2023-06-22, 17:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Det här är säkert helt galet och ett långskott. Men hur är det med t ex iCloud och molntjänster? Skulle dessa kunnat ge mer information eller kanske en uppladdning av bilder online trots rejält dålig/obefintlig täckning?

Nej för fan , det finns inte ens en chans på biljoner.

Ghz frekvenser klarar av o ta sig några meter , möjligtvis kan man ha täckning om man snorklar nån dm ned hundra meter från en site o så.

Men jag är ganska säker dom kommer läsa ur chippena i detta fall
Citera
2023-06-22, 17:19
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
På vilket sätt är det värt att riskera livet? De kan simma på samma hav eller åka båt och ha varit där Titanic är, utan att riskera livet.

Det är ju människor som har tillgång till i princip allt här i världen, så givetvis finns det något konstigt nog ett visst "värde" i att ha varit nere på botten av havet och sett titanic med egna ögon.

Lite som att åka på safari i Afrika. Klart man kan se lejon på national geographic med David Attenborough's behagliga röst. Dom flesta skulle nog nöja sig med det. Men sen finns det människor som vill komma närmare och se lejon i verkligheten och då tillkommer såklart risker.
Citera
2023-06-22, 17:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja hade kontrollen pajat skulle man väl fortfarande kunnat släppa ballast och flyta upp?

Däremot kanske fjärrkontroll säger något om tänket bakom, när båten togs fram. Ett pussel av innovativa lösningar från Walmart.

Bluetooth är trotts allt ett ganska vedertaget protokoll. USB har inte precis rosat marknaden heller.

Bara för att man valt en handkontroll för styrningen är det knappst något som säger att man gjort dåliga val beträffande dom lastbärande delarna.

Efter SpaceX hade haveri pga att vätska letat sig in i deras COPVer (genom kolfibrerna) hade jag nog inte byggt trycktäta skal med kolfiber. Dom var byggda på liknande sätt.

Normalt har man i ombundna tryckkärl en metalliner mot trycksidan.
Citera
2023-06-22, 17:21
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Det är ytterst sannolikt att snåljåpens trådlösa trehundrakronorskontroll är ett säkerhetsmässigt skott i foten oavsett orsak till olyckan. Det skulle inte förvåna mig om han även skippade att ta med reservbatterier ner i djupet.

Det har du absolut ingen aning om. Total halmgubbe. Time will tell.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Kan nån förklara exakt vad dessa autister såg fram emot att se? Titanic är ett mossigt vrak som har filmats förr.

Det är väl skrytfaktorn. "Jag har minsann varit nere vid Ttitanic!"
Citera
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kan någon visa den exakta punkten där man letar? På marine traffic tex.
Där har du RMS Titanic utmarkerad på kartan, samt ett flertal fartyg i närheten:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-49.911/centery:41.734/zoom:12
Citera
2023-06-22, 17:22
Medlem
PistolPartiets avatar
https://youtu.be/5zvqtBhdan4

Nu är det bekräftat. Mångfaldsvurmandet låg bakom ubåtens haveri. "Tråkiga 50-åriga vita gubbar" fick sparken till förmån för unga oerfarna tjejer som kunde Tiktok.
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Det är ju människor som har tillgång till i princip allt här i världen, så givetvis finns det något konstigt nog ett visst "värde" i att ha varit nere på botten av havet och sett titanic med egna ögon.

Lite som att åka på safari i Afrika. Klart man kan se lejon på national geographic med David Attenborough's behagliga röst. Dom flesta skulle nog nöja sig med det. Men sen finns det människor som vill komma närmare och se lejon i verkligheten och då tillkommer såklart risker.

Då tror jag detta är lite farligare faktiskt. Som att flyga in i munnen på spaghettimonstret.

För att betrakta en glimmande ädelsten i magsäcken. Och sedan hoppas att man kommer ut igen.
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietteHas
Men om vattnet går in på 4000 m djup och trycket jämnas ut i själva ubåten, dör inte människorna av trycket som nu finns på dem? Iom att ubåten inte skyddar dem längre

Den hydrauliska effekt som uppstår när trycket hastigt utjämnas (dvs -- när den återstående luften komprimeras till 400 bars tryck vilket betyder bara några liter) kommer mosa människorna.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, och med handkontrollen är problemet att den testats miljarder timmar av ungdomar som ibland kastar den i väggen i ilskan.

Att använda en handkontroller behöver inte vara fel i sig (det är samma mikrobrytare om man bygger en egen panel) men det är sinnessjukt att välja batteridriven, trådlös teknologi till en sådan uppgift. Men vi vet inte om det fanns reservkontrollmöjligheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Och varför kolfiber undrar jag, vad var syftet?

Kolfiber är coolast överallt, det vet väl alla?
Citera
2023-06-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeFromYS
Hur var det testat? Källa på det? Vad jag läst och hört hela dagen så hade man aldrig tagit ner den till 4000m. Det är även oklart ifall det ens fanns 96 timmar syre ombord för 5 personer i panikläge, finns inget styrker det påståendet heller.

Den har besökt Titanic förut på det djupet.
Citera
2023-06-22, 17:25
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Betala 2,8 msek för sådant skit. Jaja, hade jag varit dem hade jag reklamerat detta erbjudande!

$250k är en liten piss i nilen för en dollar-miljardär.

Är kass på matte, men för en svensk som sitter på en miljon kronor hade det varit detsamma som att spendera 4(!) kr? Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2023-06-22, 17:25
Medlem
Tänker på ljuden de hört, hörs de fortfarande? Någon som läst något om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in