
2023-06-22, 17:28
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Hade hans fru betytt nått hade han ej åkit ner. Vem åker ner 4 km i vattnet i en ubåt som ser ut som ett hemma bygge och som styrs av xbox kontroll. Hans fru kanske begärt skilsmässa. Han kanske varit otrogen.

Självklart skulle ingen åka ned om den styrdes med en Xbox-kontroll. Det var dock en PS3-kontroll, vilket förändrar situationen drastiskt.
Citera
2023-06-22, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Hur många svenska skepp har du sett på plats?

Vart skrev han att han syftade på svenska skattebetalare? Hur går det med läsningen
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det är väl skrytfaktorn. "Jag har minsann varit nere vid Ttitanic!"

Haha... Om man offrar sitt liv för en sådan patetisk skrytfaktor är man bra korkad, och det stämmer ju in på vad de faktiskt gjorde med NOLL säkerhetssystem. Bara sätter sig i ett undervattendass och förmodligen sjunker som en sten, eller imploderar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amig0
Alltså man blir fan mörkrädd när man läser vissa svar i den här tråden.
Folk kan väl ändå inte på allvar tro att man kan dyka upp från 3800 meters djup med syretankar och grodfötter?
Tydligen 😂
Citera
2023-06-22, 17:30
Medlem
MikeFromYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Den har besökt Titanic förut på det djupet.
Trodde den låg på 3850m djup. Läst på flera ställen att Titan aldrig varit nere på 4000m, måste ha missförstått något antar jag. Oavsett, vart står det att ''det var testad för att klara långt mer än trycket på 4000 meters djup'' som slothlorien nyss sa?
Senast redigerad av MikeFromYS 2023-06-22 kl. 17:39.
Citera
2023-06-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Bara för att man valt en handkontroll för styrningen är det knappst något som säger att man gjort dåliga val beträffande dom lastbärande delarna.
.

Fast det verkar ju som om de gjort en hel del dåliga val.
Exempel: Kolfiber istället för stål i en applikation som inte är speciellt viktkänslig. För flyg och F1 kan man förstå det, men för en Ubåt...

Svårighet att kontrollera kolfiber för tex utmattning och mindre samlad erfarenhet för att göra den typen av beräkningar än för stål.

Blandning av olika material. Titan och kolfiber. Dessa material har inte samma elasticitetsmodul och kommer såldedes deformeras olika när de påfrestas. Då blir det slitningar i skarven mellan dem. Dessutom inte samma temperaturutvidning, vilket ökar på slitningarna.

Felaktig skrovform.Cylinder istället för äggform, vilket är mycket sämre ur bucklingssynpunkt.

Lucka som endast kan öppnas utifrån.

Underdimensionerat fönster.

Jag tycker det låter helt vansinnigt. Hela konceptet är vansinnigt.
Citera
2023-06-22, 17:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
$250k är en liten piss i nilen för en dollar-miljardär.

Är kass på matte, men för en svensk som sitter på en miljon kronor hade det varit detsamma som att spendera 4(!) kr? Rätta mig gärna om jag har fel

250 kronor.
Citera
2023-06-22, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Tänker på ljuden de hört, hörs de fortfarande? Någon som läst något om det?

Ja ljuden har fortfarande hörts trots att luften ska ha varit slut vid detta lag. Om man tror att ljuden kommer från ubåten är man pantad, ljuden kan vara vad som helst.

Om det faktiskt är så att ljuden skulle komma från ubåten så skulle man ju hitta den haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in